The Formation of an Inclusive Environment at Czech Schools as a Priority for Pedagogical Anthropology

Vol.8,No.1(2017)

Abstract

Every student, regardless of their social background, ethnicity, skin colour, religious belief, gender or disability, should experience the feeling of equality at school.  Equality is one of the requirements for the development of an inclusive education which is promoted e.g. by multicultural education in the Czech education system. In our paper, we reflect on the role of the teachers and their influence on the formation of their students’ values and attitudes in relation to otherness. We use the findings provided by pedagogical anthropology, which, as an applied science, supports the inclusive approach in education, as well as the findings of our own research conducted among Czech primary and secondary school teachers. The findings show that the teachers refuse to bear the responsibility for the formation of their students’ attitude. Moreover, they often share their stereotypes about “the others”.


Keywords:
multicultural education; pedagogical anthropology; inclusion; biculturalism; educational process
Author biographies

Martina Cichá

Univerzita Palackého v Olomouci

Katedra antropologie a zdravovědy, Pedagogická fakulta UP v Olomouci

Andrea Preissová Krejčí

Univerzita Palackého v Olomouci

Pedagogická fakulta, Katedra antropologie a zdravovědy

Jana Máčalová

Univerzita Palackého v Olomouci

Ústav pedagogiky a sociálních studií 
References

Banks, J. A. – Banks, Ch. C. M. (2009): Multicultural Education: Issues and Perspectives. 7. vyd. New York: John Wiley & Sons.

Barša, P. (1999): Národní stát a etnický konflikt. Politologická perspektiva. Brno: CDK.

Barša, P. (2003): Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: CDK.

Buber, M. (orig. 1948, česky 1997): Problém člověka Praha: Kalich.

DomNwachukwu, Ch. S. (2010): An Introduction to Multicultural Education: From Theory to Practice. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.

Eriksen, T. H. (2007): Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton.

Eriksen, T. H. (orig. 1993, česky 2012): Etnicita a nacionalismus. Antropologické perspektivy. Praha: SLON.

Gulová, L., a kol. (2012): Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. Brno: Masarykova univerzita.

Hirt, T. (2005): Svět podle multikulturalismu. In: Hirt, T. – Jakoubek, M., a kol. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk.

Jakoubek, M. (2006): Přemýšlení (rethinking) Romů. In: Hirt, T. – Jakoubek, M., eds., „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk.

Kolektiv autorů (2007): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia RVP G. Praha: VÚP.

Lévi-Strauss, C. (orig. 1952, česky 1999): Rasa a dějiny. Brno: Atlantis.

Lévi-Strauss, C. (orig. 2011, česky 2012): Antropologie a problémy moderního světa. Praha: Karolinum.

Malina, J. a kol. (2009): Antropologický slovník. Heslo: pedagogika. (online). http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/ps09/antropol/web/slovnik.html.

Manning, M. L. – Baruth, L. G. (2009): Multicultural Education of Children and Adolescents. 5. vyd. Boston: Pearson.

Molnar, S. (2006): Human Variation: Races, Types, and Ethnic Groups. New Jersey: Pearson Prentice Hall.

Moravec, Š. (2006): Nástin problematiky sociálního vyloučení romských populací. In: Hirt, T. – Jakoubek, M., eds., „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk.

Morvayová, P. – Moree, D. (2009): Dvakrát měř, jednou řež: od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni.

Pelcová, N. (2000): Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.

Philips, A. (2009): Multiculturalism without Culture. Princeton: Princeton University Press.

Preissová Krejčí, A. – Cichá, M. – Gulová, L. (2012): Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.

Preissová Krejčí, A. – Cichá, M. (2014): Pedagogická antropologie. In: Cichá, M. a kol., Integrální antropologie. Praha: Triton.

Preissová Krejčí, A. – Juárez Toledo, R., a kol. (2013): Sociální exkluze v multikulturních společnostech: Komparace současné situace v České republice a v Mexiku. Olomouc: Univerzita Palackého.

Preissová Krejčí, A. (2014): Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého.

Průcha, J. (2011): Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2. vyd. Praha: Triton.

Radostný, L. – Růžička, M. (2006): Masokombinát Kladno: výzkumná zpráva. In: Hirt, T. – Jakoubek, M., eds., „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk.

Ramadan, I. (2008): Multikulturní politika České republiky ve vztahu k „romské komunitě“. In: Jakoubek, M. – Budilová, L., eds., Romové a cikáni – neznámí i známí. Vonice: Leda.

Richards, L. – Morse, J. M. (2007): Readme first for a user's guide to qualitative methods. 2. vyd. Thousand Oaks Calif.: Sage Publications.

Sleeter, Ch. E. – Grant, C. A. (2009): Making Choices for Multicultural Education. Five Approaches to Rase, Class, and Gender. 6. vyd. New York: John Wiley & Sons.

Tesař, F. (2007): Etnické konflikty. Praha: Portál.

Zelina, M. (1995): Výchova tvorivej osobnosti. Bratislava: Univerzita Komenského.

Metrics

0


630

Views

334

PDF (Czech) views