Socioedutainment v prostředí letního tábora? Nevyužitá příležitost!

Roč.27,č.4(2017)
ENGLISH ISSUE

Abstrakt
Text se zabývá obecným přesahem dětských táborů do běžného života jeho účastníků s důrazem na potenciál, který dětský tábor má pro rozvoj v období mladšího školního věku. Pojednává krátce o ideových kořenech dětských táborů, které jsou typické pro český kontext. Klíčovým tématem, které autoři příspěvku otvírají, je teorie socioedutainmentu. Tento koncept autoři staví na tzv. edutainmentu a rozšiřují tak chápání pojmu na sociální rozměr osobnosti, přičemž za základní metodu pro rozvoj osobnosti je považována hra. Hra pojímaná teorií sociedutainmentu jako činitel umožňující učit se sociálním dovednostem v sociálním prostředí. Celý koncept následně propojují s procesem socializace. Druhá část příspěvku popisuje koncept socioedutainmentu pomocí empirické sondy provedené mezi bývalými účastníky dětských táborů. Autoři využili pro získání dat polostrukturované rozhovory s bývalými účastníky dětských táborů a s rodiči těchto účastníků. Pro zpracování dat byla využita rámcová analýza. Autoři popisují detailní postup rámcové analýzy dat včetně jejího teoretického zakotvení. Následně předkládají podrobný popis zjištěných informací. Výstupy jsou autory vzájemně propojovány a zobecňovány, a přináší tak komplexní popis zjištění celého šetření. Zjištění jsou autory prezentována odděleně pro danou skupinu respondentů, což autorům následně umožňuje zjištění vzájemně porovnávat a poukázat tím na shody či neshody v pojetích obou skupin respondentů. V závěru příspěvku autoři shrnují zjištění z empirického šetření a staví je do kontrastu s realitou skutečných dětských táborů a tím, jak instruktoři těchto táborů využívají prostředků pro dosažení edukačního potenciálu tábora.

Klíčová slova:
dětský tábor; socializace; informální učení; vrstevnická skupina
Reference

Glover, T. D., Chapeskie, A., Mock, S. E., Mannell, R. C., & Feldberg, H. (2011). The Canadian summer camp research project: Examining the outcomes of the Canadian summer camp experience. Waterloo: University of Waterloo.

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.572

Hewstone, M., & Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie: Moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál.

Kaplánek, M. (2013). Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál.

Kraus, B. (2001). Člověk – prostředí – výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido.

Macků, R. (2015). Instantní, nebo skutečné řešení problému? Zlín: Verbum.

Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Nakladatelství Academia.

Němec, J. (2002). Od prožívání k požitkářství: výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky. Brno: Paido.

Němec, J., & Trna, J. (2007). Edutainment or entertainment. Education possibilities of didactic games in science education. In J. Němec (Ed.), The evolution of children play – 24. ICCP Word play conference (p. 55–64). Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.

Ritchie, J., & Lewis, J. (2003). Qualitative research practice. London: Sage publications.

Ritchie, J., & Spencer, L. (1994). Qualitative data analysis for applied policy research by Jane Ritchie and Liz Spencer. In A. Bryman & R. G. Burgess (Eds.), Analysing qualitative data (pp. 173–194). London: Routledge.

Svojsík, A. B. (1991). Základy junáctví. Praha: Merkur.

Straka, G. A. (2009). Informal and implicit learning: Concepts, communalities and differences. EJVT, 48(3), 132–145. Retrieved from http://www.cedefop.europa.eu /EN/Files/EJVT48_en.pdf

Šantora, R., Nosek, V., Janov, S., & Dostál, V. (2012). Skautské století: dobrodružný příběh 100 let českého skautingu. Praha: TDC Junák – Mladá fronta.

Metriky

0

Crossref logo

0


683

Views

274

PDF (angličtina) views