Sebereflexe jako nástroj profesionálního (sebe)rozvíjení začínajících učitelů
Roč.7,č.3(1997)
Studie shrnuje některé poznatky a zkušenosti autora se sebereflexí u začínajících učitelů. Opírá se o průzkum využitelnosti sebereflekti'vních deníků u začínajících učitelů cizích jazyků. Chápe profesionální sebereflexi jako vnitřní dialog učitele a navrhuje typologii sebereflekti vních otázek. Uvádí dílčí náměty k využití profesionální sebereflexe v práci začínajícího učitele.
profesionalni sebereflexe; vnitřni dialog; otazky podněcujici vnitřni dialog; začinajici učitel; sebereflektivni denik začinajiciho učitele; sebereflexe v profesionalnim (sebe)rozvijeni.
Brookfield, S. D.: Becoming a Critically Reflective Teacher. Josey-Bass Publishers, San Francisco 1995.
Csikszentmihalyi, M.: O štěsti a smyslu života. Lidove noviny, Praha 1996.
Czerepaniak-Walczak, M.: Aspekty i zrodia profesjonalnej refleksji nauczyciela. Wyd. EDYTOR s. c., Toruň 1997.
Elliott, J. (Ed.): Reconstructing Teacher Education: Teacher Development. Falmer Press, London 1993.
Gipe, J. P. a kol.: Psychological and Personal Dimensions of Prospective Teachers’ Reflective Abilities. Educational and Psychological Measurement, 51, 1991, s. 913-923.
Keiny, S. — Dreyfus, A.: Teachers’ Self-reflection as a Prerequisite to their Professional Development. Journal of Education for Teaching, 15, 1989, č. 1, s. 53-63.
Kon, I. S.: Hledani vlastniho Ja. Svoboda, Praha 1988.
LaBoskey, V. K.: Development of Reflective Practice. A Study of Preservice Teachers. Teachers College, New York 1994.
Loughran, J.: Developing Reflective Practice: Learning about Teaching and Learning through Modelling. Falmer Press, London 1996.
Lucas, P.: An Approach to Research Based Teacher Education through Collaborative Inquiry. Journal of Education for Teaching, 14, 1988, č. 1, s. 55-73.
Nezvalova, D.: Reflexe v pregradualni připravě učitele. Pedagogika, 44, 1994, č. 3, s. 241-245.
Roth, R. R.: Preparing the Reflective Pratitioner: Transforming the Apprentice through the Dialectic. Journal of Teacher Education, 40, 1989, č. 2, s. 31-35.
Rubin, L.: The Thinking Teacher: Cultivating Pedagogical Intelligence. Journal of Teacher Education, 1989, november-december, s. 31-34.
Slavik, J. — Čapkova, D.: Reflexe učitelske profese: divadlo, dilna a těžky život v pojeti vyuky. Pedagogika, 44, 1994, č. 4, s. 377-388.
Smyth, J.: Developing and Sustaining Critical Reflection in Teacher Education. Journal of Teacher Education, 40, 1989, č. 2, s. 2-9.
Spilkova, V.: Alternativni model připravy učitelů 1. stupně zakladni školy. In: Kolektiv: Stat se učitelem. Pedagogicka fakulta, Praha 1994, s. 199-222.
Svatoš, T.: Sebereflektivni motivy v učitelskem studiu. In: Mareš, J. a kol.: Učitelovo pojeti vyuky. Masarykova univerzita, Brno 1996, s. 74-83.
Švec, V.: Autodiagnostika pedagogicke činnosti učitele — modnost, nebo potřeba? Pedagogika, 44, 1994, č. 2, s. 105-112.
Švec, V.: Vyznam sebereflexe v učitelske připravě. Pedagogicka orientace, 1995, č. 15, s. 12-22.
Švec, V.: Sebereflexe studentů v pregradualni didakticke připravě. Pedagogika, 46, 1996, č. 3, s. 266-276.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2018 Vlastimil Švec