Ověření konceptu akademického optimismu na českých školách druhého stupně povinného vzdělávání

Roč.27,č.3(2017)

Abstrakt
Výzkumy efektivity školního vzdělávání poukázaly na význam přesvědčení a postojů učitelů pro vyučování a učení žáků. Přesvědčení a postoje zásadně ovlivňují chování učitelů a jejich přístup k žákům a jejich rodičům. Změna přesvědčení je nezbytným předpokladem pro změnu práce učitelů a vzdělávání obecně. Přesvědčení učitelů jsou v pedagogickém výzkumu konceptualizována mnoha různými způsoby, tato studie si klade za cíl lokalizovat nástroje na měření konceptu akademického optimismu. Akademický optimismus je konceptualizován ve dvou podobách – jako kolektivní charakteristika pedagogického sboru a jako individuální charakteristika každého jednotlivého učitele – a kombinuje tři důležité aspekty učitelova profesního kréda: vnímání vlastních učitelských dovedností a možností pedagogické práce, důvěru k žákům a jejich rodičům a důraz na studijní výsledky. Studie lokalizuje oba koncepty a klade si za cíl vybrat vhodnější z nich pro české prostředí. Zároveň zkoumá souvislost mezi akademickým optimismem a výsledkem žáků. V analýzách jsou využita data z šetření na 39 základních školách získaná od 325 učitelů a 1316 žáků 9. ročníků v rámci šetření projektu Kalibro v roce 2016. Dvouúrovňová konfirmační analýza ukázala použitelnost obou modelů, přičemž vhodnějším pro české prostředí se jeví model individuální. Dvouúrovňové strukturní modelování neprokázalo na tomto limitovaném výběru žáků souvislost mezi akademickým optimismem a výsledky žáků v matematice, tuto souvislost bude nutno ověřit na reprezentativním výběru s využitím testů více zohledňujících současnou kurikulární normu.

Klíčová slova:
přesvědčení učitelů; akademický optimismus; základní škola; rodinné zázemí; výsledky vzdělávání
Reference

Amnesty International. (2015). Czech Republic: Must try harder – ethnic discrimination of Romani children in Czech schools. London: Amnesty International.

Anwar, M., & Anis-ul-Haque, M. (2014). Teacher academic optimism: A preliminary study measuring the latent construct. FWU Journal of Social Sciences, 8(1), 10–16.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. New York: Pretice-Hall.

Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117–48. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.

Beard, K. S., Hoy, W. K., & Hoy, A. W. (2010). Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct. Teaching and Teacher Education, 26(5), 1136–1144. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.02.003

Bevel, R., & Mitchell, R. M. (2012). The effects of academic optimism on elementary reading achievement. Journal of Educational Administration, 50(6), 773–787. https://doi.org/10.1108/09578231211264685

Boonen, T., Pinxten, M., Van Damme, J., & Onghena, P. (2014). Should schools be optimistic? An investigation of the association between academic optimism of schools and student achievement in primary education. Educational Research and Evaluation, 20(1), 3–24. https://doi.org/10.1080/13803611.2013.860037

Byrne, B. M. (1998). Structural equation modeling with Lisrel, Prelis and Simplis: Basic concepts, applications and programming. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

Chang, I.-H. (2011). A study of the relationships between distributed leadership, teacher academic optimism and student achievement in Taiwanese elementary schools. School Leadership & Management, 31(5), 491–515. https://doi.org/10.1080/13632434.2011.614945

Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M., Weinfeld, F. D., & York, R. L. (1966). Equality of educational opportunity. Washington: US Government Printing Office.

Dewulf, L., van Braak, J., & Van Houtte, M. (2017). The role of teacher trust in segregated elementary schools: A multilevel repeated measures examination. School Effectiveness and School Improvement, 28(2), 259–275.

Dvořák, D. (2015). Důraz školy na akademický úspěch: TIMSS 2011 jako sonda do reformy v České republice. Pedagogická orientace, 25(4), 583–604. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-4-583

Eren, A. (2014). Uncovering the links between prospective teachers’ personal responsibility, academic optimism, hope, and emotions about teaching: A mediation analysis. Social Psychology of Education: An International Journal, 17(1), 73–104. https://doi.org/10.1007/s11218-013-9243-5

Fahy, P. F., Wu, H. C., & Hoy, W. K. (2010). Individual academic optimism of teachers: A new concept and its measure. In W. K. Hoy, & M. DiPaola (Eds.), Analyzing school contexts: Influences of principals and teachers in the service of students (s. 209–227). Greenwich: Information Age.

Hoy, W. (2012). School characteristics that make a difference for the achievement of all students: A 40-year odyssey. Journal of Educational Administration, 50(1), 76–97. https://doi.org/10.1108/09578231211196078

Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Woolfolk Hoy, A. (2006). Academic optimism of schools: A force for student achievement. American Educational Research Journal, 43(3), 425–446. https://doi.org/10.3102/00028312043003425

Hu, L. T., & Bentler, P., M. (1998). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1–55.

Kašparová, V., Boudová, S., Ševců, M., & Soukup, P. (2014). Národní zpráva šetření TALIS 2013. Praha: Česká školní inspekce.

Kirby, M., & DiPaola, M. F. (2011). Academic optimism and community engagement in urban schools. Journal of Educational Administration, 49(5), 542–562. https://doi.org/10.1108/09578231111159539

Akın Kösterelioğlu, M. (2017). The effect of teachers’ shared leadership perception on academic optimism and organizational citizenship behaviour: A Turkish case. International Journal of Leadership in Education, 20(2), 246–258. https://doi.org/10.1080/13603124.2015.1066868

Martin, M. O., Foy, P., Mullis, I. V. S., & O’Dwyer, L. M. (2013). Effective schools in reading, mathematics, and science at fourth grade. In M. O. Martin & I. V. S. Mullis (Eds.), TIMSS and PIRLS 2011 (s. 109–178). Chestnut Hill: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

Mascall, B., Leithwood, K., Straus, T., & Sacks, R. (2008). The relationship between distributed leadership and teachers’ academic optimism. Journal of Educational Administration, 46(2), 214–228. https://doi.org/10.1108/09578230810863271

McGuigan, L., & Hoy, W. K. (2006). Principal leadership: Creating a culture of academic optimism to improve achievement for all students. Leadership and Policy in Schools, 5(3), 203–229.

Moghari, E. H., Mas’oud, G. L., Bagherian, V., & Afshari, J. (2011). Relationship between perceived teacher’s academic optimism and English achievement: Role of self-efficacy. Procedia: Social & Behavioral Sciences, 15, 2329–2333.

Moree, D. (2013). Teachers and school culture in the Czech Republic before and after 1989. Curriculum Journal, 24(4), 586–608. https://doi.org/10.1080/09585176.2013.831770

Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Arora, A. (2012). TIMSS 2011 international results in mathematics. Chestnut Hill: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

Ngidi, D. (2012). Academic optimism: an individual teacher belief. Educational Studies, 38(2), 139–150. https://doi.org/10.1080/03055698.2011.567830

Nilsen, T., & Gustafsson, J.-E. (2014). School emphasis on academic success: Exploring changes in science performance in Norway between 2007 and 2011 employing two-level SEM. Educational Research and Evaluation, 20(4), 308–327.

OECD (2014). TALIS 2013 results: an international perspective on teaching and learning. Paris: OECD Publishing.

Pajares, F. (2001). Toward a positive psychology of academic motivation. Journal of Educational Research, 95(1), 27–35. https://doi.org/10.1080/00220670109598780

Parsons, T., Bales, R. F., & Shils, E. A. (1953). Working papers in the theory of action. New York: Free Press.

Reynolds, D., Sammons, P., De Fraine, B., Van Damme, J., Townsend, T., Teddie, C., & Stringfield, S. (2015). Educational effectiveness research (EER): A state-of-the-art review. School Effectiveness and School Improvement, 25(2), 197–230.

Seligman, M. E. P. (1991). Learned optimism: How to change your mind and your life. New York: Knopf.

Seligman, M. E. P. (1998). Positive social science. APA Monitor, 29(4), 5.

Sezgin, F., & Erdogan, O. (2015). Academic optimism, hope and zest for work as predictors of teacher self-efficacy and perceived success. Kuram Ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 15(1), 7–19.

Smetáčková, I., & Vozková, A. (2016). Matematická self-efficacy a její měření v průběhu základní školy. E-Psychologie, 10(1), 18–33.

Smith, P., & Hoy, W. K. (2007). Academic optimism and student achievement in urban elementary schools. Journal of Educational Administration, 45(5), 556–568. https://doi.org/10.1108/09578230710778196

Soukup, P. (2006). Proč užívat hierarchické lineární modely? Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 42(5), 987–1012.

Straková, J., & Simonová, J. (2016). Beliefs of Czech teachers as a prerequisite for effective teaching. Studia Paedagogica, 20(4), 53–70. https://doi.org/10.5817/SP2015-4-4

Straková, J., Spilková, V., Simonová, J., Friedleandaerová, H., & Hanzák, T. (2013). Názory učitelů základních škol na potřebu změn ve školním vzdělávání. Orbis scholae, 7(1), 79–100. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.27

Woolfolk Hoy, A., Hoy, W. K., & Kurz, N. M. (2008). Teacher’s academic optimism: The development and test of a new construct. Teaching and Teacher Education, 24(4), 821–835. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.08.004

Wu, J. (2013). Academic optimism and collective responsibility: An organizational model of the dynamics of student achievement. Asia Pacific Education Review, 14(3), 419–433. https://doi.org/10.1007/s12564-013-9269-6

Wu, J., Hoy, W. K., & Tarter, C. J. (2013). Enabling school structure, collective responsibility, and a culture of academic optimism. Journal of Educational Administration, 51(2), 176–193. https://doi.org/10.1108/09578231311304698

Metriky

0


1343

Views

628

PDF views