Genius loci

Roč.31,č.2(2021)

Abstrakt

Esej se věnuje fenoménu, který se při uchopení vhodným způsobem může stát pevnou součástí výuky v českých školách: je to genius loci a s ním související vý­uka. V kontextu probíhajících diskusí nad novou podobou kurikula, rychlých proměn společnosti posledních dvou desetiletí a zejména výhledu na budoucí vývoj (nejen) českého přírodního prostředí je rozvoj poznání krajiny žádoucí. Probíhající procesy a jevy v krajině z pohledu přírodovědného i pedagogického poskytují široké možnos­ti pro objektivní hodnocení a kognitivní složku žákovské osobnosti. Environmentál­ní rozměr s krajinou svázané výuky ohlížející se od lokálních aspektů ke globálním úkolům a problémům rozšiřuje také osobnostní a subjektivní pojetí místa. A nako­nec praktické zkušenosti a rozvoj kompetencí vedle znalostí završují využití a použití daného místa žáky v intencích místně zakotveného učení. Esej je rozčleněna na dvě části, kdy je první věnována teoretickým východiskům, seznámení s klíčovými faktory obou fenoménů a jejich rizikům; druhá pak sleduje kontext kurikulárních dokumen­tů, výuky a místně zakotveného učení na příkladech pedagogické praxe. V závěru se příspěvek věnuje náhledu na terénní výuku a místně zakotvené učení jako nástroje participace žáků na utváření, upevňování a uchování genia loci v úrovni znalostí, hod­not, spolupráce komunity, sdílené paměti a společných tradic.


Klíčová slova:
místně zakotvené učení; genius loci; místo; identita; výuka
Reference

Antikomplex a kol. (2015). Zmizelé Sudety. Antikomplex.

Bible (2015). Bible: překlad 21. století. Biblion.

Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Portál.

Daniš, P. (2019). Tajemství školy za školou. Ministerstvo životního prostředí.

Fergusson, N. (2019). Věž a náměstí. Argo, Dokořán.

Gruenewald, D. (2003). The best of both worlds: A critical pedagogy of place. Educational Researcher, 32(4), 3–12. https://doi.org/10.3102/0013189X032004003

IGU (1992). International charter on geographical education. CGE.

Kohák, E. (2011). Zelená svatozář. Sociologické nakladatelství.

Kolejka, J. (2013). Nauka o krajině. Academia.

Kříž, M. (2017). Krajina nápadů. Apis Press.

Jeleček, L. (2005). Sudety a sudetští Němci. Geografické rozhledy 14(5), 118–119.

Machovec, M. (1998). Filosofie tváří v tvář zániku. Zvláštní vydání.

Marek, P. (2020). Region coby sociální konstrukt a kritická diskuze Paasiho konceptualizace regionální identity. Geografie, 125(1), 47–68. https://doi.org/10.37040/geografie2020125010047

Mikšíček, P. (2005). Sudetská pouť aneb Waldgang. Dokořán.

MŠMT (2017). Rámcový vzdělávací program. NÚV.

Norberg-Schulz, C. (1994). Genius loci. Odeon.

Pluháčková, M., Duffek, V., Stacke, V., & Mentlík, P. (2019). Kritická místa kurikula zeměpisu na 2. stupni základní školy I. Západočeská univerzita.

Schama, S. (2007). Krajina a paměť. Argo.

Sobel, D. (2013a). Beyond ecophobia. The Orion Society.

Sobel, D. (2013b). Place-based education. The Orion Society.

Stradling, R. (2001). Jak učit evropské dějiny 20. století. MŠMT.

Svobodová, H., Mísařová, D., Durna, R., Češková, T., & Hofmann, E. (2019). Koncepce terénní výuky pro základní školy. Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9246-2019

Vecco, M. (2020). Genius loci as a meta-concept. Journal of Cultural Heritage, 41, 225–231. https://doi.org/10.1016/j.culher.2019.07.001

Metriky

0

Crossref logo

0


473

Views

261

PDF views