Sebehodnocení, sebe-evaluace, nebo sebe-známkování: Co je po jméně?

Roč.32,č.4(2022)

Abstrakt

Schopnost hodnotit vlastní výkon se zdá být čím dál atraktivnějším tématem výzkumu v oblasti výuky a učení se cizímu jazyku. Přestože existuje řada studií, které potvrzují pozitivní vliv této schopnosti na rozvoj řečových dovedností v procesu osvojování cizího jazyka na různých stupních vzdělání, stále zůstávají otázky ohledně terminologie a diskuse nad správným pojmenováním se stále vedou. Cílem tohoto článku je tudíž pokusit se odpovědět na tyto otázky, a to konkrétně: Jak se tato schopnost nazývá, sebehodnocení? Jsou sebehodnocení a sebe-evaluace to samé? Co znamená sebe-známkování? Tento článek nabízí vhled do původu sebehodnocení a sebe-evaluace a jejich rozvoje v oblasti psychologie a pedagogiky. Následně se zaměřuje na použití těchto termínů v oblasti výuky a učení se cizímu jazyku.


Klíčová slova:
sebehodnocení; sebe-evaluace; sebe-známkování; rozvoj sebehodnocení
Reference

ALTE members. (1998). Multilingual glossary of language testing terms. Cambridge University Press. https://www.alte.org/resources/Documents/9780521658775book_D.pdf

Andrade, H. L. (2010). Students as the definitive source of formative assessment: Academic selfassessment and the self-regulation of learning. In NERA Conference Proceedings 2010.

Andrade, H. L. (2019). A critical review of research on student self-assessment. In Frontiers in Education (p. 87). Frontiers.

Benson, P. (2013). Learner autonomy. TESOL Quarterly, 47(4), 839‒843. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tesq.134

Blatný, M. (2010). Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Grada. Brown, G. T. L., & Harris, L. R. (2013). Student Self-Assessment. In J. H. McMillan (Ed.), The SAGE Handbook of Research on Classroom Assessment (pp. 367-393).

Cambridge Dictionary. (n.d.). Assessment. In Cambridge Dictionary. Retrieved October 12, 2022, from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/assessment

Cambridge Dictionary. (n.d.). Evaluation. In Cambridge Dictionary. Retrieved on October 12, 2022, from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/evaluation

Council of Europe. (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. https://rm.coe.int/1680459f97

Council of Europe. (2020). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Companion volume with new descriptors. ://rm.coe.int/commoneuropean-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4

Dörnyei, Z. (2001). Motivational strategies in the language classroom. Cambridge University Press.

Dörnyei, Z. (2009). The psychology of second language acquisition. Oxford University Press.

Gardner, D. (2000). Self-assessment for autonomous language learners. Links & letters, (7), 049–60. https://www.researchgate.net/publication/28057303_Self-assessment_for_ autonomous_language_learners

Harris, L. R., & Brown, G. T. L. (2018). Using self-assessment to improve student learning. Routledge.

Hattie, J. (2018). Hattie ranking: 252 influences and effect sizes related to student achievement. https://visible-learning.org/hattie-ranking-influences-effect-sizes-learning-achievement/

James, W. (1892). Psychology. Briefer course. Henry Holt and Company.

Keplová, K. (2021). Sebehodnocení ve studiu angličtiny v terciárním vzdělávání: přehledová studie. In Výzkum v didaktice cizích jazyků IV (pp 47–65). Masaryk University.

Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál. Online Etymology Dictionary. (n.d.). Assessment. In Online Etymology Dictionary. Retrieved October 15, 2022, from https://www.etymonline.com/search?q=assessment

Online Etymology Dictionary. (n.d.). Evaluation. In Online Etymology Dictionary. Retrieved October 15, 2022, from https://www.etymonline.com/search?q=evaluation

Oxford, R. L. (1999). Relationships between second language learning strategies and language proficiency in the context of learner autonomy and self-regulation. Revista Canaria de Estudios Ingleses, 38, 109–126. https://www.academia.edu/24255872/relationships_between_second_language_learning_strategies_and_language_proficiency_in_the_context_ of_learner_autonomy_and_self_regulation

Oxford, R. L., Lavine, R. Z., & Crookall, D. (1989). Language learning strategies, the communicative approach, and their classroom implications. Foreign Language Annals, 22(1), 29‒39. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1989.tb03139.x

Panadero, E., Brown, G. T., & Strijbos, J. W. (2016). The future of student self-assessment: A review of known unknowns and potential directions. Educational Psychology Review, 28, 803‒830. https://www.researchgate.net/publication/288179989_the_future_of_student_self-assessment_a_review_of_known_unknowns_and_potential_directions

Píšová, M. (2011). Didaktika cizích jazyků: otázky identity. Pedagogická orientace, 21(2), 142–155. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/868

Scriven, M. (1981). Evaluation thesaurus. Edgepress.

Spada, N. M. (1987). Relationships between instructional differences and learning outcomes: A process-product study of communicative language teaching. Applied Linguistics, 8(2), 137‒161. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=55f58290e63981d3bcaaed1ed39e8812d200fdb3

Tsagari, D., Vogt, K., Froehlich, V., Csépes, I., Fekete, A., Green, A., Hamp-Lyons, L., Sifakis, N., & Kordia, S. (2018). Handbook of assessment for language teacher. http://taleproject.eu/

Zimmerman, B. J. (1998). Academic studying and the development of personal skill: A selfregulatory perspective. Educational psychologist, 33(2/3), 73‒86. https://www. tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00461520.1998.9653292?journalCode=hedp20

Metriky

0

Crossref logo

0


55

Views

20

PDF (English) views