Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů
Roč.30,č.2(2020)
Cílem prezentované studie bylo zjistit, jaké jsou pohledy aktérů vzdělávacího procesu na distanční výuku, která byla plošně zavedena ve spojitosti s epidemií koronaviru. Za tímto účelem byl připraven vlastní dotazník, který byl následně distribuován učitelům, rodičům a žákům vybrané základní školy v Jihočeském kraji. Celkem bylo od všech skupin respondentů prostřednictvím Google Forms získáno 522 dotazníků (29 od učitelů, 255 od rodičů a 238 od žáků). Bylo zjišťováno, jakým způsobem je zajištěna komunikace mezi jednotlivými skupinami respondentů, kolik času jim zabere příprava, plnění a kontrola zadaných úkolů, které předměty vnímají žáci jako nejobtížnější, ale zjišťován byl i subjektivní pohled všech skupin respondentů na distanční výuku. Ukázalo se, že na sledované škole bylo díky technickému zajištění zapojení žáků kompletní. Problémem však byla míra jejich zapojení a celková aktivita v distanční výuce. Učitelé pro komunikaci se žáky i rodiči používali různé platformy a aplikace, což se pro dlouhodobější řešení distanční výuky jeví jako nevhodné. Jako další riziko pro úspěšnou realizaci distanční výuky se jednoznačně jeví absence metodické podpory pro rodiče žáků. Ačkoliv vzhledem k náhlosti situace spolupráce na dané škole probíhala téměř bez obtíží, realizovaná sonda odkrývá oblasti, na které by se mohl zaměřit další pedagogický výzkum.
covid-19; distanční výuka; výuka doma
Bednaříková, I. (2013). Možnosti a limity e-learningu ve středoškolském vzdělávání. e-Pedagogium, 13(3), 119–128. Dostupné z https://doi.org/10.5507/epd.2013.036
Brom, C., Lukavský, J., Greger, D., Hannemann, T., Straková, J., & Švaříček, R. (2020, duben). Mandatory home education during the COVID-19 lockdown in the Czech Republic: A rapid survey of 1st – 9th graders‘ parents. Frontiers in Education, 5, 103. Dostupné z https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00103
Česká televize (2020). Česká televize spustí vyučování prostřednictvím obrazovky. Pořadem UčíTelka reaguje na zavření škol. Dostupné z https://ct24.ceskatelevize.cz/ domaci/3062122-ceska-televize-v-pondeli-spusti-vysilani-pro-skolaky-porad-ucitelka-okamzite-reaguje
ČŠI (2020). Vzdělávání na dálku v základních a středních školách. Tematická zpráva. Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_ el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf
Eger, L. (2004). E-learning, evaluace e-learningu + případová studie z projektu Comenius. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Flick, U. (2006). An introduction to qualitative research. Thousand Oaks: Sage.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hale, T., Webster, S., Petherick, A., Phillips, T., & Kira, B. (2020). Data from: Oxford COVID-19 Government Response Tracker, Blavatnik School of Government. Dostupné z https:// covidtracker.bsg.ox.ac.uk/
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Hesson, M., & Shad, K. F. (2007). A student-centered learning model. American Journal of Applied Sciences, 4(9), 628–636. https://doi.org/10.3844/ajassp.2007.628.636
Cheng, X. (2020). Challenges of “School’s Out, But Class’s On” to school education. Science Insights Education Frontiers, 5(2), 501–516. https://doi.org/10.15354/sief.20.ar043
Chinazzi, M., Davis, J. T., Ajelli, M., Gioannini, C., Litvinova, M., Merler, S.,… Viboud, C. (2020). The effect of travel restrictions on the spread of the 2019 novel coronavirus (COVID-19) outbreak. Science, 368(6489), 395–400. https://doi.org/10.1126/science.aba9757
Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
Kennedy, K., & Ferdig, R. E. (2018). Handbook of research of K12 online and blended learning. Pittsburgh: Carnegie Mellon University, ETC Press.
Kraemer, M. U., Yang, C. H., Gutierrez, B., Wu, C. H., Klein, B., Pigott, D. M.,… Brownstein, J. S. (2020). The effect of human mobility and control measures on the COVID-19 epidemic in China. Science, 368(6490), 493–497. https://doi.org/10.1126/science.abb4218
Kwok, K. O., Li, K. K., Chan, H. H., Yi, Y. Y., Tang, A., Wei, W. I., Wong, Y. S. (2020). Community responses during early phase of COVID-19 epidemic, Hong Kong. Emerging Infectious Diseases, 26(7), 1575–1579. https://doi.org/10.3201/eid2607.200500
Maier, P., Barmett, L., Warren, A., & Brunner, D. (1998). Using technology in teaching and learning. London: Kogan Page.
Ministry of Education of the People’s Republic of China. (2020). Notice on „School’s Out, But Class’s On“ work arrangements during the postponed period. Dostupné z http://www.moe. gov.cn
MŠMT (2020a). Doporučené postupy pro školy v období vzdělávání na dálku. Dostupné z https:// www.msmt.cz/doporucene-postupy-pro-skoly-v-obdobi-vzdelavani-na-dalku
MŠMT (2020b). Vzdělávání #NaDálku. Dostupné z https://nadalku.msmt.cz/cs
MZČR (2020a). Onemocnění aktuálně. COVID-19: Přehled aktuální situace v ČR. Dostupné z https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19
MZČR (2020b). Mimořádné opatření, č. j. MZDR 10676/2020-1/MIN/KAN, 10. 3. 2020. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky.
Oreopoulos, P. (2006). Estimating average and local average treatment effects of education when compulsory schooling laws really matter. American Economic Review, 96(1), 152–175. https://doi.org/10.1257/000282806776157641
Průcha, J., & Míka, J. (2000). Distanční studium v otázkách. Průvodce studujících a zájemců o studium. Praha: Národní centrum distančního vzdělávání – Centrum pro studium vysokého školství.
Simonson, M., Zvacek, S. M., & Smaldino, S. (2019). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education. Charlotte: Information Age Publishing.
Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: Implications for STEM education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7). https://doi.org/10.29333/ejmste/7893
Švaříček, R., & Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
UNESCO (2020a). COVID-19 educational disruption and response. Paris: UNESCO. Dostupné z https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
UNESCO (2020b). Distance learning solutions. Dostupné z https://en.unesco.org/covid19/ educationresponse/solutions
Uscher-Pines, L., Schwartz, H. L., Ahmed, F., et al. (2018). School practices to promote social distancing in K-12 schools: Review of influenza pandemic policies and practices. BMC Public Health, 18(1), 406. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5302-3
Viner, R. M., Russell, S., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., Mytton, O., & Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: A rapid narrative systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 397–404. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X
Vláda ČR (2020). Usnesení vlády České republiky ze dne 12. března 2020, č. 194. Dostupné z https://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/Usneseni-vlady-k-vyhlaseni-nouzoveho-stavu.pdf
Všetulová, M., Nocar, D., Urbášková, L., & Dvořáková, M. (2007). Příručka pro tutora. Olomouc: Akademie distančního vzdělávání.
WHO (2020). Director-General‘s opening remarks at the Mission briefing on COVID-19 – 12 March 2020. Geneva: World Health Organisation (WHO). Dostupné z https://www.who.int/dg/ speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-mission-briefing-on-covid-19---12-march-2020
Wu, Z., & McGoogan, J. M. (2020). Characteristics of and important lessons from the coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak in China: Summary of a report of 72 314 cases from the Chinese Center for Disease Control and Prevention. JAMA, 323(13),1239–1242. https://doi.org/10.1001/jama.2020.2648
Xie, Z., & Yang, J. (2020). Autonomous learning of elementary students at home during the COVID-19 epidemic: A case study of the second elementary school in Daxie, Ningbo, Zhejiang Province, China. Best Evidence of Chinese Education, 4(2), 535–541. https://doi.org/10.15354/bece.20.rp009
Yen, M. Y., Chiu, A. W., & Schwartz, J., et al. (2014). From SARS in 2003 to H1N1 in 2009: Lessons learned from Taiwan in preparation for the next pandemic. Journal of Hospital Infection, 87(4), 185–193. https://doi.org/10.1016/j.jhin.2014.05.005
Zhou, L. J., & Li, C. G. (2020) Can student self-directed learning improve their academic performance? Experimental evidence from the instruction of protocol-guided learning in China’s elementary and middle schools. Science Insights Education Frontiers, 5(1), 469–480. https://doi.org/10.15354/sief.20.ar016
Zlámalová, H. (2007). Distanční vzdělávání – včera, dnes a zítra. e-Pedagogium, 7(3), 29–44.
Zu, Z. Y., Jiang, M. D., Xu, P. P., Chen, W., Ni, Q. Q., Lu, G. M., & Zhang, L. J. (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19): A perspective from China. Radiology (v tisku). https://doi.org/10.1148/radiol.2020200490
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2020 Lukáš Rokos, Michal Vančura