Vliv genderu na investice rodičů do vzdělávání dětí

Roč.26,č.4(2016)
ENGLISH ISSUE

Abstrakt

Studie se soustředí na problém genderových rozdílů v sociálních, časových, ekonomických a emočních investicích rodičů do vzdělávání svých dětí (synů versus dcer). Studie navazuje na články, zejména americké provenience, které by mohly naznačovat další směřování výzkumu v této oblasti. V České republice tento typ výzkumu prozatím chybí; výzkumné projekty se soustředí zejména na vliv vzdělávacího systému jako takového, rozdíly ve schopnostech a v představách o budoucí kariéře. Vliv rodičů na výsledky vzdělávání synů a dcer není tematizován. Tato studie ukazuje, zejména na příkladu Spojených států amerických, že rodiče více participují (co se týče zapojení a finanční podpory) na vzdělávání dcer. Dále se pokouší srovnat tato zjištění se situací v ekonomicky podobně vyspělých, ale kulturně odlišných zemích jihovýchodní Asie. Zde je stále silný tradiční patriarchální systém výchovy dětí, který má vliv na vzdělávací aspirace žákyň a žáků. Výzkumy, které jsou v naší studii diskutovány, podporují tezi o genderových rozdílech v podpoře vzdělávání, nejen co se týče finančních toků a emočních investic, ale i co se týče výběru školních předmětů.


Klíčová slova:
gender; podpora rodičů; kultura
Reference

Bem, S. L. (1981). Gender schema theory: A comparative account of sex-typing. Psychological Review, 88(4), 354–364. https://doi.org/10.1037/0033-295X.88.4.354">https://doi.org/10.1037/0033-295X.88.4.354

Bernard, J. (1981). The good provider role: Its rise and fall. The American Psychologist, 36(1), 1–12. https://doi.org/10.1037/0003-066X.36.1.1">https://doi.org/10.1037/0003-066X.36.1.1

Block, J. H. (1973). Conceptions of sex role: Some cross-cultural and longitudinal perspectives. American Psychologist, 28(6), 512–526. https://doi.org/10.1037/h0035094">https://doi.org/10.1037/h0035094

Carter, R. S., & Wojtkiewicz, R. A. (2000). Parental involvement with adolescents’ education: Do daughters or sons get more help? Adolescence, 35(137), 29–44.

Diekman, A. B., & Eagly, A. H. (2000). Stereotypes as dynamic constructs: Women and men of the past, present, and future. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(10), 1171–1188. https://doi.org/10.1177/0146167200262001">https://doi.org/10.1177/0146167200262001

Doosje, B., Rojahn, K., & Fischer, A. (1999). Partner preferences as a function of gender, age, political orientation and level of education. Sex Roles, 40(1), 45–65. https://doi.org/10.1023/A:1018826300179">https://doi.org/10.1023/A:1018826300179

Freese, J., & Powell, B. (1999). Sociobiology, status, and parental investment in sons and daughters: Testing the Trivers-Willard hypothesis. American Journal of Sociology, 104(6), 1704–1743. https://doi.org/10.1086/210221">https://doi.org/10.1086/210221

Garey, A. (1999). Weaving work and motherhood. Philadelphia: Temple University Press.

Hoffman, L. W. (1977). Changes in family roles, socialization, and sex differences. American Psychologist, 32(8), 644–657. https://doi.org/10.1037/0003-066X.32.8.644">https://doi.org/10.1037/0003-066X.32.8.644

Lee, K. S. (2009). Competition for resources: A reexamination of sibship composition models of parental investment. Journal of Marriage & Family, 71(2), 263–277. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2009.00598.x">https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2009.00598.x

Lundberg, S. (2006). Sons, daughters, and parental behavior. Oxford Review of Economic Policy, 21(3), 340–56. https://doi.org/10.1093/oxrep/gri020">https://doi.org/10.1093/oxrep/gri020

Lytton, H., & Romney, D. M. (1991). Parents’ differential socialization of boys and girls: A metaanalysis. Psychological Bulletin, 109(2), 267–296. https://doi.org/10.1037/0033-2909.109.2.267">https://doi.org/10.1037/0033-2909.109.2.267

Matějů, P., & Straková, J. (Eds.). (2006). (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.

McHale, S. M., Crouter, A. C., & Tucker, C. J. (1999). Family context and gender role socialization in middle childhood: Comparing girls to boys and sisters to brothers. Child Development,70(4), 990–1004. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00072">https://doi.org/10.1111/1467-8624.00072

Ono, H. (2004). Are sons and daughters substitutable? Allocation of family resources in contemporary Japan. Journal of the Japanese and International Economies, 18(2), 143–160. https://doi.org/10.1016/S0889-1583%2803%2900049-2">https://doi.org/10.1016/S0889-1583(03)00049-2

Palečková, J., & Tomášek, V. (2005). Učení pro život: Výsledky výzkumu OECD PISA 2003. Praha: ÚIV.

Raley, S., & Bianchi, S. (2006). Sons, daughters, and family processes: Does gender of children matter? Annual Review of Sociology, 32, 401–421. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.32.061604.123106">https://doi.org/10.1146/annurev.soc.32.061604.123106

Riley, S. C. E. (2003). The management of the traditional male role: A discourse analysis of the constructions and functions of provision. Journal of Gender Studies, 12(2), 99–113. https://doi.org/10.1080/0958923032000088300">https://doi.org/10.1080/0958923032000088300

Snow, M. E., Jacklin, C. N., & Maccoby, E. E. (1983). Sex-of-child differences in father-child interaction at one year of age. Child Development, 54, 227–232. https://doi.org/10.2307/1129880">https://doi.org/10.2307/1129880

Straková, J., Kašpárková, L., Kramplová, I., Palečková, J., Procházková, I., Raabová, E., & Tomášek, V. (2002). Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: ÚIV.

Šmídová, I., Janoušková, K., & Katrňák, T. (2008). Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 44(1), 23–53.

Vanyperen, N. W., & Buunk, B. P. (1991). Sex-role attitudes, social comparison, and relationship satisfaction. Social Psychology Quarterly, 54(2), 169–180. https://doi.org/10.2307/2786934">https://doi.org/10.2307/2786934

Williams, J. E., & Bennett, S. M. (1975). The definition of sex stereotypes via the adjective check list. Sex Roles, 1(4), 327–337. https://doi.org/10.1007/BF00287224">https://doi.org/10.1007/BF00287224

Wong, E. S. (2013). Gender preference and transfers from parents to children: an inter-regional comparison. International Review of Applied Economics, 27(1), 61–68. https://doi.org/10.1080/02692171.2012.700702">https://doi.org/10.1080/02692171.2012.700702

Metriky

0

Crossref logo

0


799

Views

345

PDF (angličtina) views