Zaškolovací aktivity realizované při uvádění začínajících učitelů a učitelek do praxe mateřských škol

Roč.33,č.4(2023)

Abstrakt

Přechod studenta učitelství do praxe s sebou nese řadu obtíží spojených jednak s kvalitou přípravného vzdělávání a osobnostními charakteristikami jedince, jednak s kvalitou podpory, která je mu v začátcích po nástupu do praxe poskytnuta. Naším cílem proto bylo identifikovat zaškolovací aktivity, které jsou začínajícím učitelům v mateřských školách poskytovány, a zjistit, co je vedoucími pracovníky a začínajícími učiteli považováno v adaptačním období za efektivní. Zvolily jsme metodu dotazníkového šetření, které obsahovalo jak otevřené, tak uzavřené otázky. Dotazník byl určen začínajícím učitelům a ředitelům mateřských škol. Výsledky ukázaly rozmanité formy zaškolovacích aktivit, které byly v mateřských školách realizovány. Naznačují však, že obě skupiny respondentů mají odlišné názory na to, co lze považovat při nástupu do praxe za efektivní a podporující. V diskuzi jsme zasadily poznatky do kontextu mezinárodního šetření TALIS, přičemž se ukázalo, že některé zaškolovací aktivity se v prostředí českých mateřských škol neobjevují.


Klíčová slova:
začínající učitel; uvádějící učitel; mateřská škola; zaškolovací aktivity
Reference

Akdağa, Z., & Haser, C. (2016). Beginning early childhood education teachers’ classroom management concerns. Teachers and Teaching, 22(6), 700–715.

Amorim, A. D. D., & Silva Fernandes, M. J. D. (2018). Initial Training, pedagogical practice, beginner teacher and the process of becoming a teacher. Revista Praxis Educacional, 85–110.

Barnett, W. S. (2008). Preschool education and its lasting effects: Research and policy implications. The State University of New Jersey.

Beka, A., & Kulinxha, G. (2021). Portfolio as a tool for self-reflection and professional development for pre-service teachers. International Journal of Learning, Teaching and Eduational Research, 20(2), 22–35.

Beran, V., Brodská, M., Císařová, H., Hrkalová, J., Lisnerová, J., Nádvorník, V., Skala, L., Šimečková, V., Ševčík, M., & Taufer, J. (2022). Adaptační období začínajícího učitele z pohledu vedení školy. Národní pedagogický institut.

Bredekamp, S., & Copple, S. (Eds.). (1997). Developmentally appropriate practice in early childhood programs (Revised ed.). National Association for the Education of Young Children.

Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.

ČŠI. (2021). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2020/2021, Výroční zpráva České školní inspekce. Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/Kvalita-a-efektivita-vzdelavani-a-vzdelavaci-s-(4)

ČŠI. (2022). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2021/2022, Výroční zpráva České školní inspekce. Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Kvalita-a-efektivita-vzdelavani-a-vzdelavaci-s-(5)

ČŠI. (2024). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2023/2024, Výroční zpráva České školní inspekce. Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2024_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/VZ_CSI_2023-2024_everze.pdf

Darling-Hammond, L. (2004). Inequality and the right to learn: Access to qualified teachers in qualifies public schools. Teachers College Record, 106, 1936–1966.

Darling-Hammond, L., & Synder, J. (2000). Authentic assessment of teaching in context. Teaching and Teacher Education, 16, 523–545.

Davis, B., & Higdon, K. (2008). The effects of mentoring/induction support on beginning teachers’ practices in early elementary classrooms (K-3). Journal of research in childhood education, 22(3), 261–274.

European Commission/EACEA/Eurydice. (2019). Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Publications Office of the European Union.

European Commission. (2020). Early childhood education and care: How to recruit, train and motivate well-qualified staff. Publications Office of the European Union. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/47ba3c3a-6789-11eb-aeb5-01aa75ed71a1

European Union. (2021). ET2020 Working group Early Childhood Education and Care Final report. Publications Office of the European Union.

Fryzelková, J., Kociánová, K., Kuzníková, H., Müllerová, V., Plecháčková, R., & Ploužková, A. (2022). Adaptační období začínajícího učitele z pohledu začínajícího učitele. Národní pedagogický institut.

Feiman-Nemser, S. (2001). From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain practice. Teachers College Record, 103, 1013–1055.

García, J. L., Heckman, J. J., Leaf, D. E., & Prados, M. J. (2020). Quantifying the life-cycle benefits of an influential early-childhood program. Journal of Political Economy128(7), 2502–2541.

Gold, Y. (1996). Beginning teachers: Attrition, mentoring and induction. In J. Sikula, T. Buttery, & E. Guyton (Eds.), Handbook of research on teacher education (s. 548–593). Simon & Schuster.

Hanušová, S., Píšová, M., Kohoutek, T., Minaříková, E., Janík, M., Janík, T., Uličná, K., & Ježek, S. (2017). Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách. Masarykova univerzita.

Haser, C. (2010). Learning to teach in the national curriculum context. European Journal of Teacher Education, 33, 289–302.

Heckman, J. (2011). The Economics of inequality: The value of early childhood education. American Educator, 35(1), 31–35.

Heckman, J. J., & Karapakula, G. (2019). The Perry Preschoolers at late midlife: A study in design-specific inference (No. w25888). National Bureau of Economic Research.

Janík, T., Češková, T., Janík, M., Janíková, M., Najvar, P., Havel, J., Syslová, Z., Vystrčilová, P., Budínová, I., & Gill, T. (2020). Situace začínajících učitelů v mateřských a základních školách: zpráva z výzkumu mezi absolventy Pedagogické fakulty MU. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity.

Juhaňák, L., Šmahelová, M., Záleská, K., & Trnková, K. (2018). Analytická zpráva ze studie systémů podpory začínajících učitelů. NIDV.

Kadrmasová, J., Koubská, J., Sedláková, H., Šilhánková, H., & Tesařová, M. (2022). Adaptační období začínajícího učitele z pohledu uvádějícího učitele. Národní pedagogický institut.

Katz, L. (1972). The developmental stages of preschool teachers. Elementary school journal, 73(1), 50–54.

Kearney, S. (2014) Understanding beginning teacher induction: A contextualized examination of best practice, Cogent Education. https://doi.org/10.1080/2331186X.2014.967477

Koubek, J. (2007). Personální práce v malých a středních firmách. Grada Publishing a.s.

Kupila, P., & Karila, K. (2019). Peer mentoring as a support for beginning preschool teachers. Professional Development in Education, 45(2), 205–216.

LoCasale-Crouch, J., Davis, E., Wiens, P., & Pianta, R. (2012). The role of the mentor in supporting new teachers: Associations with self-efficacy, reflection, and quality. Mentoring & tutoring: Partnership in learning20(3), 303–323.

Mahmood, S. (2013). “Reality Shock”: New early childhood education teachers. Journal of Early Childhood Teacher Education, 34(2), 154–170.

Nolan, A. (2017). Effective mentoring for the next generation of early childhood teachers in Victoria, Australia. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 25(3), 272–290.

OECD. (2020). Building a high-quality early childhood education and care workforce: Further results from the Starting Strong Survey 2018. TALIS, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b90bba3d-en.

OECD. (2021). Starting Strong VI: Supporting meaningful interactions in early childhood education and care. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/f47a06ae-en.

OECD. (2023). Education at a glance 2023: OECD indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/e13bef63-en.

Píšová, M. (Ed.). (2007). Portfolio v profesní přípravě učitele. Univerzita Pardubice.

Roehrig, A. D., Pressley, M., & Talotta, D. A. (2002). Stories of beginning teachers: First year challenges and beyond. Notre Dame Press.

Sammons, P., Sylva, K., Melhuish, E., Siraj-Blatchford, I.-S., Taggart, B., Grabbe, Y., & Barreau, S. (2007). The Effective Preschool and Primary Education 3-11 Project (EPPE 3-11): Influences on children’s development and progress in Key Stage 2: Social/behavioural outcomes in Year 5 (p. 63). IoEL.

Seisdedos, M. S. R., Fernández, J. T., & Gelabert, S. B. (2021). The early childhood teacher in their first years of work: from initial training to exercising the profession. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 58(1), 1–16.

Stuchlíková, I., & Janík, T. (2017). Rámcová koncepce přípravy učitelů základních a středních škol aneb o hledání a nacházení konsensu mezi aktéry. Pedagogická orientace, 27(1), 242–265.

Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Suraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2004). The effective provision of preschool education (EPPE) project: Final report. Nothingham.

Syslová, Z., Kuchař, F., Schenková, H., Strakatá, M., & Štěpánková, L. (2016). Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Wolters Kluwer.

Syslová, Z., & Borkovcová, I. (2022). Uvádění začínajících učitelů mateřských škol. Wolters Kluwer.

Šikýř, M. (2012). Personalistika pro manažery a personalisty. Grada Publishing a.s.

Temiz, Z., & Haser, C. (2022). When less expected problems become critical: first-year teaching in early childhood classes. Teacher Development26(3), 338–355.

Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

Yoshikawa, H., Weiland, C., Brooks-Gunn, J., Burchinal, M., Espinosa, L., Gormley, W. T., & Zaslow, M. (2013). Investing in our future: The evidence base on preschool education. Society for research in child development.

Záleská, K., Juhaňák, L., Trnková, K., & Šmahelová, M. (2019). Uvádění začínajících učitelů do základních škol: Plánovitý, nebo intuitivní proces? Komenský, 143(4), 22–28.

Metriky

0

Crossref logo

0


0

Views

0

pdf views