Axiologická dimenze osobnosti učitele a jeho hodnotový systém

Roč.13,č.1(2003)

Abstrakt
Možné východisko z krizové situace současné společnosti spatřujeme ve strukturaci hodnotového systému a konverzi hodnotové orientace. Dominantní roli v tom sehrává osobnost učitele a jeho
hodnotový systém, protože učitel je rozhodujícím činitelem formujícím osobnost žáka. Axiologická dimenze má v osobnostní struktuře učitele integrující funkci. Osu učitelství tvoří soubor osobnostních
a dovednost nich kompetencí učitele.

Klíčová slova:
osobnost učitele; hodnotový systém; axiologická dimenze osobnosti učitele; osobnostní kompetence učitele; dovednostní kompetence učitele
Reference

Bollnow, O.F. Über die Tagenden des Erziehers. Pädagogik und Schule in Ost und West, 1979, roč. 27, č. 2, s. 29-34.
Heissenberger, M. Lehrerpersönlichkeitsbildung. Überlegungen zur Formbarkeit von Menschen im frühen Erwachsenenalter. Erziehung und Unterricht, 1988, roč. 138, č. 6, s. 260-367.
Hummel, C. Education Today for the World of Tomorow. Paris: UNESCO, 1988.
Karg, H. Typologie zur Lehrerpersönlichkeit. Erziehung und Unterricht, 1979, roč. 129, č. 4, s. 193-204.
Langová, M., Kodým, M. Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha: Academia, 1987. 139 s.
Nijakowski, M. Humanizm podstawa etyki zawodu nauczycielskiego. Nowa Szkota, 1971, č.10, s. 5-8.
Pol, M. Od Komenského k některým současným požadavkům na profil učitele. In Aktuální problémy výchovy ve světle odkazu J. Á. Komenského. Brno: Masarykova univerzita, 1991, s. 71-73.
Rassekh, S., Vaidenau, g. The Contens of Education. Paris: UNESCO, 1987.
Schröder der H. Lehrerpersönlichkeit und Erziehungswirksamkeit. Berlin: Volk und Wissen, 1979. 276 s.
Spousta, V. Konverze hodnot a typy hodnotových orientací. Pedagogická orientace, 1994, č. 11, s. 84-87. ISSN 1211-4669.
Spousta, V. Vybrané problémy axiologické a estetické výchovy v tabulkách a schématech. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 86 s.
Spousta, V. Osobowościowe dyspozycje nauczyciela. In Nauczyciel w zmieniającej' sie
rzeczywistości społecznej. Sborník z mezinárodní konference X Forum Pedagogów. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2000, s. 49-60.
Štech, S. Sociální sebekonstrukce osobnosti. In Učitel a žák ve výchovně vzdělávacím procesu. Praha: Univerzita Karlova, 1989, s. 63-88.
Urban, W. Bemerkungen zur differentiellen Psychologie der Lehrerpersönlichkeit. Erziehung und Unterricht, 1981, roč. 131, Č. 9, s. 719-739.

Metriky

545

Views

494

PDF views