Teorie odškolnění - lllichova a Freireho radikálni kritika školy

Roč.14,č.1(2004)

Abstrakt

Na konci roku 2002 zemřel v Brémách slavný rakouský sociolog výchovy, teolog, pedagog a tvůrce teorie odškolnění Ivan Illich (1926-2002). Jde o teorii, která sice vznikla před více než 30 lety, je ale stále v různých souvislostech zmiňována. Illich kritizoval amerikanizaci Třetího světa, vedl  mezinárodní semináře na téma alternativ v edukacvspolu s civilizačními výzvami současnosti. Má mnoho společného s brazilským pedagogem a osvětovým pracovníkem Paulo Freirem (1921-1998), tvůrcem nových metod a programů alfabetizace dospělých, jedním z hlavních architektů  reformátorského hnutí tzv. pedagogiky osvobození. Stať je o společných znacích tohoto hnutí a teorie odškolnění, zároveň je ale vzpomínkou na dosud u nás opomíjené osobnosti, které jistě patří do dějin pedagogického myšlení.


Klíčová slova:
Illich; Freire; odškolnění; bankovní koncepce vzdělání; kritika školy; školní rituál a mýtus; skrytý školní program; reforma školy
Reference

Bacík, F. Illichovy teorie o nutnosti zániku školy a „odškolštění“ společnosti. Pedagogika, 25, 1975, č. 4, s. 447-460.

Bílá kniha. Národní program rozvoje vzdělávání v CR. Praha: UIV, 2001.

Bourdieu, P., Passeron, J.-C. Die Illusion der Chancengleichheit. Stuttgart: 1971.

Cipro, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984.

Dauber, H. Radikale Schulkritik als Schulteorie? In Tillmann, K.-J. (ed.) Schulteorien. Hamburg: Bergmann+Helbig Verlag, 1987.

Freire, P. Pedagogy of the Opressed. Penguin Books, 1972.

Freire, P. „Bankowa“ koncepcja edukacji jako narzędzie opresji. In Edukacja i wyzwolenie. Kraków: Oficyna wydawnicza „Impuls“, 1992.

Illich, I. Deschooling Society. New York: Harper and Row, 1971.

Illich, I. Schule ins Museum. Bad Heilbrunn: Phaidros und die Folgen, 1984.

Illich, I. Odškolnění společnosti. Praha: Slon, 2001.

Prokop, J. Sociologie výchovy a školy. Liberec: Technická univerzita, 2001.

Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.

Sachs, W. Entschulung des Lernens. Neue Sammlung, 1975, 15, 2, s. 142.

Sachs, W., a kol. „Fetisch Produktivkraft“ über die Schwierigkeiten orthodoxer Marxisten mit der Alternativschule - Bewegung. Pädagogik extra, 1979, 9.

Metriky

909

Views

623

PDF views