Konec akademické svobody v éře neoliberalismu?

Roč.26,č.4(2016)
ENGLISH ISSUE

Abstrakt

Tento článek diskutuje možné konsekvence neoliberalismu pro současné university. Zaměřuje se v perspektivě kritické pedagogiky na možné konflikty neoliberalismu s akademickou svobodou jakožto hlavní součástí akademického ducha na univerzitách. Článek je rozdělen do dvou částí. První část přibližuje kritickou pedagogiku, její kořeny a současnou podobu, včetně limitů, které tento koncept má. Druhá část se již v kriticko-pedagogickém pohledu věnuje neoliberální proměně výzkumu a výuky na univerzitách na příkladu pedagogických fakult. Závěr nastiňuje možnosti kritické pedagogiky k pěstování akademického ducha na univerzitách. Shledává je například ve výzkumu nezávislém na grantových schématech, avšak relevantních pro odbornou komunitu, v citlivém managementu univerzit a v kurikulu pregraduální přípravy učitelů akcentujícím spíše svobodného učitele nežli kompetenční orientaci vzdělávání diktovanou shora. Článek tak ústí do smířlivé vize udržitelného akademického života, která balancuje na pomezí mezi ekonomickou dimenzí univerzit na straně jedné a akademickou svobodou nezávislou na trhu práce na straně druhé.


Klíčová slova:
akademická svoboda; kompetenčně orientované vzdělávání; kritická pedagogika; kritická teorie; neoliberalismus; pregraduální vzdělávání učitelů; terciární vzdělávání
Reference

Aby, S. H., & Kuhn, J. C. (2000). Academic freedom: A guide to the literature. Westport: Greenwood Publishing Group.

Apple, M. W. (2004). Ideology and curriculum. New York: Routledge.

Apple, M. W. (2006). Educating the “right” way: Markets, standards, God, and inequality. Abingdon: Taylor & Francis.

Apple, M. W. (2012). Can education change society? New York: Routledge.

Apple, M. W. (2013). Education and power. New York: Routledge.

Aronowitz, S., & Giroux, H. A. (2003). Education under siege: The conservative, liberal and radical debate over schooling. London: Routledge & Kegan Paul.

Aspfors J., & Eklund G. (2016, August). Newly qualified teachers’ experiences of the research-based teacher education in Finland. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Dublin.

Ball, S. J. (2012). Performativity, commodification and commitment: An I-spy guide to the neoliberal university. British Journal of Educational Studies, 60(1), 17–28. https://doi.org/10.1080/00071005.2011.650940">https://doi.org/10.1080/00071005.2011.650940

Barnett, R. (2003). Beyond all reason: Living with ideology in the university. Buckingham: The Society for Research into Higher Education & Open University Press.

Beall, J. (2015). Criteria for determining predatory open-access publishers. Retrieved from https://scholarlyoa.files.wordpress.com/2015/01/criteria-2015.pdf (accessed 2015-02-14).

Bennett, D. M., & Taylor, D. M. (2003). Unethical practices in authorship of scientific papers. Emergency Medicine, 15(3), 263–270. https://doi.org/10.1046/j.1442-2026.2003.00432.x">https://doi.org/10.1046/j.1442-2026.2003.00432.x

Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.

Bourdieu, P. (1988). Homo academicus. Cambridge: Polity Press.

Boydston, J. A. (1980). The middle works of John Dewey, 1899–1924. Philosophy and Phenomenological Research, 40(3), 436–438.

Bränström Öhman, A. (2012). Leaks and leftovers: Reflections on the practice and politics of style in feminist academic writing. In M. Livholts (Ed.), Emergent writing methodologies in feminist studies (pp. 27–40). New York: Routledge.

Breunig, M. (2005). Turning experiential education and critical pedagogy theory into praxis. Journal of Experiential Education, 28(2), 106–122. https://doi.org/10.1177/105382590502800205">https://doi.org/10.1177/105382590502800205

Burke, J. W. (Ed.). (2005). Competency based education and training. New York: Routledge.

Burns, R. W., & Klingstedt, J. L. (Eds.). (1972). Competency-based education: An introduction. Englewood Cliffs: Educational Technology.

Collins, R. (2008). Conflict theory of educational stratification. In J. Spade & J. Ballantine (Eds.),

Schools and society: A sociological approach to education (pp. 35–44). Los Angeles: Pine

Forge Press.

Darder, A., Baltodano, M., & Torres, R. (2003). Critical pedagogy: An Introduciton. In A. Darder, M. Baltodano, & R. Torres (Eds.), The critical pedagogy reader (pp. 1–21). New York: Routledge Falmer.

Darity, W. (Ed.). (2008). International Encyclopedia of the social science. Detroit: Macmillan Reference USA.

Dawson, M. (2013). Late modernity, individualization and socialism: An associational critique of neoliberalism. New York: Springer.

Dill, D. D. (1999). Academic accountability and university adaptation: The architecture of an academic learning organization. Higher education, 38(2), 127–154. https://doi.org/10.1023/A:1003762420723">https://doi.org/10.1023/A:1003762420723

Farahmandpur, R. (2005). The revolutionary critical pedagogy of Peter McLaren. In M. Pruyn

& C. L. Huerta (Eds.), Teaching Peter McLaren: Paths of dissent (pp. 126–145). New York: P. Lang.

Fish, S. (2014). Versions of academic freedom: From professionalism to revolution. Chicago: University of Chicago Press.

Fokus VM (2016). Chudí a bohatí. Retrieved from http://www.ceskatelevize.cz/porady/11054978064-fokus-vaclava-moravce/215411030530004/

Foucault, M. (1975). Discipline and punish: The birth of the prison. New York: Random House.

Freire, P. (2000). Pedagogy of the oppressed. New York: Continuum.

Giroux, H. A. (2001). Vocationalizing higher education: Schooling and the politics of corporate culture. In H. A. Giroux & K. Myrsiades (Eds.), Beyond the corporate university: Culture and pedagogy in the new millennium (pp. 29–44). Lanham: Rowman & Littlefield.

Giroux, H. A. (2004). The terror of neoliberalism: Authoritarianism and the eclipse of democracy. Herndon: Paradigm Publishers.

Giroux, H. (2012a). Neoliberal politics as failed sociality: Youth and the crisis of higher education. Logos, 11(4).

Giroux, H. A. (2012b). Neoliberar terror and the age of disposability. Retrieved from http://logosjournal.com/2011/neoliberal-politics-as-failed-sociality-youth-and-the-crisisofhigher-education/

Giroux, H. A. (2013). Public intellectuals against the neoliberal university. Qualitative inquiry outside the academy, 9(35).

Giroux, H. A. (2015a). University in chains: Confronting the military-industrial-academic complex. New York: Routledge.

Giroux, H. A. (2015b). America’s addiction to terrorism. New York: NYU Press.

Greger, D., Simonová, J., & Straková, J. (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Guthrie, E. (Ed.). (2003). Encyclopedia of education. New York: Macmillan Reference USA.

Hadley, G. (2015). English for academic purposes in Neoliberal Universities: A critical grounded theory. Cham: Springer International Publishing.

Harrington, A. (Ed.). (2006). Moderní sociální teorie: základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál.

Harris, S. (2005). Rethinking academic identities in neo-liberal times. Teaching in higher Education, 10(4), 421–433. https://doi.org/10.1080/13562510500238986">https://doi.org/10.1080/13562510500238986

Hohendahl, P. U. (2011). Humboldt revisited: Liberal education, university reform, and the opposition to the neoliberal university. New German Critique, 38(2), 159–196. https://doi.org/10.1215/0094033X-1221812">https://doi.org/10.1215/0094033X-1221812

Horn, M. (1999). Academic freedom in Canada: A history. Toronto: University of Toronto Press.

Cho, S. (2010). Politics of critical pedagogy and new social movements. Educational Philosophy & Theory, 42(3), 310–325. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2008.00415.x">https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2008.00415.x

Cho, S. (2012) Critical pedagogy and social change: Critical analysis on the language of possibility. New York: Routledge.

Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti: polemický spis. Praha: Sociologické nakladatelství.

Kaščák, O., & Pupala, B. (2011). Neoliberalizmus vo vzdelávaní: pät’ obrazov kritických analýz. Pedagogická orientace, 21(1), 5–34.

Keller, J. (2012). Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství.

Kennedy, D. (1997). Academic duty. Cambridge: Harvard University Press.

Kincheloe, J. L. (2004a). Introduction. In J. Kincheloe & S. Steinberg (Eds.), The miseducation of the West: How schools and the media distort our understanding of the Islamic world (p. 1–6). Westport: Praeger.

Kincheloe, J. (2004b). Critical pedagogy primer. New York: P. Lang.

Kincheloe, J. (2007). Critical Pedagogy in the twenty-first century. In P. McLaren & J. L. Kincheloe (Eds.), Critical pedagogy: Where are we now? (pp. 9–42). New York: Peter Lang.

Korthagen, F. A. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77–97. https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.10.002">https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.10.002

Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia.

Lojdová, K. (2016). Sňatek z rozumu? Výzkum a výuka v pregraduální přípravě učitelů na příkladu kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 26(1), 51–75. https://doi.org/10.5817/PedOr2016-1-51">https://doi.org/10.5817/PedOr2016-1-51

Lupták, Ľ. (2013). Neoliberalismus a marginalita: studie z českého reálkapitalismu. Brno: Doplněk.

Lynch, K. (2006). Neo-liberalism and marketisation: The implications for higher education. European Educational Research Journal, 5(1), 1–17. https://doi.org/10.2304/eerj.2006.5.1.1">https://doi.org/10.2304/eerj.2006.5.1.1

McLaren, P. (1998). Life in schools. Reading: Longman.

McLaren, P. (1999). Schooling as a ritual performance: Toward a political economy of educational symbols and gestures. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.

Hatcher, C., Meadmore, D., & McWilliam, E. (1999). Developing professional identities: Remaking the academic for corporate times. Pedagogy, Culture and Society, 7(1), 55–72. https://doi.org/10.1080/14681369900200050">https://doi.org/10.1080/14681369900200050

Mountz, A., Bonds, A., Mansfield, B., Loyd, J., Hyndman, J., Walton-Roberts, M., & Curran, W. (2015). For slow scholarship: A feminist politics of resistance through collective action in the neoliberal university. ACME: An international E-journal for Critical Geographies, 14(4), 1235–1259.

Orelus, P. (2011). When theory walks with praxis: Critical pedagogy and the life of transnational and postcolonial subjects of colour. In C. Malott & B. J. Porfilio (Eds.), Critical pedagogy in the twenty-first century: A new generation of scholars (pp. 3–22). Charlotte: Information Age Pub.

Pavlík, M., & Bělčík, M., et al. (2010). Společenská odpovědnost organizace: CSR v praxi a jak s ním dál. Praha: Grada.

Peters, M. A. (2013). Managerialism and the neoliberal university: Prospects for new forms of “open management” in higher education. Contemporary Readings in Law and Social Justice, 5(1), 11–26.

Semali, L. (1998). Still crazy after all of these years: Teaching critical media literacy. In S. Steinberg (Ed.), Unauthorized methods: Strategies for critical teaching (pp. 137–151). New York: Routledge.

Strathern, M. (Ed.). (2000). Audit cultures: Anthropological studies in accountability, ethics, and the academy. London: Routledge.

Smith, M., & McLaren, P. (2010). Critical pedagogy: An overview. Childhood Education, 86(5), 332–334. https://doi.org/10.1080/00094056.2010.10521420">https://doi.org/10.1080/00094056.2010.10521420

Steinberg, S. (2007). Where are we now. In P. McLaren & J. L. Kincheloe (Eds.), Critical pedagogy: Where are we now? (pp. 9–10). New York: Peter Lang.

Šima, K., & Pabian, P. (2013). Ztracený Humboldtův ráj: ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství. Praha: Sociologické nakladatelství.

Štech, S. (2007). Profesionalita učitele v neo-liberální době: esej o paradoxní situaci učitelství. Pedagogika, 57(4), 326–337.

Torres, C. A. (2008). Education and neoliberal globalization. New York: Routledge.

Weber, M. (2002). The protestant ethic and the spirit of capitalism and other writings. London: Routledge.

Metriky

0


1088

Views

470

PDF (English) views