Turista a turizmus ako metafory pohybu a pohybu človeka v modernej společnosti. K niektorým vybraným koncepciám sociológie turizmu

Roč.3,č.1
Život v pohybu

Abstrakt
V současném světe jsme všichni turisty - takové a podobné myšlenky se objevují ve vícero pracích Zygmunta Baumana či Johna Urryho. Michel Maffesoli ve své práci O nomádství píše o návratě pudu bloudění, v důsledku kterého se z každého stává cestovatel neustále hledajíci nějaké „jinde“. I pro mnoho jiných autorů je turista modelem pro moderního člověka obecně (MacCannell) a turismus tím, co ztělesňuje u moderního člověka hledání smyslu a stává se symbolem světa, ve kterém žijeme. V tomto textu se pokusíme reflektovat význam cestování a turismu v současné západní společnosti prostřednictvím koncepcí a teorií, které nám může zprostředkovat sociologie turismu jako v rámci sociologie relativně nová a zatím ne tolik rozšířená disciplína.

Klíčová slova:
autenticita; demokratizace cestování; sociologie turismu; turista; pohled turisty; turistický syndrom; cestovatel
Reference

Akácsová, E. 2005. „Stratil ľud cit pre umenie?“ Týždeň, 26. September: 60–63.

Apostolopoulos, Y. A kol. (eds.) 1996. Sociology of Tourism: Theoretical and Empirical Investigations. London and New York: Routledge.

Apostolopoulos Y. 1996. „Introduction. Reinventing the Sociology of Tourism.“ In Y. Apostolopoulos a kol. (eds.) Sociology of Tourism: Theoretical and Empirical Investigations. London and New York: Routledge, s. 1–12.

Bauman, Z. 1993a. Úvahy o postmoderní době. Praha: Sociologické nakladatelství.

Bauman, Z. 1993b. Postmodern Ethics. London: Routledge.

Bauman, Z. 1999. Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta.

Bauman, Z. 2002. Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta.

Bell, C. 2002. „The Big ,OE‘: Young New Zealand Travellers as Secular Pilgrims.“ Tourist studies, 2 (2): 143–158. https://doi.org/10.1177/146879702761936635

Berghoff, H. A kol. (eds.) 2002. The Making of Modern Tourism: The Cultural History of the British Experience, 1600–2000. Palgrave Publishers Ltd.

Berghoff, H., Korte, B. 2002. „Britain and the Making of Modern Tourism. An Interdisciplinary Approach.“ In H. Berghoff a kol. (eds.) The Making of Modern Tourism: The Cultural History of the British Experience, 1600–2000. Palgrave Publishers Ltd., s. 1–20.

Boorstin, D. 1964. The Image: a Guide to Pseudo-Events in America. New York: Harper & Row.

Bruner, E. M. 1994. „Abraham Lincoln as Authenthic Reproduction: a Critique of Postmodernism.“ American Anthropologist, 96: 397–415. https://doi.org/10.1525/aa.1994.96.2.02a00070

Cohen, E. 1972. „Toward a Sociology of International Tourism.“ Social Research, 39: 164–182.

Cohen, E. 1979. „A Phenomenology of Tourist Experiences.“ Sociology, 13: 179–201. https://doi.org/10.1177/003803857901300203

Cohen, E. 1984. „The Sociology of Tourism: Approaches, Issues, and Findings. Annual Review of Sociology, 10: 373–392. https://doi.org/10.1146/annurev.so.10.080184.002105

Cohen, E. 1988a. „Traditions in the Qualitative Sociology of Tourism.“ Annals of Tourism Research, 15: 29–46. https://doi.org/10.1016/0160-7383(88)90069-2

Cohen, E. 1988b. „Authenticity and Commodization in Tourism.“ Annals of Tourism Research, 15: 371–386. https://doi.org/10.1016/0160-7383(88)90028-X

Cohen, E. 2005. „Tourism and Disaster: The Tsunami Waves in Southern Thailand.“ In W. Alejziak, R. Winiarski (eds.) Tourism in Scientifi c Research. Kraków: Academy of Physical Educatrion, s. 81–114.

Crick, M. 1996. „Representations of International Tourism in the Social Sciences: Sun, Sex, Sights, Savings, and Servility.“ In Y. Apostolopoulos a kol. (eds.) Sociology of Tourism: Theoretical and Empirical Investigations. London and New York: Routledge, s. 15–50.

Čobejová, E. 2005. „Seriál sa končí. Vydajte sa!“ Týždeň, 14. marec 2005: 48–49.

Dann, G., Cohen, E. 1991. „Sociology and Tourism.“ Annals of Tourism Research, 18: 155–169. https://doi.org/10.1016/0160-7383(91)90045-D

Franklin, A. 2001. „The Tourist Gaze and Beyond: An Interview with John Urry.“ Tourist studies, 1: 115–131. https://doi.org/10.1177/146879760100100201

Franklin, A. 2003. „The Tourist Syndrome: An Interview with Zygmunt Bauman.“ Tourist studies, 3: 205–217. https://doi.org/10.1177/1468797603041632

Franklin, A.; Crang, M. 2001. „The Trouble with Tourism and Travel Theory?“ Tourist studies, 1: 5–22. https://doi.org/10.1177/146879760100100101

Gúčik, M. A kol. 2004. Krátky slovník cestovného ruchu. Banská Bystrica: Slovensko-švajčiarske združenie pre rozvoj cestovného ruchu.

Holyfi eld, L. 2002. „Jak se vyrábí dobrodružství: Vzrušení na prodej.“ Biograf 28: 5–30.

Chard, Ch. 2002. „From the Sublime to the Ridiculous: The Anxieties of Sightseeing.“ In H. Berghoff a kol. (eds.)The Making of Modern Tourism: The Cultural History of the British Experience, 1600–2000. Palgrave Publishers Ltd., s. 47–68.

Jafari, J. 1982. „Comment.“ Current Anthropology, 21: 137.

Krippendorf, J. 1986. „Tourism in the System of Industrial Society.“ Annals of Tourism Research, 13: 517–532. https://doi.org/10.1016/0160-7383(86)90001-0

Librová, H. 1994. Pestří a zelení (Kapitoly o dobrovolné skromnosti). Brno: Veronica a Hnutí Duha.

MacCannell, D. 1976. The Tourist: a New Theory of the Leisure Class. London: Macmillan.

Maffesoli. M. 2002. O nomádství: Iniciační toulky. Praha: Prostor.

Martin, G. 2002. „New Age Travellers: Uproarious or Uprooted?“ Sociology, 36 (3): 723–735. https://doi.org/10.1177/0038038502036003012

Olsen, K. 2002. „Authenticity as a Concept in Tourism Research.“ Tourist studies, 2: 159–182. https://doi.org/10.1177/146879702761936644

Przeclawski, K. 1979. Socjologiczne problemy turystyki. Warszawa.

Przeclawski, K. 1984. Turystyka a czlowiek i spoleczeństwo. Warszawa: Instytut Wydawniczy Zwiazków Zawodowych.

Przeclawski, K. 1996. Czlowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki. Kraków: Albis.

Rojek, C. 2000. Leisure and Culture. Houndmills, Basingstoke, Hampshire and London: Macmillan Press Ltd. https://doi.org/10.1057/9780230287563

Rojek, C., Urry, J. 1997. „Transformations of Travel and Theory.“ In C. Rojek, J. Urry (eds.) Touring Cultures: Transformations of Travel and Theory. London a New York: Routledge.

Sharpley, R. 1994. Tourism, Tourists & Society. Huntingdon: ELM Publications.

Sharpley, R. 1996. „Tourism and Consumer Culture in Postmodern Society.“ In: M. Robinson, N. Evans, P. Callaghan (eds.) Tourism and Cultural Change. The Centre for Travel and Tourism.

Sørensen, A. 2003. „Backpacker Etnography.“ Annals of Tourism Research, 30: 847–867. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(03)00063-X

Urry, J. 1991. The Tourist Gaze. London, Thousand Oaks and New Delhi: Sage.

Urry, J. 1995. Consuming Places. London and New York: Routledge.

Urry, J. 2000. Sociology Beyond Societies: Mobilities for the Twenty-fi rst Century. London and New York: Routledge.

Urry, J. 2002a. The Tourist Gaze. Second Edition. London, Thousand Oaks and New Delhi: Sage.

Urry, J. 2002b. „Mobility and Proximity.“ Sociology, 36: 255–274. https://doi.org/10.1177/0038038502036002002

Valentová, M. 2001. „Turismus a autenticita.“ Biograf, 25: 105–115.

Velký sociologický slovník. 1996. Praha: Karolinum.

Verdon, J. 2003. Volný čas ve středověku. Praha: Vyšehrad.

Wang, N. 2000. Tourism and Modernity: a Sociological Analysis. Oxford: Elseviere Science Ltd.

Metriky

0


878

Views

515

PDF views