Autonomní učení, strategie učení a cizojazyčná výuka

Roč.13,č.4(2003)

Abstrakt
O autonomním učení hovoříme tehdy, jestliže učící se jedinec sám rozhoduje o vlastním procesu učení. Tento fakt implikuje výraznou koncentraci na individuální schopnosti a předpoklady jedince,
neznamená však, že ve vyučovacím procesu přechází veškerá zodpovědnost z učitele na žáka. Role učitele se však mění. Jedna z nej důležitějších změn úzce spojených s rozvojem autonomie žáka je
ta, že se učitel stává pomocníkem k rozvoji žákovy samostatnosti při získávání nových poznatků a rozvoje dovedností žáků; nácvik učebních strategií chápe jako integrální součást a jeden z obsahů vyučovacího procesu a uplatňuje takové formy výuky, které žákovu samostatnost podporují. Tento cíl si klade také moderně pojatá cizojazyčná výuka.
Reference

Bimmel, P. Lernstrategien im Deutschunterricht. Fremdsprache Deutsch, 1993, 1, s. 4-11.

Bimmel. P. Rampillon, U. Lernerautonomie und Lernstrategien. Fernstudieneinheit. München: Goethe-Institut, 2000.

Bimmel, P. Lernstrategien im Deutschunterricht - Funktionen und Vermittlungsfragen. Fremdsprache Deutsch. Sondernummer, 1995, s. 16-21.

Börner, W., Vogel, K. Kognitive Linguistik und Fremdsprachenerv erb. Tübingen, 1994.

Janíková, V., Michels-McGovern, M. Aspekte des Hochschulfachs Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno, 2001.

Kemmeter, L. Multilingual gestütztes Vokabellernen im Gymnasialen Englischuntericht. Frankfurt am Main, 1999.

Larkin, J.H. What Kind of Knowledge Transfers? In Resnick, L.B. (ed.) Knowing, Learning and Instruction. Hilsdale, 1989, s. 283-305.

Lukeš, D. K využití některých diagnostických metod v jazykovém vyučování. Cizí jazyky, 2002/2003, roč. 46, č. 1, 20-21.

Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.

Nodari, C. Autonomfördernde Aufgaben im Fremdsprachenunterricht. Fremdsprache Deutsch, 10/1994 „Aufgaben und Übungsgeshehen“, s. 39-43.

O’Malley, J.M., Chamot, A.U. Learning Strategie in Second Language Acqusition. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

Rampillon, U. Lerntechniken. In Bausch, K. R., a kol. (ed.) Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francké-Verlag, 1997a, s. 215-218.

Rampillon, U. Be aware of awareness - oder: Beware of awareness? Gedanken zur Metakognition im Fremdsprachenunterricht der Sekundarstufe I. In Rampillon, U., Zimmermann, G. Strategien und Techniken beim Erwerb fremder Sprachen Hueber: Ismaning, 1997b, 173-185.

Roth, G. Erkenntnis und Realität: Das reale Gehirn und seine Wirklichkeit. In Schmidt, S. (ed.) Der Diskurs des radikalen Konstruktivismus. Frankfurt am M.: Shurkamp, 1987, s. 229-255.

Rubin, J. What the ’’ good language learner” can teach us. In TESOL Quarterly, 9/1975, 41-51.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Překlad: Ivanová, J., Lenochová, A., Linková, J., Šimáčková, Š. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.

Sternberg, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.

Weskamp, R. Unterricht im Wandel - Autonomes Fremdsprachenlernen als Konzept, für schülerorientierten Fremdsprachenunterricht. In Edelhoff, Ch., W eskamp, R. Autonomes Fremdsprachenlernen. München: Ismaning, 1999, s. 8-19.

Metriky

1399

Views

380

PDF views