YouTube, Content ID a tvorba uživatelů ve světle článku 17 DSM směrnice

Roč.11,č.22(2020)

Abstrakt

Příspěvek na příkladu YouTube jako typické upload-platformy zkoumá dvě cesty nabízené článkem 17 DSM směrnice, jak zachovat soulad sdílení uživatelského obsahu s právem duševního vlastnictví za podmínek nového režimu odpovědnosti upload-platforem. Jedno z nabízených východisek v důsledku vede k zavedení systémů automatizovaného rozpoznávání obsahu. Nástroj Content ID vyvinutý YouTube má předpoklady stát se určujícím pro stanovení standardu, který musí takové systémy splňovat. Proto lze na jeho příkladu hodnotit, zda je cesta filtrování obsahu vhodná pro spravedlivé vyvážení rozličných zájmů zúčastněných subjektů. V příspěvku bude seznáno, že nástroje automatického rozpoznávání obsahu jsou problematické, a bude diskutována německá cesta imple- mentace, která kreativně využívá druhou možnost, tedy získání svolení nositelů práv, pro zavedení nové výjimky. Závěrem bude nastíněn význam německé výjimky pro budoucí efektivní licencování děl za podmínek odstavců 1 a 2 článku 17 DSM směrnice formou zákonné licence.


Klíčová slova:
článek 17 DSM směrnice; YouTube; Content ID; UGC; výjimky a omezení; fil- trování obsahu; licencování

Stránky:
s. 91–110
Reference

[1] BALKIN, Jack. Digital speech and democratic culture: A theory of freedom of expression

for the information society. New York University Law Review. 2004, roč. 79, s. 1–58.
[2] BURGESS, Jean a Joshua GREEN.
YouTube: Online Video and Participatory Culture. 2. vyd. Polity Press, 2018. ISBN 978-0-7456-6019-6.

[3] ELKIN-KOREN, Niva. Fair Use by Design. UCLA Law Review [online]. 2017, roč. 64, č. 22 [cit. 24.09.2020]. Dostupné z: https://ssrn.com/abstract=3217839

[4] ENGSTROM, Evan a Nick FEAMSTER. The Limits of Filtering [online]. Engine, 2017 [cit. 28.05.2020]. Dostupné z: https://www.engine.is/the-limits-of-filtering

[5] ERICKSON, Kristofer a M KRETSCHMER. „This Video is Unavailable": Analyzing Copyright Takedown of User-Generated Content on YouTube. JIPITEC : Journal of Intellectual Property, Information Technology and E-Commerce Law. 2018, roč. 9

[6] GEIGER, Christophe a Elena IZYUMENKO. Copyright on the Human Rights’ Trial: Redefi- ning the Boundaries of Exclusivity Through Freedom of Expression. IIC - International Review of Intellectual Property and Competition Law. 2014, roč.45, s. 316–342. https://doi.org/10.1007/s40319-014-0181-3

[7] HUSOVEC, Martin a João QUINTAIS. How to License Article 17? Exploring the Imple- mentation Options for the New EU Rules on Content-Sharing Platforms. SSRN Electronic Journal. 2019, s. 1–27. https://doi.org/10.2139/ssrn.3463011

[8] JOHNSON, Eric. Full Q&A: YouTube CEO Susan Wojcicki talks about child safety, the Go- ogle walkout, and AI on Recode Decode [online]. 2019 [cit. 27.09.2020]. Dostupné z: https://www.vox.com/podcasts/2019/3/11/18259303/youtube-susan-wojcicki-child-com- ments-videos-google-walkout-kara-swisher-decode-podcast-interview

[9] KELLER, Paul. Article 17 stakeholder dialogue: What we have learned so far – Part 1 - Kluwer Copyright Blog. In: Kluwer Copyright Blog [online]. 2020 [cit. 28.05.2020]. Dostupné z: http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2020/01/13/article-17-stakeholder-dialogue-what- we-have-learned-so-far-part-1/?doing_wp_cron=1590693562.1587688922882080078125

[10] LEE, Yin Harn. Copyright and Freedom of Expression: A Literature Review [online]. CREA- Te, 2015 [cit. 24.09.2020]. Dostupné z: DOI:10.5281/zenodo.18132

[11] OECD, Graham VICKERY a Sacha WUNSCH-VINCENT. Participative Web and User-Created Content [online]. 2007 [cit. 26.09.2020]. Dostupné z: https://www.oecd-ilibrary.org/ content/publication/9789264037472-en

[12] QUINTAIS, João. Copyright in the Age of Online Access: Alternative Compensation Systems in

EU Law. Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-90-411-8667-6.

[13] SENFTLEBEN, Martin. Bermuda Triangle – Licensing , Filtering and Privileging User- Generated Content Under the New Directive on Copyright in the Digital Single Market “. SSRN Electronic Journal. 2018, s. 1–18. https://doi.org/10.2139/ssrn.3367219

[14] TÓTH, Andrea. Algorithmic Copyright Enforcement and AI: Issues and Potential Soluti- ons through the Lens of Text and Data Mining. Masaryk University Journal of Law and Techno- logy. 2019, roč. 13, s. 361. https://doi.org/10.5817/MUJLT2019-2-9

[15] URBAN, Jennifer M., Joe KARAGANIS a Brianna L. SCHOFIELD. Notice and takedown: Online service provider and rightsholder accounts of everyday practice. Journal of the Copyright Society of the USA. 2017, roč. 64, č. 3, s. 317–410. https://doi.org/10.31235/osf.io/hp9fz

[16] WONG, Mary W. S. „Transformative" User-Generated Content in Copyright Law: Infrin- ging Derivative Works or Fair Use? Vanderbilt Journal of Entertainment & Technology Law. 2009, roč. 11, č. 4, s. s. 1075-1139.

[17] Art. 17 DSMCD: a class of its own? How to implement Art. 17 into the existing national copyright acts, including a comment on the recent German Discussion Draft - Part 1. In: Kluwer Copyright Blog [online]. 16. 7. 2020 [cit. 25.09.2020]. Dostupné z: http://copyright- blog.kluweriplaw.com/2020/07/16/art-17-dsmcd-a-class-of-its-own-how-to-implement-art-17- into-the-existing-national-copyright-acts-including-a-comment-on-the-recent-german-discus- sion-draft-part-1/

[18] Entwurf eines Zweiten Gesetzes zur Anpassung des Urheberrechts an die Erfordernisse des digi- talen Binnenmarktes [online]. 2020. s. 34. [cit. 23.09.2020]. Dostupné z: https:// www.bmjv.de/SharedDocs/Gesetzgebungsverfahren/Dokumente/DiskE_II_Anpassung %20Urheberrecht_digitaler_Binnenmarkt.pdf?__blob=publicationFile&v=2

[19] How Google Fights Piracy [online]. 2018 [cit. 24.09.2020]. Dostupné z: https:// www.blog.google/documents/27/How_Google_Fights_Piracy_2018.pdf

[20] Öffentliche Konsultation zur Umsetzung der EU-Richtlinie im Urheberrecht (DSM-RL (EU) 2019/790) [online]. Google a YouTube, 2019 [cit. 23.09.2020]. Dostupné z: https:// www.bmjv.de/SharedDocs/Gesetzgebungsverfahren/DE/Konsultation_Umsetzung_EU_Richtli- nien_Urheberrecht.html?nn=6712350

[21] Targeted consultation addressed to the participants to the stakeholder dialogue on Article 17 of the Directive on Copyright in the Digital Single Market [online]. Evropská komise, [cit. 24.09.2020]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/4fd43123-6008-a214- f572-4ecd331b9e0e

JUDIKATURA

[21] Rozsudek SDEU (čvrtého senátu) ze dne 16. 7. 2009 ve věci C-5/08, Infopaq, ECLI:EU:C:2009:465.

[22] Rozsudek SDEU (třetího senátu) ze dne 21. 10. 2010 ve věci C-467/08, Padawan, ECLI:EU:C:2010:620.

[23] Rozsudek SDEU (třetího senátu) ze dne 26. 4. 2012 ve věci C 510/10, DR a TV 2 Denmark, ECLI:EU:C:2012:244.

[24] Rozsudek SDEU (čtvrtého senátu) ze dne 10. 4. 2014 ve věci C 435/12, ACI Adam, ECLI:EU:C:2014:254.

[25] Rozsudek SDEU (třetího senátu) ze dne 24. 11. 2011 ve věci C-70/10, Scarlet Extended, ECLI:EU:C:2011:771.

[26] Rozsudek SDEU (čtvrtého senátu) ze dne 27. 3. 2014 ve věci C-314/12, UPC Telekabel, ECLI:EU:C:2014:192.

[27] Rozsudek SDEU (třetího senátu) ze dne 16. 2. 2012 ve věci C-360/10, SABAM, ECLI: EU:C:2012:8.

[28] Rozsudek ESLP ze dne 10. 1. 2013 ve věci Ashby Donald a další proti Francii, stížnost č. 36769/08.

[29] Rozsudek ESLP ze dne 19. 2. 2013 ve věci Neij a Sunde Kolmisoppi proti Švédsku, stížnost č. 40397/12.



Metriky

0

Crossref logo

0


510

Views

300

PDF views