“We Don’t Want to Go to the Same School With Roma Children Anymore”: Segregation in the Village and the Slovak School System

Vol.8,No.1(2017)

Abstract
The aim of this article is to explore the dynamics of social marginality and dominance in one locality in western part of the Slovak Republic. Special attention is paid to interethnic coexistence and identity construction process. The article especially sheds light on many aspects of identity development in school and non-school settings and demonstrates how the process of boundary constructions is influenced by a range of political activities of community councils. The text is based on long-term, qualitative inductive and ethnographic fieldwork. The research is set within a larger social scale topic of research of integration and segregation tendencies in the Slovak school system.

Keywords:
segregation; identity; ethnicity; Roma pupil; schools system; ethical aspects
References

Abu Ghosh, Yasar (2010): Crediting Recognition: Monetary Transactions of Poor Roma in Tercov. In: Michael Stewart – Márton Rövid (eds.): Multi-disciplinary Approaches to Romany Studies. Budapest: Central European University, 91–107 .

Abu Ghosh, Yasar (2008): Escaping Gypsyness: work, power and identity in the marginalization of Roma. Disertační práce. Vedoucí práce: František Vrhel. Univerzita Karlova. Ústav etnologie.

Barša, Pavel – Strmiska, Maxmilián (1998): Národní stát a etnický konflikt: politologická perspektiva. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Bourdieu, Pierre (1998): Teorie jednání. Raisons pratiques: sur la théorie de l'action. 1. vyd. Praha: Karolinum.

Burjanek, Aleš (1997): Segregace. Sociologický časopis, 33(4), 423–434.

CEROP (2010): Analýza faktorů bránících úspěšnému vstupu sociálně vyloučených osob do vzdělávacího systému [online]. Centrum aplikované antropologie a terénního výzkumu při Katedře antropologie FF ZČU (CAAT). Dostupné z: http://cerop.2142.net/133s [cit. 8. 1. 2015].

Daniel, Bartoloměj (1994): Dějiny Romů: vybrané kapitoly z dějin Romů v západní Evropě, v Českých zemích a na Slovensku. Olomouc: Univerzita Palackého.

Džambazovič, Roman (2007): Priestorové aspekty chudoby a sociálneho vylúčenia. Sociológia - Slovak Sociological Review, 39(5), 432–458.

Elias, Norbert (1994): Introduction: A Theoretical Essay on Established and Otsider Relations. In: Elias, Norbert – Scotson, John L., eds., The established and the outsiders : a sociological enquiry into community problems. London: Sage Publications,xv–lii.

Elias, Norbert (2006): O procesu civilizace: sociogenetické a psychogenetické studie. 1. Proměny chování světských horních vrstev na Západě. Praha: Argo.

Elias, Norbert (2007): O procesu civilizace: sociogenetické a psychogenetické studie.2. Proměny společnosti. Nástin teorie civilizace. Praha: Argo.

Elias, Norbert – Scotson, John L. (1994) The established and the outsiders: a sociological enquiry into community problems. London: Sage Publications.

Epstein, Arnold Leonard (1978): Ethos and Identity: Three Studies in Ethnicity. London: Tavistock Publications; Chicago: Aldine Pub. Co.

Eriksen, Thomas Hylland (2012): Etnicita a nacionalismus: antropologické perspektivy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

Eriksen, Thomas Hylland (2015): Fredrik Barth: An Intellectual Biografy. London: Pluto Press.

Falzon, Mark Anthony Ed. (2009): Multi-Sited Ethnography: Theory, Praxis and Locality in Contemporary Research. Ashgate.

Hammersley, Martyn – Atkinson, Paul (2007): Ethnography: Principles in practice. Third edition. This edition published in the Taylor & Francis e-Library. https://doi.org/10.4324/9780203944769

Hůle, Daniel (2011): Tendence Spádových škol v lokalitě. In: Varianty, Člověk v tísni, o. p. s.. Pojďte do školy! (Ne)Rovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí, 36–42. Dostupné z: http://www.ptac.cz/data/Pojdte_do_skoly.pdf [cit. 2015-11-26].

Hübschmannová, Milena (2002): Šaj pes dovakeras. Můžeme se domluvit. Olomouc: Univerzita Palackého.

Hymes, Dell (1980): Language in education: ethnolinguistic essays. Washington, D. C.: Center for Applied Linguistics.

Jenkins, Richard (1997): Rethniking ethnicity: Arguments and Explorations. London, Thousand Oaks, New Dehli: SAGE ublications Ltd.

Levinson, Bradley A. – Pollock, Mica (2011): A companion to the anthropology of education. Chichester, West Sussex; Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Marcus, George E. (1995): Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography. Annual Review of Anthropology, 24, 95–117. https://doi.org/10.1146/annurev.an.24.100195.000523

Marcus, George E. (1998): Ethnography through thick and thin. Princeton, N. J.: Princeton University Press.

Mead, Margaret (1972): Coming of age in Samoa: a psychological study of promitive youth for western civilisation. New York: Morrow Quill.

Nečas, Ctibor (2002): Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Roosens, Eugeen E. (1989): Creating Ethnicity: The Process of Ethnogenesis. Newbury Park, Calif.: Sage Publications.

Říčan, Pavel (2000): S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál.

Skupnik, Jaroslav (2007): Světy se zrcadlem. Marginalizace a integrace z hlediska sociopsychologické dynamiky společnosti. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 43(1), 133–148.

Sluka, Jeffrey A. (2012): Introduction: Fieldwork Ethics. In: Robben, Antonius C. G. M. – Sluka, Jeffrey A. eds., Ethnographic fieldwork : an anthropological reader. 2nd ed., Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Spindler, George Dearborn (1963): Education and culture: anthropological approaches. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Spindler, George Dearborn (1974): Education and cultural process: toward an anthropology of education. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Spindler, George Dearborn (2000). Fifty years of anthropology and education 1950-2000: a Spindler anthology. Mahwah, N. J., London: Lawrence Erlbaum Associates.

Varianty – Člověk v tísni, o. p. s. (2011): Pojďte do školy! (Ne)Rovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha. Dostupné z: http://www.ptac.cz/data/Pojdte_do_skoly.pdf [cit. 2015-11-26].

Vorlíček, Radek (2016): „Vy jste dole, my nahoře“: Sociální a etnické hranice v základní škole. Lidé města/Urban People, 18(3), 441–462.

Vorlíček, Radek (2017a): „Vyvolení, outsideři a Romové“: Selekce žáků v základní škole s výběrovými třídami. Slovenský národopis, 65(1), 26–38.

Vorlíček, Radek (2017b): „S odlišností se nekamarádíme“: sociální exkluze žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. AntropoWebzin, 1-2/2017, 21–29.

Werner, Oswald – Schoepfle, Gordon Mark (1987): Systematic Fieldwork. Vol. 1. Newbury Park: Foundations of ethnography and interviewing.

Metrics

0


655

Views

323

PDF (Czech) views