ChatGPT a jeho využití ve výuce češtiny pro cizince

Roč.13,č.2(2023)

Abstrakt

Tento příspěvek seznamuje s možnostmi využití chatbotu ve výuce češtiny pro cizince z pohledu lektora i studenta. Představuje, jak si lze zjednodušit a ulehčit lektorskou přípravu, jak chatbot používají studenti a jaký má tento nástroj limity zejména vzhledem k charakteru jazyka, se kterým pracuje, v našem případě s češtinou. Nastiňuje také tvoření tzv. promptu, jehož kvalita výrazně ovlivňuje úspěšnost komunikace s chatbotem a tedy výsledek, kterého chce uživatel dosáhnout. Ukazuje, že práce s chatbotem skýtá pro lektory i studenty nové způsoby, jak zefektivnit (sebe)vzdělávání, zároveň ale upozorňuje na rozdílnou jejich uplatnitelnost v oblasti češtiny pro cizince v porovnání s anglickým jazykem.

Reference

Božić, Velibor & Poola, Indrasen. (2023). Chat GPT and education. Dostupné z https://www.researchgate.net/publication/369926506_Chat_GPT_and_education

Halaweh, M. (2023). ChatGPT in education: Strategies for responsible implementation. Contemporary Educational Technology, 15(2). Dostupné z https://doi.org/10.30935/cedtech/13036

Huang, Jiahui & Saleh, Salmiza & Liu, Yufei. (2021). A Review on Artificial Intelligence in Education. Academic Journal of Interdisciplinary Studies. Dostupné z https://www.researchgate.net/publication/351470728_A_Review_on_Artificial_Intelligence_in_Education

CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.

Joyner, D. A. (2023). ChatGPT in Education: Partner or Pariah? Crossroads (Association for Computing Machinery), 29(3). Dostupné z https://doi.org/10.1145/3589651

Kasneci, E. et al., (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, 103. Dostupné z https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102274

King, M. R., chatGPT. (2023). A conversation on artificial intelligence, chatbots, and plagiarism in higher education. Cellular and Molecular Bioengineering, 16(1). Dostupné z https://doi.org/10.1007/s12195-022-00754-8

OpenAI. (2023). ChatGPT (August 3 Version) [Large language model]. https://chat.openai.com

PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3069-1.

Rudolph, J., Tan, S., & Tan, S. (2023). ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education? Journal of Applied Learning and Teaching, 6(1). Dostupné z https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.9

Metriky

98

Views

17

PDF views