K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů

Roč.10,č.3(2000)

Abstrakt
Článek pojednává o teoretickém paradigmatu psychické zátěže učitelů. Toto paradigma je popsáno jako složitý kybernetický systém, který obsahuje potenciální zátěžové situace, kognitivní hodnocení,
zátěžové reakce a důsledky a také širokou škálu osobnostních a situačních moderátorů.

Klíčová slova:
zatěž učitelů; teoretické paradigma; moderátory stresu; učitelská profese
Reference

Antonovsky, A. Health, stress and coping. San Francisco: Jossey-Bass, 1985.

Balcar, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN, 1983.

Borg, M. G., Riding, R. J. Teacher stress and cognitive style. British Journal of Educational Psychology, 63, 1993, pp. 271-286.

Borucki, Z. Wspolczesna koncepcja stresu psychologicznego. In Zeszyty naukowe, Psychológia 10, Uniwersytet Gdanskí, 1992, s. 163-181.

Cohen, S. After effects of stress on human performance and sociál behavior: A review of research and theory. Psychological Bulletin, 80, 1980, pp. 82-108.

Cóle, M., Walker, S. (ed.) Teaching and stress. Open University Press. Philadelphia: Milton Keynes, 1989.

Cox, T. Stress. Baltimore: University Press, 1978.

Čáp, J., Dytrych, Z. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha: SPN, 1968.

Durič, L. Psychohygienické podmienky vyučovacieho procesu. In Košč, L. a kol. Patopsychológia. Bratislava: SPN, 1975.

Edwards , J. R. The determinats and conseguensces of coping with stress. In Cooper, C. L., Payne, R. (ed.) Causses, coping and conseguences of stress. New York: J. Wiley, 1988.

Epstein, S., Katz, L. Coping ability, stress, productive load and symptoms. Journal of Personality and Social Psychology, 62, 1992, 5, pp. 813-825.

Esteve, J. Teacher burnout and teacher stress. In Cole, M., Walker, S. (ed.) Teaching and stress. Open University Press. Philadelphia: Milton Keynes, 1989.

Fialová, I., Schneiderová, A. Syndrom vyhoření v profesní skupině středoškolských učitelů. In Řehulka, E., Rehulková, O. (ed.) Učitelé a zdraví , Brno: PsÚ AV ČR, 1998, s. 55-63.

Ficková, E. Determinanty zvládania stresu: I. Teoretické prístupy. Československá psychologie, 37, 1993a, 1, s. 37-46.

Ficková, E. Determinanty zvládania stresu: II. Metodologické problémy. Československá psychologie, 37, 1993b, 2, s. 129-138.

Folkman, S., Schaefer, C, Lazarus R. S. Cognitive processes as mediators of stress and coping. In Hamilton, V., Warburton. D. M. (ed.) Human Stress and Cognition. London,1979.

Folkman, S., Lazarus, R. S. An analysis of coping in a middle aged community sample. Journal of Health and Social Behavior, 21, 1980, 1, pp. 219-239.

Furnham, A., Payne, M. A. Dimensions of occupational stress in West Indian secondary school teachers. British Journal of Educational Psychology, 57, 1987, pp. 141-150.

Gentry, W. D., Kobasa, S. C. Q. Social and psychological resources mediating stressillness relations in humans. In Gentry, W. D. (ed.) Handbook of behavioral medicine. London: The Guilford Press, 1984.

Hladký, A, a kol. Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Praha: UK, 1993.

House, J. S., Jackman, M. F. Occupational stress and health. In Ahmed, P., Coelho, M. (ed.) Toward a new definition of health. New York, 1979.

Jenkins, C. D. Psychosocial modifiers of response to stress. Journal of Human Stress, 5, 1979, pp. 3-15.

Kobasa, S. C., Maddi, S. R., Kahn, S. Hardiness and health. A prospective study. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 1982, 1, pp. 168-177.

Kováč, D. Teória všeobecnej psychológie. Praha: Veda, 1985.

Křivohlavý, J. Psychologie adaptace a zvládání těžkostí. Československá psychologie, 32, 5, 1988, s. 433-442.

Křivohlavý, J. Obranné mechanismy a strategie zvládání těžkostí. Československá psychologie, 33, 1989, 4, s. 361-368.

Křivohlavý, J. Nezdolnost v pojetí SOC. Československá psychologie, 34, 1990, 5, s. 511 až 517.

Křivohlavý, J. Nezdolnost typu hardiness. Československá psychologie, 35, 1, 1991, s. 59-65.

Kyriacou, C., Sutcliffe, J. Teacher stress: Prevalence, sources and symptoms. British Journal of Educational Psychology, 48, 1978, pp. 159-167.

Laux, L., Vossel, G. Theoretical and methodological issues in achievement-related stress and anxiety research. In Krohne, L., Laux, L. (ed.) Achievement stress and anxiety. Washington, 1982.

Lazarus, S. R. Psychological stress and the coping Process. New York: McGraw-Hill, 1966.

Lazarus, R. S. From psychological stress to the emotions: A history of changing outlooks. Annual Review of Psychology, 44, 1993, pp. 1-21.

Lazarus, R. S., Launier, R. Stress-related transactions between person and environment. In Pervin, L. A., Lewis, M. (ed.) Perspectives in interactional psychology. New York: Plenum, 1978.

Lazarus, R. S., Folkman, S. Stress appraisal and coping. New York: Springer, 1984.

Levi, L. Preventing work stress. Reading, Massachutsetts: Addison-Wesley, 1981.

Mareš, J. Diagnostika zvládání zátěže u dětí a dospívajících. Pedagogika, 49, 1999, 1, s. 12-42

Masłach, Ch., Jackson S. E. The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior 2, 1981, pp. 99-113.

Masłach, Ch. Burnout, the cost of caring. New Jersey: Prentice-Hall, 1982.

McGrath, J. E. Stress and behavior in organisations. In Dunette, M. D. (ed.) Handbook of industrial and organisational psychology. Chicago, 1976.

Mikšík, O. Psychická integrita osobnosti. Praha: UK, 1985.

Mlčák, Z. Analýza zdrojů psychické zátěže v profesi učitele. In Sborník prací FF OU, 145, 1994, 1, s. 5-15.

Mlčák, Z. Psychická zátěž u učitelů velkoměstských a venkovských škol. In Rehulka, E., Rehulková, O. (ed.) Učitelé a zdraví i, Brno: PsÚ AV ČR, 1998, s. 27-34.

Nakonečný, M. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995.

Paulík, K. Pracovní zátěž vysokoškolských učitelů. Ostravská univerzita, 1995.

Prystav, G. Psychologische Copingforschung: Konzeptbildungen, Operationanalysierung und Messeninstrumente. Diagnostika, 27, 1981, 3, s. 189-214.

Rosenzweig, S. An outline of frustration theory. In Hunt, J., GMC, V. (ed.) Personality and the behavior disorders I/II. New York: Ronald, 1944.

Rotter, J. B. Generalised expentances for internal versus external locus of control of reforcement. Psychological Monographs, 1966, 80, 1966, pp. 1-28.

Ruizelová, Z. Koherencia ako charakteristika zvládania a jej vzťah k subjektívnym charakteristikám riešenia problému. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 30, 1995, 1, s. 73-78.

Rehulková, O., Rehulka, E. Zvládaní zátěžových situací a některé jejich důsledky u učitelek. In Rehulka, E., Rehulková, O. (ed.) Učitelé a zdraví 1, Brno: PsÚ AV ČR, 1998, s. 105-111.

Sarason, B. R., Sarason, I. G., Pierce, G. R. Social support: An interaction view. New York: J. Wiley, 1990.

Sekera, J. Personální vztahy ve výchovných ústavech. Speciální pedagogika, 7, 1997, 5, s. 10-23.

Schreiber, V. Lidský stres. Praha: Academia, 1992.

Smékal, V. Psychologie osobnosti. Praha: SPN, 1989.

Šolcová, L, Kebza V. Burnouot: úvod do problému. In Rehulka, E., Rehulková, O. (ed.) Učitelé a zdraví 1, Brno: PsÚ AV ČR, 1998, s. 43-52

Tomaszewski, T. Clowiek i otoczenie. In Tomaszewski, T. Psychologia, Warszawa, 1975.

Mlčák, Z. K teoretickemu paradigmatu psychicke zatěže učitelů. Pedagogická orientace 2000, č. 3, s. 12-24. ISSN 1211-4669.

Metriky

644

Views

609

PDF views