Srovnávací analýza typů nonverbálních prvků v současných českých a německých učebnicích školní geografie

Roč.25,č.2(2015)

Abstrakt
Studie usiluje o porovnání aktuálních českých a německých učebnic školní geografie z hlediska zastoupení typů nonverbálních prvků a interpretaci zjištění vzhledem k cílovému zaměření daného vyučovacího předmětu. Nejdříve je v obecné rovině poukazováno na okolnosti, s nimiž se učebnice školní geografie musejí vypořádávat v souvislosti s transformováním stále komplexnějších geografických poznatků. Následně je v teoretické rovině objasňována pozice, již v tomto ohledu zaujímají nonverbální prvky (obrazová složka učebnic). Výklad se opírá o teorii učebnic a koncept reprezentace učiva. Představeny jsou také cílové domény školní geografie, které současně slouží jako interpretační rámec pro výzkumná zjištění. Studie byla realizována jako obsahová analýza 2 českých a 2 německých učebnic školní geografie (ISCED 2), ve kterých bylo analyzováno celkem 1140 nonverbálních prvků. Výsledky studie naznačují, že v českých učebnicích školní geografie stále dominují obrazové typy nonverbálních prvků. Naproti tomu v německých učebnicích školní geografie lze zastoupení typů nonverbálních prvků hodnotit jako vyvážené. Ukazuje se tak, že v aktuálních českých učebnicích, na rozdíl od německých, i nadále převažují především nonverbální prvky, které jako didaktické prostředky odkazují spíše k afektivní cílové doméně. Žáky motivují k emocionálním prožitkům, ale samy o sobě nemusejí vybízet k hlubšímu interagování se vzdělávacími obsahy.

Klíčová slova:
školní geografie; učebnice; nonverbální prvky; vizuální reprezentace; srovnávací analýza; didaktická transformace
Reference

Barth, L. (1963). Bild und Karte im Erdkundeunterricht. Volk und Wissen. Berlin: Volkseigener Verlag.

Böhm-Kasper, O., Schuchart, C., & Weishaupt, H. (2009). Quantitative Methoden in der Erziehungswissenschaft. Darmstadt: WBG.

Butler, D. R. (1994). Repeat photography as a tool for emphasizing movement in physical geography. Journal of Geography, 93(3), 141–151. https://doi.org/10.1080/00221349408979710">https://doi.org/10.1080/00221349408979710

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2011). Research methods in education. London: Routledge.

Demirkaya, H. (2008). Using goal accomplishment style to predict geography academic achievement of prospective teachers. Electronic Journal of Social Sciences, 7(26), 281–305.

Einsiedler, W., & Martschinke, S. (1997). Elaboriertheit und Strukturiertheit in Schulbuchillustrationen des Grundschulsachunterrichts, Nr. 86. Nürnberg: Institut für Grundschullforschung des Universität Erlangen.

Erdmann, E. (2010). Bilder in deutschen und französischen Geschichtsschulbüchern seit dem 19. Jahrhundert bis heute. In C. Heinze & E. Matthes (Eds.), Das Bild im Schulbuch (s. 143–154). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.

Firth, R. (2011). Making geography visible as an object of study in the secondary school curriculum. The Curriculum Journal, 22(3), 289–316. https://doi.org/10.1080/09585176.2011.601209">https://doi.org/10.1080/09585176.2011.601209

Greger, D. (2005). Proces schvalování učebnic v historickosrovnávací perspektivě. Pedagogická orientace, 15(3), 112–177.

Haubrich, H. (Ed.). (1982). International focus on geographical education. Braunschweig: Westermann.

Haubrich, H. (Ed.). (2006). Geographie unterrichten lernen. Die neue Didaktik der Geographie konkret. München: Oldenbourg.

Holzbrecher, A. (2010). Fotografie im interkulturell orientierten Fremdsprachenuterricht. In D. Caspari & L. Koster (Eds.), Wege zu interkultureller Kompetenz (s. 29–38). Frankfurt am Main: Peter Lang.

Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitatitvního výzkumu. Praha: Grada.

International Geographical Union (1992). International charter on geographical education. Washington: National Geographic Society.

Janko, T. (2012). Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako nástroj didaktické transformace. Brno: Masarykova univerzita.

Jennings, S. A. (2006). A content comparison of six physical geography textbooks spanning a century. International Research in Geographical and Environmental Education, 15(1), 1–14. https://doi.org/10.2167/irgee183.0">https://doi.org/10.2167/irgee183.0

Kent, A., Lambert, D., Naish, M., & Slater, F. (1996). Geography in education. Viewpoints on teaching and learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Kleppe, M. (2010). Photographs in dutch History textbooks: Quantity, type and educational use. In C. Heinze & E. Matthes (Eds.), Das Bild im Schulbuch (s. 261–272). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.

Levin, J. R. (1976). What have we learned about maximizing what children learn? In J. R. Levin & V. L. Allen (Eds.), Cognitive learning in children. Theories and strategies (s. 105–134). New York: Academic Press.

Levin, J. R., & Mayer, R. E. (1993). Understanding illustrations in text. In B. K. Britton, A Woodward, & M. Binkley (Eds.), Learning from textbooks. Theory and practice (s. 95–113). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates Publisher.

Macek, Z. (1984). Obraz jako didaktický prostředek. Pedagogika, 34(4), 453–469.

Maňák, J. (2008). Funkce učebnice v moderní škole. In P. Knecht & T. Janík, et al., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (s. 19–26). Brno: Paido.

Mikk, J. (2000). Textbook: Research and writing. Frankfurt: Peter Lang.

Peeck, J. (1993). Increasing picture effects in learning from illustrated text. Learning and Instruction, 3(3), 227–238. https://doi.org/10.1016/0959-4752%2893%2990006-L">https://doi.org/10.1016/0959-4752(93)90006-L

Pešková, K. (2012). Vizuální prostředky pro výuku reálií: výsledky analýzy učebnic němčiny. Pedagogická orientace, 22(2), 243–265. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-2-243">https://doi.org/10.5817/PedOr2012-2-243

Řehák, J., & Řeháková, B. (1986). Analýza kategorizovaných dat v sociologii. Praha: Academia.

Rose, G. (2008). Using photographs as illustrations in human geography. Journal of Geography in Higher Education, 31(1), 151–160. https://doi.org/10.1080/03098260601082230">https://doi.org/10.1080/03098260601082230

Sénéchau, M. (2010). Sprechen auch Bilder verschiedene Sprachen? Illustrationen in Schulbuchkapiteln zu Kelten, Römern und Germanen in deutsch-französischen Vergleich. In C. Heinze & E. Matthes (Eds.), Das Bild im Schulbuch (s. 125–142). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.

Sumfleth, E., & Telgenbüscher, L. (2000). Zum Einfluβ von Bildmerkmalen und zusätzlichen Fragen zum Bild beim Chemie-lernen mit Hilfe von Bildern – Beispiel Massenspektrometrie.

Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 6, 59–78.

Tang, G. M. (1994). Textbook illustrations: A cross-cultural study and its implications for teachers of language minority students. The Journal of Educational Issues of Language Minority Students, 13, 175–194.

Tracane, R. B., Ferreira, C., Ferreira, M. E., & Carvalho, G. S. (2008). Analysing the theme of pollution in Portugese geography and biology textbooks. International Research in Geographical and Environmental Education, 17(3), 199–211. https://doi.org/10.1080/10382040802168289">https://doi.org/10.1080/10382040802168289

Tollingerová, D. (1977). Audiovizuální prostředky a jejich psychologické parametry. In D. Tollingerová & M. Cipro, Didaktická technika a pomůcky v socialistické škole. Díl 2. (s. 221–230). Praha: SPN.

Wahla, A. (1983). Strukturní složky učebnic geografie. Praha: SPN.

Wessel, A. E. (2010). Zur Rolle und Funktion von Bildern in Lehrbüchern des Finnischen als Fremdsprache. In C. Heinze & E. Matthes (Eds.), Das Bild im Schulbuch (s. 233–248). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt Verlag.

Woodward, A. (1993). Do illustrations serve an instructional purpose in U.S. textbooks? In B. K. Britton, A. Woodward, & M. Binkley (Eds.), Learning from textbooks. Theory and practice (s. 115–134). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates Publisher.

Yang, D. (2011). A comparison of content in syllabus-based senior geography textbooks and standard-based senior geography textbooks in mainland China. International Research in Geographical and Environmental Education, 20(2), 121–138. https://doi.org/10.1080/10382046.2011.564786">https://doi.org/10.1080/10382046.2011.564786

Yasar, O., & Seremet, M. (2007). A comparative analysis regarding pictures included in secondary school geography textbooks taught in Turkey. International Research in Geographical and Environmental Education, 16(2), 157–187.

Metriky

0


787

Views

476

PDF views