Pedagogické vědomosti a dovednosti - jádro pedagogických kompetencí

Roč.8,č.4(1998)

Abstrakt

V úvodní části studie jsou prezentována základní pojetí obecnějšího pojmu kompetence. V aplikaci na pedagogické kompetence se autor přiklání k pojetí kognitivnímu a profesnímu. Domnívá se, že pedagogické
kompetence by měly spíše vytyčovat oblasti rozvíjení osobnosti budoucího učitele. Navrhuje tři základní skupiny pedagogických kompetencí - kompetence k vyučování a výchově, osobnostní a rozvíjející. Z hlediska kognitivní psychologie jsou charakterizovány základní druhy pedagogických vědomostí. Pedagogické dovednosti autor chápe jako komplexnější způsobilosti subjektu k projektování, realizaci a hodnocení výuky, výchovnému působení a k řešení pedagogických situací a problémů. Pedagogické dovednosti se projevují vnější, výkonovou složkou, která je ovlivněna řadou vnitřních složek subjektu (např. vnitřním modelem dovednosti, stylem učení, prožitky a dalšími). Studii uzavírá charakteristika pedagogických zkušeností.


Klíčová slova:
Kompetence; pojetí kompetence; pedagogické kompetence; klíčové pedagogické kompetence; pedagogické vědomosti; druhy pedagogických vědomostí; pedagogické dovednosti; pedagogické zkušenosti.
Reference

Barton, L., Barrett, E. a kol. Teacher Education and Teacher Professionalism in England: some emerging issues. British Journal of Sociology of Education, 15, 1994, č. 4, s. 529-543.

Buehs, R. Tips für besseren Unterricht. Westermanns Pädagogische Beitrage,37, 1985, č. 3, s. 96-98.

Blížkovský, B. Pedagogická skúsenosť a tvorivosť. Jednotná škola, 2, 1990, č. 3, s. 211—230.

Driel, J. H., Verloop, N., Vos, W. Developing Science Teachers’ Pedagogical Content Knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 35, 1998, č. 6, s. 673-695.

Eraut, M. Developing Professional Knowledge and Competence. London: Falmer Press, 1994.

Gimmestad, M. J., Hall, G. E. In International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Oxford: Pergamon, 1995.

Grossman, P. L. Teachers’ Knowledge. In Anderson, L. W. (Ed.) International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. 2. vyd. Oxford: Pergamon, 1995,s. 20-24.

Johnston, S. Experience Is the Best Teacher; Or Is It? An Analysis of the Role of Experience in Learning to Teach. Journal of Teacher Education, 45 , 1994, č. 3, s. 199-208.

Kremer-Hayon, L. Teacher Self-evaluation. 1. vyd. Boston: Kluwer Academic Publishers, 1993.

Kwiatkowska, H. Eduacjanauczycieli. 1. vyd. Warszawa: Instytut Badan Edukacyjnych, 1997.

Leat, D. J. Competence, Teaching, Thinking and Feeling. Oxford Review of Education, 19, 1993, č. 4, s. 499-510.

Ohlsson, S. Declarative and Procedural Knowledge. In Corte, E. - Weinert, F. (Eds.): International Encyclopedia of Developmental and Instructional Psychology. 1. vyd. Oxford: Pergamon, 1996, s. 394-396.

PlTHA, P., Helus, Z. Návrh pojetí občanské školy. 1. vyd. Praha: Portál, 1994.

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník . 2. vyd. Praha: Portál, 1998.

Reilly, D. H. A Knowledge Base for Education: Cognitive Science. Journal of Teacher Education, 40 , 1989, č. 3, s. 9-13.

Rubin, L. The Thinking Teacher: Cultivating Pedagogical Intelligence. Journal of Teacher Education, 1989, november-december, s. 31-34.

Silcock, P. Can We Teach Effective Teaching? Educational Review, 4 5 , 1993, č. 1, s. 13-19.

Singule, F. Pedagogické dovednosti a jejich utváření. In Kota, J. (Red.): Teorie a praxe výchovy socialistického učitele II. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1985, s. 56-78.

SpilkovÁ, V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. 1 . vyd. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997.

Stech, S. Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 40 , 1994, č. 4, s. 310-320.

Švancara, J. Nova et vetera v kognitivní psychologii. In Švancara, J., Vašina, L., Kostroň, L. Kapitoly z kognitivní psychologie . 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta filozofická, 1991, s. 5-96.

Švec, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku . 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, 1998.

Svecová, J., VašutovÁ, J. Problémy učitelské profese ve světě. 1 . vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997.

Vyskočilová, E. Podmínky vývoje schopnosti vychovávat. In Langová, M., Kodým, M. a kol. Psychológie činnosti a osobnosti učitele. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, s. 113-126.

Winne, P. H., Butler, D. L. Student Cognitive Processing and Learning. In Corte, E., Weinert, F. (Eds.) International Encyclopedia of Developmental and Instructional Psychology. 1. vyd. Oxford: Pergamon, 1996, s. 471-478.

Metriky

963

Views

410

PDF views