Social distance at special class

Vol.9,No.1(2018)

Abstract

This article is concerned with the social distance dynamics among pupils at elementary school in northern part of the Czech Republic. The article raises complex questions about the intersection of ethnicity, gender and age at special class. Special attention is paid to consequences of Anti-Roma demonstrations. The text is based on long-term, qualitative inductive and ethnographic fieldwork. Larger framework of the research is integration and segregation tendencies of school system.


Keywords:
Roma pupil; ethnicity; gender; age; schools system
References

Amnesty International (2015): Chce to více snahy – Etnická diskriminace romských dětí v českých školách. Amnesty International Ltd. Dostupné z: http://www.amnesty.cz/pripady/data/file/1993-chce-to-vice-snahy_vyzkumna-zprava.pdf?version=1457287650 [cit. 6. 4. 2016].

Česká školní inspekce (2014): Rovný přístup ke vzdělávání v ČR: situace a doporučení. Dostupný v elektronické knihovně NRVDM.

Eriksen, T. H. (2012): Etnicita a nacionalismus: antropologické perspektivy. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

Hymes, D (1980): Language in education: ethnolinguistic essays. Center for Applied Linguistics. Washington, D. C.: Center for Applied Linguistics.

Jarkovská, L. (2009): Ideologie přirozenosti ve vzdělávání jako překážka překonávání sociálních nerovností. Orbis scholae, Praha: Univerzita Karlova v Praze, roč. 3, č. 1, s. 21–34. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.239

Keller, J. (2004): Dějiny klasické sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství. Studijní texty (Sociologické nakladatelství).

Levinson, B. A. – Pollock, M. (2011): A companion to the anthropology of education. Chichester, West Sussex; Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Marcus, G. E. (1995): Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography. Annual Review of Anthropology 24: 95–117. https://doi.org/10.1146/annurev.an.24.100195.000523

Marcus, G. E. (1998): Ethnography through thick and thin. Princeton, N. J.: Princeton University Press.

Mead, M. (1972): Coming of age in Samoa: a psychological study of promitive youth for western civilisation. New York: Morrow Quill.

Multikulturní centrum Praha (2015): Analýza způsobu zobrazování Romů v lokálních severočeských médiích. Realizováno v rámci projektu „Společně proti rasismu“. Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.

SCIO (2013): Jak čeští žáci vnímají své okolí. Tisková zpráva k výsledkům výzkumu v rámci projektu multipolis. www.scio.cz, s.r.o. Dostupné z: scio.cz/download/Vysledky_vyzkumu_Multipolis_tiskova_zprava.pdf [cit. 2014-07-15].

Simmel, G. (1903): "The Sociology of Conflict: I" American Journal of Sociology 9, (1903): 490–525.

Spindler, G. D. (1974): Education and cultural process: toward an anthropology of education. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Spindler, G. D. (1963): Education and culture: anthropological approaches. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Spindler, G. D. (2000): Fifty years of anthropology and education 1950-2000: a Spindler anthology. Mahwah, N. J., London: Lawrence Erlbaum Associates.

Vorlíček, R. (2016): „Vy jste dole, my nahoře“: Sociální a etnické hranice v základní škole. Lidé města/Urban People, 18(3), 441–462.

Vorlíček, R. (2017a): „Vyvolení, outsideři a Romové“: Selekce žáků v základní škole s výběrovými třídami. Slovenský národopis, 65(1), 26–38.

Vorlíček, R. (2017b): „S odlišností se nekamarádíme“: sociální exkluze žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. AntropoWebzin, 1-2/2017, 21–29.

Vorlíček, R. (2017c): „Už nechceme chodit do školy společně s romskými dětmi“: segregace v obci a slovenském vzdělávacím systému. Anthropologia integra, 8(1), 45–52. https://doi.org/10.5817/AI2017-1-45

Vorlíček, Radek. 2017d. Sociální pozice romského žáka v prestižní základní škole. Lidé města/Urban People, 21(3), 403–422.

Vorlíček, R. (2018a): „Naše učitelka nás naučila vytvářet skupinky rovnoměrně“: sociální inkluze v základní škole. Český lid, 105, 45–65.

Vorlíček, R. (2018b): „Děláš machry a přitom máš mikinu za dvacku“: socioekonomické antagonismy ve školní třídě. e-Pedagogium, 1/2018, 47–57.

Metrics

0

Crossref logo

0


593

Views

276

PDF (Czech) views