To see or not to see: Profesní vidění budoucích učitelů anglického jazyka a budoucích učitelů pro 1. stupeň se specializací na anglický jazyk
Roč.27,č.1(2017)
profesní vidění; všímání si; uvažování založené na vědění; přípravné vzdělávání učitelů anglického jazyka; video
Blomberg, G., Stürmer, K., & Seidel, T. (2011). How pre-service teachers observe teaching on video: Effects of viewers’ teaching subjects and the subject of the video. Teaching and Teacher Education, 27(7), 1131–1140. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.04.008">https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.04.008
Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers: A developmental conceptualization. American Educational Research Journal, 6, 207–226. https://doi.org/10.3102/00028312006002207">https://doi.org/10.3102/00028312006002207
Goodwin, C. (1994). Professional vision. American Anthropologist, 96(3), 606–633. https://doi.org/10.1525/aa.1994.96.3.02a00100">https://doi.org/10.1525/aa.1994.96.3.02a00100
Janík, T., Minaříková, E., et al. (2011). Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska, aplikace, výzkum. Brno: Paido.
Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Uličná, K., & Janík, M. (2016). Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Brno: Masarykova univerzita.
Minaříková, E. (2014). Profesní vidění studentů učitelství anglického jazyka: jak vidí studenti výukové situace zachycené na videu? Pedagogická orientace, 24(5), 753–777.
Minaříková, E., Janík, T., Uličná, K., & Janík, M. (2015, září). Videokluby jako forma profesního vzdělávání. Příspěvek prezentovaný na Výroční konferenci České pedagogické společnosti, České Budějovice.
Mitchell, R. N., & Marin, K. A. (2014). Examining the use of a structured analysis framework to support prospective teacher noticing. Journal of Mathematics Teacher Education, 17(1), 37–60.
Píšová, M., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Najvar, P., & Tůma, F. (2013). Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: Masarykova univerzita.
Santagata, R., & Yeh, C. (2014). Learning to teach mathematics and to analyze teaching effectiveness: Evidence from a video- and practice-based approach. Journal of Mathematics Teacher Education, 17(6), 491–514. https://doi.org/10.1007/s10857-013-9263-2">https://doi.org/10.1007/s10857-013-9263-2
Sherin, M. G. (2001). Developing a professional vision of classroom events. In T. Wood, B. S. Nelson, & J. Warfield (Eds.), Beyond classical pedagogy: Teaching elementary school mathematics (s. 75–93). Hillsdale: Erlbaum.
Sherin, M. G. (2007). The development of teachers’ professional vision in video clubs. In R. Goldman, R. Pea, B. Barron, & S. J. Derry (Eds.), Video research in the learning sciences (s. 383–396). London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Shulman, L. B. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411">https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
Sonmez, D., & Hakverdi-Can, M. (2012). Videos as an instructional tool in pre-service science teacher education. Egitim Arastirmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 46, 141–158.
Stehlíková, N. (2010). Interpretace některých didakticko-matematických jevů u studentů učitelství a u učitelů matematiky. Pedagogika, 60(3–4), 303–313.
van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2002). Learning to notice: Scaffolding new teachers’ interpretations of classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 10(4), 571–596.
van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2006). How different video club designs support teachers in „learning to notice“. Journal of Computing in Teacher Education, 22(4), 125–135.
van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2010). The influence of videoclubs in teachers’ thinking and practice. Journal of Mathematics Teacher Education, 113(2), 55–176.
Vondrová, N., & Žalská, J. (2015). Ability to notice mathematics specifi c phenomena: What exactly do student teachers attend to? Orbis scholae, 9(2), 77–101.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2017 Klára Uličná