Sociální vzdálenost ve speciální třídě

Roč.9,č.1(2018)

Abstrakt
Článek zkoumá dynamiku sociální vzdálenosti mezi žáky v základní škole, která se nachází v severních Čechách. Všímá si důsledků protiromských demonstrací z let 2011 a 2012 a zaměřuje se zejména na vzájemné prolínání etnicity, genderu a věku ve speciální třídě. Předkládaný text je založen na kvalitativním, induktivním a etnografickém výzkumu. Makrosociálním rámcem výzkumu jsou témata fungování českého školství, zejména jeho integrační a segregační tendence.

Klíčová slova:
romský žák; etnicita; gender; věk; školský vzdělávací systém
Reference

Amnesty International (2015): Chce to více snahy – Etnická diskriminace romských dětí v českých školách. Amnesty International Ltd. Dostupné z: http://www.amnesty.cz/pripady/data/file/1993-chce-to-vice-snahy_vyzkumna-zprava.pdf?version=1457287650 [cit. 6. 4. 2016].

Česká školní inspekce (2014): Rovný přístup ke vzdělávání v ČR: situace a doporučení. Dostupný v elektronické knihovně NRVDM.

Eriksen, T. H. (2012): Etnicita a nacionalismus: antropologické perspektivy. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

Hymes, D (1980): Language in education: ethnolinguistic essays. Center for Applied Linguistics. Washington, D. C.: Center for Applied Linguistics.

Jarkovská, L. (2009): Ideologie přirozenosti ve vzdělávání jako překážka překonávání sociálních nerovností. Orbis scholae, Praha: Univerzita Karlova v Praze, roč. 3, č. 1, s. 21–34. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.239

Keller, J. (2004): Dějiny klasické sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství. Studijní texty (Sociologické nakladatelství).

Levinson, B. A. – Pollock, M. (2011): A companion to the anthropology of education. Chichester, West Sussex; Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Marcus, G. E. (1995): Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography. Annual Review of Anthropology 24: 95–117. https://doi.org/10.1146/annurev.an.24.100195.000523

Marcus, G. E. (1998): Ethnography through thick and thin. Princeton, N. J.: Princeton University Press.

Mead, M. (1972): Coming of age in Samoa: a psychological study of promitive youth for western civilisation. New York: Morrow Quill.

Multikulturní centrum Praha (2015): Analýza způsobu zobrazování Romů v lokálních severočeských médiích. Realizováno v rámci projektu „Společně proti rasismu“. Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.

SCIO (2013): Jak čeští žáci vnímají své okolí. Tisková zpráva k výsledkům výzkumu v rámci projektu multipolis. www.scio.cz, s.r.o. Dostupné z: scio.cz/download/Vysledky_vyzkumu_Multipolis_tiskova_zprava.pdf [cit. 2014-07-15].

Simmel, G. (1903): "The Sociology of Conflict: I" American Journal of Sociology 9, (1903): 490–525.

Spindler, G. D. (1974): Education and cultural process: toward an anthropology of education. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Spindler, G. D. (1963): Education and culture: anthropological approaches. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Spindler, G. D. (2000): Fifty years of anthropology and education 1950-2000: a Spindler anthology. Mahwah, N. J., London: Lawrence Erlbaum Associates.

Vorlíček, R. (2016): „Vy jste dole, my nahoře“: Sociální a etnické hranice v základní škole. Lidé města/Urban People, 18(3), 441–462.

Vorlíček, R. (2017a): „Vyvolení, outsideři a Romové“: Selekce žáků v základní škole s výběrovými třídami. Slovenský národopis, 65(1), 26–38.

Vorlíček, R. (2017b): „S odlišností se nekamarádíme“: sociální exkluze žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. AntropoWebzin, 1-2/2017, 21–29.

Vorlíček, R. (2017c): „Už nechceme chodit do školy společně s romskými dětmi“: segregace v obci a slovenském vzdělávacím systému. Anthropologia integra, 8(1), 45–52. https://doi.org/10.5817/AI2017-1-45

Vorlíček, Radek. 2017d. Sociální pozice romského žáka v prestižní základní škole. Lidé města/Urban People, 21(3), 403–422.

Vorlíček, R. (2018a): „Naše učitelka nás naučila vytvářet skupinky rovnoměrně“: sociální inkluze v základní škole. Český lid, 105, 45–65.

Vorlíček, R. (2018b): „Děláš machry a přitom máš mikinu za dvacku“: socioekonomické antagonismy ve školní třídě. e-Pedagogium, 1/2018, 47–57.

Metriky

0

Crossref logo

0


593

Views

276

PDF views