Vizuální prostředky pro výuku reálií: výsledky analýzy učebnic němčiny

Roč.22,č.2(2012)

Abstrakt

Studie představuje výsledky kvantitativní analýzy učebnic z hlediska vizuálních prostředků pro výuku reálií. Výzkumný vzorek tvořily čtyři učebnice, které jsou určeny pro výuku němčiny jako druhého cizího jazyka na 2. stupni ZŠ. Výsledky poukázaly na společné charakteristiky učebnic z hlediska výskytu typů a obsahů vizuálních prostředků. Naopak nevýraznější rozdíly mezi učebnicemi byly zaznamenány u funkcí vizuálních prostředků. V závěru studie jsou uvedeny náměty na zlepšení učebnic formulované na základě zjištění z provedené analýzy.


Klíčová slova:
vizuální prostředky; výuka reálií; učebnice němčiny; kategoriální systém; kurikulum
Reference

ABCD-Thesen zur Rolle der Landeskunde im Deutschunterricht. (1990). Fremdsprache Deutsch, 3, 60–61.

Ballstaedt, S. P. (1997). Wissensvermittlung. Die Gestaltung von Lernmaterial. Weinheim: Beltz Psychologie Verlags Union.

Bausinger, H. (1988). Stereotypie und Wirklichkeit. Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache, 14, 157–190.

Biechele, B. (1996). Bilder als Kommunikate und Lernmedien im Fremdsprachenunterricht/ DaF. Informationen Deutsch als Fremdsprache (Info DaF), 23(6), 746–757.

Buttjes, D. (1991). Landeskunde-Didaktik und landeskundliches Curriculum. In K. J. Bausch (Ed.), Handbuch Fremdsprachenunterricht (s. 112–119). Tübingen: Francke.

Byram, M. (1993). Germany. Its representation in textbooks for teaching German in Great Britain. Frankfurt am Main: Diesterweg.

Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.

Cools, D., & Sercu, L. (2006). Die Beurteilung von Lehrwerken an Hand des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens für Sprachen: Eine empirische Untersuchung von zwei kürzlich erschienenen Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 11(3), 1–17.

Einsiedler, W., & Martschinke, S. (1997). Elaboriertheit und Strukturiertheit in Schulbuchillustrationen des Grundschulsachunterrichts. Nürnberg: Institut für Grundschulforschung der Universität Erlangen – Nürnberg.

Fišarová, O., & Zbranková, M. (2007). Němčina A1. Deutsch mit Max – díl 2. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus.

Fischer, R., Frischherz, B., & Noke, K. (2010). DACH-Landeskunde. In H. J. Krumm, Ch. Fandrych, B. Hufeisen, & C. Riemer (Eds.), Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Ein Internationales Handbuch (s. 1499–1510). Berlin, New York: Gruyter.

Fritz, T., & Faistauer, R. (2008). Prinzipien eines Sprachunterrichts In E. Bogenreiter-Feigl (Ed.), ¿Paradigmenwechsel? Sprachenlernen im 21. Jahrhundert: Szenarios – Anforderungen – Profile – Ausbildung (s. 125–133). Wien: Verband Österreichischer Volkshochschulen.

Funk, H. et al. (2003). Geni@l – Němčina jako druhý cizí jazyk. Kursbuch A2. Berlin, München: Langenscheidt.

Hackl, W., Langer, M., & Simon-Pelanda, H. (1998). Landeskundliches Lernen. Fremdsprache Deutsch, 18, 65–12.

Heyd, G. (1997). Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht (DaF). Tübingen: Francke Verlag.

Chudak, S. (2007). Lernerautonomie fördernde Inhalte in ausgewählten Lehrwerken DaF für Erwachsene. Überlegungen zur Gestaltung und zur Evaluation von Lehr- und Lernmaterialien. Possener Beiträge zur Germanistik. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Jankásková, M. et al. (2010). Macht mit!: učebnice němčiny pro základní školy a víceletá gymnázia, druhý cizí jazyk. 2. díl. Praha: Polyglot.

Ježková, V. (2008). Výzkum souboru učebnic němčiny pro základní školy. In P. Knecht, & T. Janík, et al., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (s. 137–145). Brno: Paido.

Kopp, G., Büttner, S., & Albert, J. (2005). Planet 2: Deutsch für Jugendliche. Kursbuch. Ismaning: Hueber Verlag.

Kostková, K. (2011). Hodnocení (rozvoje) interkulturní komunikační kompetence. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 168–174). Brno: Masarykova univerzita.

Levin, J. R., Anglin, G. R., & Carney, R. N. (1987). On empirical validating functions of picture in prose. In D. M. Willows, & H. A. Houghton (Eds.), The psychology of illustration (s. 51–85). New York: Springer Verlag.

Macaire, D., & Hosch, W. (1996). Bilder in der Landeskunde. Berlin: Langenscheidt.

Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232–258.

Mikk, J. (2000). Textbook. Research and writing. Frankfurt: Peter Lang GmbH.

Paivio, A. (1986). Mental representations. A dual coding approach. Oxford, UK: Oxford University Press.

Pauldrach, A. (1992). Eine unendliche Geschichte. Anmerkungen zur Situation der Landeskunde in den 90er Jahren. Fremdsprache Deutsch, 6, 6–15.

Perales, F. J., & Jiménez, J. D. (2002). Las ilustraciones en la enseñanza – aprendizaje de las ciencias. Análisis de libros de texto. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 369–386.

Pešková, K. (2010). Návrh diagnostického nástroje pro hodnocení vizuálních prostředků v učebnicích německého jazyka pro výuku reálií. In T. Janík, P. Knecht, & P. Najvar, et al., Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula (s. 192–201). Brno: Paido.

Pešková, K. (2011). Metodologické aspekty analýzy učebnic německého jazyka z hlediska vizuálních prostředků pro výuku reálií. In T. Janík, P. Najvar, & M. Kubiatko, et al., Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje (s. 97–112). Brno: Masarykova univerzita.

Průcha, J. (1998). Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido.

Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada.

Pýchová, I. (1990). K funkci vizuálií v rozvoji osobnosti žáka. Pedagogika, 40(6), 669–684.

Rosinová, M. (2008). Interkulturní výchova a vzdělávání v cizojazyčném vyučování (disertační práce). Praha: Univerzita Karlova v Praze.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2007). Praha: VÚP v Praze.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. (2002). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Scherling, T., & Schuckall, H. F. (1992). Mit Bildern lernen. Berlin, München: Langenscheidt.

Schwerdtfeger, I. C. (1993). Sehen und Verstehen. Arbeit mit Filmen im Unterricht als Fremdsprache. Berlin, München: Langenscheidt.

Sturm, D. (1990). Zur Visualisierung von Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache. Historische und kulturkontrastive Aspekte (Dissertation). Kassel: Universität Kassel.

Weidenmann, B. (1991). Lernen mit Bildmedien. Psychologische und didaktische Grundlagen. Weinheim (u.a.): Beltz.

Zerzová, J. (2012). Interkulturní komunikační kompetence a její rozvíjení v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita.

Metriky

0


793

Views

472

PDF views