Problems and Aspects of the Term „Mask“: An Attempt of Definition and Specification

Vol.8,No.1(2017)

Abstract
Anthropology, ethnology and ethnography pays little attention to the question of what is a mask and how to define and specify it. Therefore, this term is used inconsistently or ambiguously. But if there is no consensus on what could be considered as a masks and if the question isn´t asked and questioned the effort to arrive at general conclusions about the origin, meaning and function of the mask is difficult. Especially in comparative studies that try to grab a mask in an interdisciplinary, multigenre or intercultural context, the use of the term should be based on a steady terminology. This article aims to offer a precise definition of the mask, which would include all its functionally-meaning types. Masks are embedded in relativity, paradox and ambivalence and therefore can not have completely solid and clearly definable status, therefore the definition presented offers only certain factors that should be taken into account, but does not establish clear boundaries and firm categories. The main objective of the paper is to stimulate debate.

Keywords:
mask; identity; performance; carnival; Czech folk culture
Author biography

Vít Erban

Jihočeská univerzita

Odborný asistent, Katedra filosofie a religionistiky, Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
References

Bachtin, Michail Michajlovič (2007): François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha: Argo.

Baran, Ludvík (1975): Masky, démoni, šaškové. Umění a řemesla, 1, 42–46.

Caillois, Roger (1968): Zobecněná estetika. Praha: Odeon.

Caillois, Roger (1998): Hry a lidé. Maska a závrať. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.

Crumrine, Ross N. (1983): Masks, Participants, and Audience. In: Crumrine, Ross N. – Halpin, Marjorie, eds., The Power of Symbols. Masks and Masquerade in the America, Vancouver: Univeristy of British Columbia Press, 1–11.

Ebelová, Kateřina (2012): Maska v proměnách času a kultur. Praha: Grada.

Edson, Gary (2005): Masks and Masking. Faces of Tradition and Belief Worldwide. Jefferson: McFarland.

Emigh, John (1996): Masked Performance. The Play of Self and Other in Ritual and Theatre. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Erban, Vít (2010): Maska a tvář. Hra s identitou v mezikulturních proměnách. Praha: Malá Skála.

Erban, Vít (2011): Maska (maškara; maskaron; maskot; persona). In: Malina, Jaroslav, et al., eds., Encyklopedie antropologie. Brno: Masarykova univerzita (online). http://is.muni.cz/do/sci/UAntrBiol/el/encyklopedie/index.html.

Frolcová, Věra (1988): Pokus o klasifikaci folklóru obřadních obchůzek. In: Frolec, Václav, ed., Obřadní obchůzky. Uherské Hradiště: Slovácké muzeum – Ústav lidového umění, 59–76.

Frolec, Václav (1988): Obřadní obchůzky „Svatých nocí“: k jejich genezi a významu. In: Frolec, Václav, ed., Obřadní obchůzky, Uherské Hradiště: Slovácké muzeum – Ústav lidového umění, 13–36.

Geertz, Clifford (2000). Interpretace kultur. Vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství.

Holubová, Markéta (2001): Masopustní maska v českých zemích. In: Obuchová, Ľubica, ed., Maska, kostým a lidové divadlo, Praha: Česká orientalistická společnost / Dar Ibn Rushd, 13–23.

Hlaváčová, Anna A. (2007): Homo ludens africanus, alebo, Pohľady na predstavenia masiek západnej Afriky. Bratislava: Kalligram.

Hrníčko, Václav (1977): Masopustní maškarní obchůzky v českých zemích: jejich vývoj a proměny. Muzeum a současnost, řada společenskovědní, 109–123.

Hrníčko, Václav (1988): Aktualizace a funkční posuny v masopustních obyčejích (na příkladu vybraných masek z Hlinecka). In: Frolec, Václav, ed., Obřadní obchůzky, Uherské Hradiště: Slovácké muzeum – Ústav lidového umění, 139–155.

Jeřábek, Richard (2007): Maska, škraboška a figurína. In: Brouček Stanislav – Jeřábek, Richard, eds., Lidová kultura. Národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska, 2. svazek, věcná část A–N, Praha: Mladá fronta, 536–538.

Justoň, Zdeněk (1993): Maska. In: Holý, Ladislav – Soukup, Václav – Vodáková, Alena, eds., Sociální a kulturní antropologie, Praha: Sociologické nakladatelství / Sociologický ústav AV ČR, 132–134.

Komárek, Stanislav (2016): Mimikry a příbuzné jevy. Dějiny poznávání a výkladu vnějšího vzhledu živých organismů. Praha: Academia.

Komárek, Stanislav (2008): Příroda a kultura. Svět jevů a svět interpretací. Praha: Academia.

Kratochvíl, Matěj – Tyllner, Lubomír (2007): Masopustní koleda na Doudlebsku. Dobrkovská Lhota. Praha: Etnologický ústav AV ČR.

Lévi-Strauss, Claude (1996): Cesta masek. Liberec / Praha: Dauphin.

Lommel, Andreas (1972): Masks. Their Meaning and Function. London: Paul Elek.

Mack, John, ed. (1994): Masks. The Art of Expression. London: British Museum Press.

Munclinger, Josef František (1940): Hercova tvář a maska. Umění masky. Praha: Českomoravský Kompas.

Napier, David A. (1986): Masks, Transformation, and Paradox. Berkeley: University of California Press.

Nunley, John W. – McCarty, Cara, eds. (1999): Masks. Faces of Culture. New York: Harry N. Abrams.

Obuchová, Ľubica, ed. (2001): Maska, kostým a lidové divadlo. Praha: Česká orientalistická společnost / Dar Ibn Rushd.

Pernet, Henry (2006): Ritual Masks. Deceptions and Revelations. Eugene: Wipf & Stock.

Popelka, Pavel (1989): Masky v masopustních obyčejích. Malovaný kraj 25(1), 20–21.

Portmann, Adolf (1997a): Nové cesty biologie I. In: Scientia & Philosophia: 7, Praha: Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza & Eva Jůzová, 49–161.

Portmann, Adolf (1997b): Nové cesty biologie II. In: Scientia & Philosophia: 8, Praha: Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza & Eva Jůzová, 3–112.

Russel, Karen Hodge – Etmanskie, Jenny (2006): Mask, ceremonial. In: Birx, James H., ed., Encyclopedia of Anthropology 1–5. Thousand Oaks: Sage Publications, 1546–1549.

Schechner, Richard (2003): Performance Theory. London: Routledge.

Schechner, Richard (2006): Performance Studies. An Introduction. London: Routledge.

Sítek, Martin (2015): Symbolika a funkce masek ve vybraných lidových obyčejích výročního cyklu na Moravě. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta – Ústav evropské etnologie (diplomová práce).

Slivka, Martin (1990): Ľudové masky. Bratislava: Tatran.

Sorrel, Walter (1973): The Other Face. The Mask in the Arts. London: Thames and Hudson.

Staňková, Jitka – Baran, Ludvík (1998): Masky, démoni, šaškové. Pardubice: Theo.

Stavělová, Daniela (2008): Červená růžičko, proč se nerozvíjíš. Doudlebská masopustní koleda: tanec, identita, status a integrace. Praha: Etnologický ústav AV ČR.

Šimša, Martin (2007): Masopustní obchůzka „hřebenářů“ – nové aspekty jejího výkladu. Národopisná revue, 17(44): 178–181.

Tomeš, Josef (1979): České a slovenské masopustní obyčeje a jejich mezinárodní obměny. In: Frolec, Václav – Tomeš, Josef, eds., Masopustní tradice, Brno: Blok, 37–49.

Turner, Victor (1988): The Anthropology of Performance. New York: PAJ Publications.

Vojancová, Ilona (2014): Masopust na Hlinecku. Územní památková správa na Sychrově: Národní památkový ústav.

Werness, Hope B. (2000): The Continuum Encyclopedia of Native Art. Worldview, Symbolism, and Culture in Africa, Oceania, and North America. New York / London: Continuum.

Zíbrt, Čeněk (1950): Veselé chvíle v životě lidu českého. Praha: Vyšehrad.

Metrics

0

Crossref logo

0


703

Views

395

PDF (Čeština) views