Values and Legal Education

Vol.28,No.3(2020)

Abstract
Discussions about legal education often focus on knowledge and skills the students should gain from education. Values are often not in the spotlight and even when they are discussed, it is not clear, what the meaning of the term “values” is. It is a very unclear term and different authors connect it with a different meaning. That makes the discussion about the importance of values in legal education even harder. It is important to understand, what we mean by this term, so we could closer focus on values in legal education. Therefore, the first part of the article is focused on values in legal education in the Czech Republic. Strategic documents of law schools as well their unofficial approach is being analysed. The second part introduces a new categorization of the term values in legal education. It is important to think about values and the categorisation among 5 different categories should help us to think more precisely.


Keywords:
Values; Legal Education; Bloom's Taxonomy; Teaching.

Pages:
353–371
Author biography

Hana Draslarová

Department of Politology and Sociology, Faculty of Law, Charles University, Prague

Ph.D. student
References

BAŇOUCH, Hynek. K debatě mezi Pavlem Holländerem a Jiřím Přibáněm. In: PŘIBÁŇ, Jiří, Pavel HOLLÄNDER a Hynek BAŇOUCH. Právo a dobro v ústavní demokracii: polemické a kritické úvahy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. ISBN 978-80-7419-045-2.

BLOOM, Benjamin S. Taxonomy of educational objectives: the classification of educational goals. Handbook 1: Cognitive domain. London: Longmans, 1956, 207 s.

BOBEK, Michal. O (ne)reformovatelnosti studia práv v Čechách. Právní rozhledy, 2005, č. 10.

BOBEK, Michal. O (ne)reformovatelnosti studia práv v Čechách. Právní rozhledy, 2005, č. 14.

BOON, Andrew. Lawyers' ethics and professional responsibility. Oxford, United Kingdom: Hart Publishing, 2015. ISBN 1849467846.

CUMMINGS, Scott L. a Rebeca L. SANDEFUR. Beyond the Numbers: What We Know – And Should Know – About American Pro Bono. Harv. L. & Pol‘y Rev., 2013, roč. 7.

DRASLAROVÁ, Hana. Street Law as a unique learning method: What do students themselves actually find to be its benefits? Answers from the Czech Republic. International Journal of Public Legal Education [online]. 2019, roč. 3, č. 1, s. 123–145 [cit. 24. 3. 2020]. Dostupné z: https://www.northumbriajournals.co.uk/index.php/ijple/article/view/837

EVANS, Adrian. The good lawyer. Port Melbourne, VIC, Australia: Cambridge University Press, 2014, 232 s.

FERRIS, Graham. Uses of Values in Legal Education. Cambridge, United Kingdom: Intersentia, 2015.

FRANK, Jerome. Why not a clinical lawyer-school? University of Pensylvania Law Review, 1933, roč. 81, č. 8, s. 907-923.

FRIEDEL, Tomáš. Povolání právníka – teorie a praxe profesní etiky se zaměřením na vybraná právnická povolání v České republice. Disertační práce. Praha: Univerzita Karlova, Právnická fakulta, 2016.

GENTILE, Mary C. Giving Voice to Values. How to Spek Your Mind When you Know What 's Right. New Haven and London: Yale University Press, 2010, 273 s.

GERLOCH, Aleš a kol. Praktikum teorie práva. 2. upravené vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2017. ISBN 978-80-7380-674-3.

GERLOCH, Aleš. Teorie práva. 7. aktualizované vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2017, 336 s. ISBN 978-80-7380-652-1.

GERLOCH, Aleš, Jan TRYZNA a Jan WINTR (eds.). Metodologie interpretace práva a právní jistota. Plzeň: Aleš Čeněk, 2012, 500 s. ISBN 978-80-7380-388-9.

HAPLA, Martin. (Ne)morální advokáti: problém ospravedlnění norem profesní etiky. Časopis pro právní vědu a praxi [online]. 2019, č. 4, s. 457-473 [cit. 26. 3. 2020]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/cpvp/article/view/12340

HOLLÄNDER, Pavel. Filosofie práva. 2. rozšířené vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2012.

HONUSKOVÁ, Věra. Jak pracovat s „živými” klienty aneb manuál k výuce práva prostřednictvím zapojování klientů do výuky (tzv. právní kliniky). Praha: Univerzita Karlova, Právnická fakulta, 2013, s. 7.

KERRIGAN, K. a V. MURRAY (eds.). A Student Guide to Clinical Legal Education and Pro Bono. Palgrave MacMillan, 2011.

KOMÁREK, Jan. Právníkovy správné odpovědi s bonusem. Jiné právo [online]. [cit. 24. 3. 2020]. Dostupné z: http://jinepravo.blogspot.com/2008/03/prvnkovy-sprvn-odpovdi-s-bonusem.html

KOPA, Martin. Profesní etika v české právní praxi a právním vzdělávání aneb měla by profesní etika být povinnou součástí právnických studií? Časopis pro právní vědu a praxi [online]. 2013, č. 1, s. 21-27 [cit. 24. 3. 2020]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/cpvp/article/view/5788

KRATHWOHL, David R., Benjamin S. BLOOM a Bertram B. MASIA. Taxonomy of educational objectives: the classification of educational goals. Handbook 2: Affective domain. New York: McKay, 1964, 196 s.

KRISTKOVÁ, Veronika. Metody pro výuku práva a praktických právnických dovedností. In: KRISTKOVÁ, Veronika (ed.). Dovednosti ve výuce práva: formy a metodika výuky předmětů rozvíjejících právnické dovednosti. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 13-72. ISBN 978-80-210-5949-8.

KOTÁSEK, Josef. Editorial. Časopis pro právní vědu a praxi [online]. 2019, č. 3, s. 305–309 [cit. 26. 3. 2020]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/cpvp/article/view/12545

KYSELA, Jan. Je to, co lid chce, dobré, protože to chce lid? In: PŘIBÁŇ, Jiří, Pavel HOLLÄNDER a Hynek BAŇOUCH. Právo a dobro v ústavní demokracii: polemické a kritické úvahy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. ISBN 978-80-7419-045-2.

MARŠÁLEK, Pavel. Právo a společnost. Praha: Auditorium, 2008, 260 s. ISBN 978-80-903786-8-1.

MENKEL-MEADOW, Carrie J. Can a Law Teacher Avoid Teaching Legal Ethics? Journal of Legal Education, 1991, roč. 41, č. 1.

PŘIBÁŇ, Jiří. Lesk a bída právního pozitivismu. In: PŘIBÁŇ, Jiří, Pavel HOLLÄNDER a Hynek BAŇOUCH. Právo a dobro v ústavní demokracii: polemické a kritické úvahy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. ISBN 978-80-7419-045-2.

PŘIBÁŇ, Jiří, Pavel HOLLÄNDER a Hynek BAŇOUCH. Právo a dobro v ústavní demokracii: polemické a kritické úvahy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011, 270 s. ISBN 978-80-7419-045-2.

RADBRUCH, Gustav. Antinomie ideje práva (1932). In: RADBRUCH, Gustav. O napětí mezi účely práva. Překlad Libor Hanuš. Praha: Wolters Kluwer.

RHODE, Deborah L. Cultures of Commitment: Pro Bono for Lawyers and Law Students. Fortdam Law Review, 1999, roč. 67, č. 5, s. 2415–2447.

SOBEK, Tomáš. Úvod: Mezi etikou a teorií práva. In: SOBEK, Tomáš. Právní etika. Praha: Leges, 2019, s. 11-36. ISBN 978-80-7502-333-9.

SULLIVAN, William M. a kol. Educating Lawyers: Preparation for the Profeesion of Law. Summary [online]. The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching, 2007 [cit. 24. 3. 2020]. Dostupné z: http://archive.carnegiefoundation.org/pdfs/elibrary/elibrary_pdf_632.pdf

ŠIMÁČKOVÁ, Kateřina. Předmluva. In: SOBEK, Tomáš. Právní etika. Praha: Leges, 2019, s. 7-10. ISBN 978-80-7502-333-9.

TOMOSZEK, Maxim (ed.). Complex law teaching: knowledge, skills and values. Olomouc: Palacký University, 2013, 91 s. ISBN 978-80-244-3887-0.

TOMOSZEK, Maxim. Profesní etika v právnickém vzdělávání. In: SOBEK, Tomáš. Právní etika. Praha: Leges, 2019, s. 335-352. ISBN 978-80-7502-333-9.

VEČEŘA, Miloš. Právo a hodnoty. In: VEČEŘA, Miloš, Aleš GERLOCH, Karel BERAN a Slavomír RUDENKO. Všeobecná teória práva. Praha: Aleš Čeněk, 2017, s. 286-311. ISBN 978-80-7380-645-3.

URBAN, Michal. Etika v právní teorii a praxi. In: ŽÁKOVSKÁ, Karolina (ed.). (Nejen) teoretická průprava v praktických právních dovednostech. Manuál. Profesní etika, moot court, právní psaní. Praha: Univerzita Karlova, Právnická fakulta, 2013, s. 15-29.

WEBER, Max. Metodologie, sociologie a politika. Praha: OIKOYMENH, 2009.

Prof. Kysela: Nestávejme se pragmatiky cynismem okořeněnými, čtěme ústavu jako román. Všehrd [online]. 18. 12. 2019. [cit. 24. 3. 2020]. Dostupné z: https://www.vsehrd.cz/clanek-viktorin/prof-kysela-nestavejme-se-pragmatiky-cynismem-okorenenymi-cteme-ustavu-jako-roma_d4488303-bdae-4f01-8332-7bc0e1406180

Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl.ÚS 19/93 ze dne 21. 12. 1993, vyhlášený ve Sbírce zákonů č. 14/1994 Sb.

Magisterský studijní program Právnické fakulty Univerzity Karlovy od akademického roku 2018/2019.

Magisterský studijní program Právnické fakulty Univerzity Karlovy od akademického roku 2020/2021.

Magisterský studijní program Právnické fakulty Masarykovy Univerzity.

Magisterský studijní program Právnické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Portál ZČU [online]. Dostupné z: https://portal.zcu.cz/portal/studium/prohlizeni.html [cit. 24. 3. 2020].

Webové stránky Právnické fakulty Univerzity Karlovy [online]. Dostupné z: https://www.prf.cuni.cz/fakulta-1404046185.html [cit. 20. 3. 2020].

Webové stránky Právnické fakulty Masarykovy univerzity [online]. Dostupné z: https://www.law.muni.cz/content/cs/pro-uchazece/magisterske-studium/ [cit. 20. 3. 2020]

Webové stránky Právnické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci [online]. Dostupné z: https://www.pf.upol.cz/o-fakulte/zakladni-informace/ [cit. 20. 3. 2020]

Webové stránky Fakulty právnické Západočeské univerzity v Plzni [online]. Dostupné z: https://fpr.zcu.cz/ [cit. 20. 3. 2020]

Webové stránky Pro Bono Aliance [online]. Dostupné z: http://www.probonoaliance.cz/cz/profesni-etika/[cit. 24. 3. 2020]

Zápis z 28. zasedání Akademického senátu Právnické fakulty UK [online]. [cit. 24. 3. 2020]. Dostupné z: https://www.prf.cuni.cz/akademicky-senat/zapisy

Zpráva z hodnocení magisterského studijního programu „Právo a právní věda“ na Právnické fakultě Univerzity Karlovy (pracovní verze) [online]. 2018 [cit. 20. 3. 2020]. Dostupné z: https://www.prf.cuni.cz/sites/default/files/old_files/1404059031.pdf

Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách.

Nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství.

Metrics

0

Crossref logo

0


446

Views

178

PDF (Czech) views