Srovnávací výzkum v pedagogice: některé úvahy o metodologii problémového přístupu

Roč.25,č.3(2015)

Abstrakt
Studie se zaměřuje na vybrané problémy metodologie srovnávacího výzkumu v pedagogice s cílem přispět do debaty o metodologické kvalitě komparativního výzkumu. Snahou autora je pokusit se provést čtenáře procesem vědeckého srovnávání v pedagogice založeném na problémovém přístupu. Vedle stručných teoretických a historických východisek studie, které tvoří základnu pro autorovy další úvahy, jsou v textu uvedeny některé principy pedagogické komparatistiky. Ty autor opírá o současné pojetí srovnávací pedagogiky, její výzkumné pole a vybrané druhy komparativního výzkumu. Následně jsou stručně představeny jednotlivé kroky komparativní vědecké metody. Závěrečné odstavce jsou věnovány úvahám o roli deskriptivních a případově orientovaných studií v komparativním pedagogickém výzkumu, a to zejména z pohledu metodologie problémově orientovaného přístupu.

Klíčová slova:
srovnávací pedagogika; metodologie; problémový přístup
Reference

Bereday, G. Z. (1957). Some discussion of methods in comparative education. Comparative Education Review, 1(1), 13–15. https://doi.org/10.1086/444747

Bereday, G. Z. (1966). Comparative method in education. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Boehne, K., & Merkens, H. (1994). Methodologische Probleme des Ost-West-Vergleichs am Beispiel der Wertforschung zu Kollektivismus. Zeitschrift für Sozialisationsforschung und Erziehungssoziologie, 14(3), 212–226.

Brandl-Bredenbeck, H. P. (2005). Comparative physical education – Why, what and how? In U. Pühse & M. Gerber (Eds.), International comparation of physical education (s. 19–31). New York: Mayer & Mayer.

Bray, M. (1990). The economics in education – What key economics issues concern educational planners? In R. M. Thomas (Ed.), International comparative education: Practices, issues, and prospects (s. 253–277). Oxford: Pergamon Press.

Bray, M., & Thomas, M. (1995). Levels of comparison in educational studies: Different insights from different literatures and the value of multilevel analyses. Harvard Educational Review, 65(3), 472–490. https://doi.org/10.17763/haer.65.3.g3228437224v4877

Bray, M., Adamson, B., & Mason, M. (2007). Comparative education research: Approaches and methods. Hong Kong: Comparative education research centre, The University of Hong Kong.

Collins, G. R. (2001). The biblical basis of Christian counseling for people helpers. Colorado Springs: NavPress.

Corbineau-Hoffmann, A. (2004). Einführung in die Komparatistik. Erich Schmidt: Berlin.

Cowen, R. (2009). On history and on the creation of comparative education. In R. Cowen & A. Kazamias (Eds.), International handbook of comparative education (s. 7–10). Dordrecht Springer.

Elley, W. B. (Ed.). (1994). The IEA study of reading literacy: Achievement and instruction in thirty-two school systems. Oxford: Pergamon Press.

Filip, J., Svatoň, J., & Zimek, J. (2004). Základy státovědy. Brno: Masarykova univerzita.

Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.

Glaser, B. (2004). Remodeling grounded theory. Forum: Qualitative Social Research, 5(2).

Halls, W. D. (Ed.). (1990). Comparative education: Contemporary issues and trends. Paris: UNESCO.

Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod: zpracování dat. Praha: Portál.

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.

Hilker, F. (1962). Vergleichende Pädagogik – Eine Einführung in ihre Geschichte / Theorie und Praxis. München: May Hueber Verlag.

Hofstede, G., & Hofstede, G. J. (2005). Cultures and organizations: Software of the mind. London: McGraw-Hill.

Holmes, B. (1965). Problems in education. A comparative approach. London: Routledge and Kegan Paul.

Holmes, B. (1981). Comparative education: Some consideration of method. London: Unwin Hyman.

Holmes, B. (1984). Paradigm shifts in comparative education. Comparative Education Rewiew, 28(4), 584–604. https://doi.org/10.1086/446469

Hroch, M., Bajcurová, T., Bartoš, J., Čapek, V., Jindra, Z., Kašpar, J., … Petráňet, J. (1985). Úvod do studia dějepisu. Praha: SPN.

Jellinek, G. (1882). Die Lehre von den Staatenverbindungen. Berlin: Haering.

Jireček, M. (2010). Vývoj výuky dějepisu na školách odpovídajících dnešní základní škole od roku 1918 do současnosti z hlediska vývoje kurikulárních dokumentů. In T. Janík, P. Knecht, & P. Najvar (Eds.), Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula (s. 111–124). Brno: Paido.

Jůva, V. (1994). Historicko-srovnávací metoda. In J. Maňák (Ed.), Kapitoly z metodologie pedagogiky (s. 66–71). Brno: Masarykova univerzita.

Keeves, J., & Sellin, N. (1988). Multilevel analysis. In J. Keeves (Ed.), Educational research, methodology and measurement: An international handbook (s. 689–700). Oxford: Pergamon Press.

Knapp, K. (1991). Základy srovnávací právní vědy. Aleko: Praha.

Kuhn, T. (1962). The structure of scientific revolutions. Chicago: University of Chicago Press.

Lauterbach, U., & Mitter, W. (1998). Theory and methodology of international comparisons. In Vocational education and training the European research field background report 1998 II (s. 235–271). Thessaloniki: CEDEFOP.

Liu, B. (2008). Zeitgenössische deutsche und chinesische Sportpädagogik im Vergleich: Ausgewählte Beispiele Von der Deutschen Sporthochschule Köln zur Erlangung des akademischen Grades (Disertační práce). Köln: Institut für Pädagogik und Philosophie der Deutschen Sporthochschule. Dostupné z http://esport.dshs-koeln.de/75/1/Dissertation_Bo_Liu.pdf

Mahoney J., & Rueschemeyer, D. (2003). Comparative historical analysis in the social sciences. Cambridge: Cambridge university press.

Manzon, M. (2007). Comparing places. In M. Bray, B. Adamson, & M. Mason (Eds.), Comparative education research: Approaches and methods (s. 85–123). Hong Kong: Comparative education research centre, The University of Hong Kong.

Manzon, M. (2010). Shape-shifting of comparative education. In M. A. Larsen (Ed.), New thinking in comparative education: Honouring Rober Cowen (s. 83–101). Sense Publishers.

Manzon, M. (2011). Comparative education: The construction of a field. Hongkong: Springer.

Mareš, J., & Vlčková, K. (2013). K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, 23(4), 455–477.

Michael, W. M., Leung, K., Ames, D., & Lickel, B. (1999). Views from inside and outside: Integrating emic and etic insights about culture and justice judgment. The Academy of Management Review, 24(4), 781–796. https://doi.org/10.5465/amr.1999.2553253

Molnár, Z., Mildeová, S., Řezanková, H., Brixí, R., & Kalina, J. (2012). Pokročilé metody vědecké práce. Praha: Profess Consulting.

Noah, H., & Eckstein, M. (1969). Towards a science of comparative education. London: Macmillan.

Ochrana, F. (2009). Metodologie vědy (úvod do problému). Praha: Karolinum.

Papanastasiou, C., & Froese, V. (2002). Reading literacy in 14 countries. Lefkosia: University of Cyprus.

Píšová, M., Kostková, K., Janík, T., Doulík, P., Hajdušková, L., Knecht, P., … Vlček, P. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Praha: VÚP.

Pokorný, P., Čapek, J., Dostálová, R., Karfíková, L., Kliková, A., Mathauser, Z., … Šmahelová, H. (2005). Hermeneutika jako teorie porozumění. Vyšehrad: Praha.

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

Průcha, J. (2006). Srovnávací pedagogika – Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál.

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

Pühse, U., & Gerber, M. (Eds.). (2005). International comparation of physical education. New York: Mayer & Mayer.

Řehulková, H. (2010). K teoriím interpretace textu (Diplomová práce). Dostupné z http://is.muni.cz/th/179690/ff_m/

Richter, Ch. (2006). Konzepte für den Schulsport in Europa: Bewegung, Sport und Gesundheit. Aachen: Mayer & Mayer.

Říchová, B. (1997). Komparativní metoda v politologii. Politologická revue, 3(2), 3–34.

Seebauer, R. (2003). Základní úvahy o plánování, realizaci a vyhodnocování vědeckých výzkumů prováděných v rámci diplomových prací a disertací. Brno: Paido.

Skalková, J. (1979). Jednota teorie a empirie. Pedagogika, 29(5), 467–478.

Skalková, J. (1995). Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN.

Štefanovič, M. (1996). Základy porovnávacej právovědy. Bratislava: Vydavatelské oddelenie Právnickej fakulty Univerzity Komenského.

Švaříček, R., Šeďová, K., Janík, T., Kaščák, O., Miková, M., Nedbálková, K. … Zounek, J. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Thomas, R. M. (Ed.). (1990). International comparative education: Practices, issues, and prospects. Oxford: Pergamon Press.

Váňová, M. (1998). Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

Vlček, P., & Janík, T. (2010). Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických. Brno: Paido.

Walterová, E. (2006). Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta.

Walterová, E. (2014). Problémy srovnávací pedagogiky jako předmětu vysokoškolské výuky ve světě a v českém prostředí. Pedagogická orientace, 24(5), 663–698. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-5-663

Zerzová, J. (2012). Interkulturní komunikační kompetence a její rozvíjení v hodinách anglického jazyka. Brno: Masarykova univerzita.

Zouhar, J. (2008). Dějiny českého filozofického myšlení do roku 1968. Brno: Academicus.

Metriky

0


2494

Views

1089

PDF views