Do it yourself – bibliografie českých pedagogických časopisů „Ped2021 (1951–2021)“
Roč.33,č.4(2023)
Článek představuje „Ped2021“, nově vytvořenou bibliografickou databázi českých časopisů z oboru pedagogiky. Databáze byla vytvořena strojovým sběrem dat z veřejně dostupných bibliografických údajů na webových stránkách časopisů. Data jsou publikována ve formátu vhodném pro výzkumnou práci i pro citační manažery a pokrývají časopisy e-Pedagogium, Orbis scholae, Pedagogická orientace, Pedagogika a Studia paedagogica v celé době jejich existence až do ledna 2022. Databáze po hromadném a ručním čištění obsahuje, kromě téměř 3 000 úvodníků, recenzí apod., také téměř 6 500 článků, které byly dále analyzovány. Obsaženy jsou informace o názvu, klíčových slovech, autorech, abstrakty a citované zdroje (individuálně dle technických možností u jednotlivých časopisů). Oproti dosud existujícím zdrojům, tedy Pedagogické bibliografické databázi a RIV, umožňuje námi předložená databáze Ped2021 fulltextové prohledávání nejen názvů, ale i abstraktů či zahrnuje citace použité v článcích. Popisná analýza dat ukázala řadu tendencí jako prodlužující se názvy a abstrakty příspěvků nebo zvětšující se autorské kolektivy a narůstající počty citovaných zdrojů, vše po roce 2000. To považujeme za pozitivní následování zahraničních trendů. Naopak bližší pohled na použitá klíčová slova ukázal, že jsou typicky buď velmi obecná, nebo naopak zcela unikátní. Ani v jednom případě neplní účel, tedy propojení tematicky blízkých článků. Pokud se opakovaly některé citované zdroje, většinou se jednalo o monografie obecnějšího charakteru, přes 80 % citací bylo naopak unikátních. Na příkladech je ukázána možnost frekvenční analýzy používaných pojmů. Na základě zjištěného stavu uvádíme doporučení pro praxi autorů i vydavatelů.
odborný časopis; databáze; bibliografie; tezaurus
71400. (2019, říjen 4). RIV – Podmínky pro odevzdání dat o výsledcích | MPO. https://www.mpo.cz/cz/podnikani/podpora-vyzkumu-a-vyvoje/riv---podminky-pro-odevzdani-dat-o-vysledcich--245294/
Adams, J. D., Black, G. C., Clemmons, J. R., & Stephan, P. E. (2005). Scientific teams and institutional collaborations: Evidence from U.S. universities, 1981–1999. Research Policy, 34(3), 259–285. https://doi.org/10.1016/j.respol.2005.01.014
APA. (2009). Publication manual of the American Psychological Association (6th edition). American Psychological Association.
APA. (2019). Publication manual of the American Psychological Association (7th edition). American Psychological Association.
Baránková, N., Haškovec, J., & Dušek, A. (2002). Český pedagogický tezaurus (2. upr. vyd.). Tauris.
Eurydice (Education Information Network in the European Community). (2006). TESE Tezaurus pro vzdělávací systémy v Evropě: Česká verze 2006 (S. Brožová, Ed.). Eurydice. https://data.europa.eu/doi/10.2797/24822
Good, B., Vermeulen, N., Tiefenthaler, B., & Arnold, E. (2015). Counting quality? The Czech performance-based research funding system. Research Evaluation, 24(2), 91–105. https://doi.org/10.1093/reseval/rvu035
Gorej, V. (2023). Postgresql-czech-fulltext [Shell]. https://github.com/char0n/postgresql-czech-fulltext (Original work published 2018.)
Hendricks, G. (2021). Cited-by [Website]. Crossref. https://www.crossref.org/documentation/cited-by/
Huang, C., Yang, C., Wang, S., Wu, W., Su, J., & Liang, C. (2020). Evolution of topics in education research: A systematic review using bibliometric analysis. Educational Review, 72(3), 281–297. https://doi.org/10.1080/00131911.2019.1566212
Jiang, F. K., & Hyland, K. (2022). Titles in research articles: Changes across time and discipline. Learned Publishing, n/a(n/a). https://doi.org/10.1002/leap.1498
Juhaňák, L. (2017). Sociální sítě autorů publikujících v pedagogických vědách v letech 2009–2013: Exploratorní analýza. Studia paedagogica, 22(1), 9–36. https://doi.org/10.5817/SP2017-1-2
Křížová, A. (2013). Stylové tendence současných vědeckých textů. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/51809
Lopez, P. (2023). GROBID [Java]. https://github.com/kermitt2/grobid (Original work published 2012.)
Marín-Marín, J.-A., Moreno-Guerrero, A.-J., Dúo-Terrón, P., & López-Belmonte, J. (2021). STEAM in education: A bibliometric analysis of performance and co-words in Web of Science. International Journal of STEM Education, 8(1), 41. https://doi.org/10.1186/s40594-021-00296-x
Münich, D. (2023). Sypání si popele na hlavu: Čs. Psychologie a Psychologický ústav AV ČR - Vědavýzkum.cz. https://vedavyzkum.cz/blogy-a-komentare/daniel-m-nich/sypani-si-popele-na-hlavu-cs-psychologie-a-psychologicky-ustav-av-cr
Novotný, P., Janštová, V., Sezemská, K. K., & Schubertová, R. (2021a). Formální analýza národních odborných časopisů na příkladu didaktiky biologie a pedagogiky. Pedagogická orientace, 31(3), 5–37. https://doi.org/10.5817/PedOr2021-3-5
Novotný, P., Janštová, V., Schubertová, R., & Kotvaltová Sezemská, K. (2021b). Národní odborné časopisy a analýza H-indexu členů jejich redakčních rad. Pedagogika, 71(2), 205–223.
Novotný, P., Janštová, V., Sezemská, K. K., & Juhaňák, L. (2022). Czech pedagogical journals bibliography 1951–2021. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/8W9N4
Odden, T. O. B., Marin, A., & Rudolph, J. L. (2021). How has Science Education changed over the last 100 years? An analysis using natural language processing. Science Education, 105(4), 653–680. https://doi.org/10.1002/sce.21623
Pedagogická bibliografická databáze | NPMK. (b.r.). Získáno 22. březen 2023, z https://www.npmk.cz/knihovna/o-knihovne/pedagogicka-bibliograficka-databaze
Průcha, J. (1975). Využívání informací v československém pedagogickém výzkumu. Pedagogika, 25(4), 461–178.
Průcha, J. (2000). 50 let časopisu Pedagogika: Vývoj média české pedagogické vědy. Pedagogika, 50(4), 340–364.
Průcha, J. (2015). Pedagogické časopisy: Jejich využívání jako informačních zdrojů. Pedagogická orientace, 25(1), 122–130. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-1-122
R Core Team. (2021). R: A Language and Environment for Statistical Computing. R Foundation for Statistical Computing. https://www.R-project.org/
Rojas-Sánchez, M. A., Palos-Sánchez, P. R., & Folgado-Fernández, J. A. (2023). Systematic literature review and bibliometric analysis on virtual reality and education. Education and Information Technologies, 28(1), 155–192. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11167-5
The NYT Open Team. (2021, březen 4). Machine learning and reader input help us recommend articles. Medium. https://open.nytimes.com/we-recommend-articles-with-a-little-help-from-our-friends-machine-learning-and-reader-input-e17e85d6cf04
Thelwall, M., & Sud, P. (2022). Scopus 1900–2020: Growth in articles, abstracts, countries, fields, and journals. Quantitative Science Studies, 3(1), 37–50. https://doi.org/10.1162/qss_a_00177
Ústav pro informace ve vzdělávání. (2004). Přehled pedagogické literatury. Řada A: Výběrová bibliografie českých článků a knih. Státní pedagogická knihovna Komenského.
Wang, S., Chen, Y., Lv, X., & Xu, J. (2023). Hot topics and frontier evolution of science education research: A bibliometric mapping from 2001 to 2020. Science & Education, 32(3), 845–869. https://doi.org/10.1007/s11191-022-00337-z
Zhang, L., Carter Jr., R. A., Qian, X., Yang, S., Rujimora, J., & Wen, S. (2022). Academia’s responses to crisis: A bibliometric analysis of literature on online learning in higher education during COVID-19. British Journal of Educational Technology, 53(3), 620–646. https://doi.org/10.1111/bjet.13191

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2025 Petr Novotný, Karolín Kotvaltová Sezemská, Vanda Janštová, Libor Juhaňák