Všímavost v programech nezaměřených na její rozvíjení: Metaanalýza znáhodněných kontrolovaných studií

Roč.15,č.2(2021)

Abstrakt

Cíle: Cílem této metaanalýzy bylo zjistit, zda všímavost rozvíjejí i některé terapeutické nebo intervenční programy, které na její rozvíjení nejsou explicitně zaměřené. Metoda: S využitím databáze Scopus jsme vyhledali randomizované kontrolované studie, které sledovaly vliv různých terapeutických nebo intervenčních programů, které nebyly explicitně zaměřeny na rozvíjení všímavosti na úroveň všímavosti. Vyhledávání jsme omezili na studie, které k měření všímavosti použily Dotazník pěti aspektů všímavosti. Výsledky: Identifikovali jsme 24 studií, které splňovaly naše kritéria pro zařazení. Z posuzovaných programů měly dva na změnu všímavosti velký vliv (0,8 ˂ d), sedm mělo středně velký vliv (0,5 ˂ d ˂ 0,8), deset mělo malý vliv (0,2 ˂ d ˂ 0,5) a pět nemělo téměř žádný vliv nebo mělo vliv záporný (d ˂ 0,2).  Vážený průměr velikostí účinku všech 24 programů na rozvoj všímavosti byl d = 0,41. Závěr: Všímavost rozvíjejí i mnohé terapeutické nebo intervenční programy, které nejsou explicitně zaměřené na její rozvíjení.


Klíčová slova:
všímavost; obecný faktor; psychoterapeutická změna; metaanalýza; Dotazník pěti aspektů všímavosti
Biografie autora

Jan Benda

Katedra psychologie Nám. J. Palacha 2 116 38 Praha 1

privátní psychoterapeut
Metriky

191

Views

37

PDF views