Glocalization of ayahuasca in the Czech Republic and its possible therapeutic applications in local conditions
Vol.6,No.2(2015)
Ayahuasca, a key element of traditional indigenous medicine of the Peruvian Amazon, has become a global phenomenon. Sessions, during which this psychoactive substance is used, can be currently attended not only in the South American rainforest, but also in the Czech Republic. According to the Government Regulation No 463/2013 on schedules of addictive substances, ayahuasca in the Czech Republic for the presence of N, N-dimethyltryptamine is on the list of illegal drugs. However, the substance is used within the subculture. In order to investigate the current phenomenon, we conducted a pilot anonymous online survey. The investigation focused on the possibilities of therapeutic application of this substance under local conditions. The data provided by 70 respondents show that ayahuasca is used in all Czech regions (mostly in Prague), especially for the therapeutic purpose. The tradition of drinking ayahuasca has been adapted to local conditions, and it is expected to increase in future. If traditional security principles are followed, ayahuasca has therapeutic potential suitable for the treatment of drug addiction and other diseases of affluence.
ayahuasca; glocalization; therapy
Miroslav Horák
Ústav jazykových a kulturních studií Fakulta regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelova univerzita v Brně
Ava, V. (2015): Ayahuaskové rituály praktikované v Praze a význam, jaký jim přikládají jejich aktéři. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta humanitních studií. Bakalářská práce.
Ballón, G. G. (1999). Efectos del ayahuasca en el tratamiento de toxicomanias. Lima, Peru: Universidad Ricardo Palma. Dizertační práce.
Barbosa, P. C. – Giglio, J. S. – Dalgalarrondo, P. (2005): Altered states of consciousness and short-term psychological after-effects induded by the first time ritual use of ayahuasca in an urban context in Brazil. Journal of Psychoactive Drugs, 37(2), 193-201. https://doi.org/10.1080/02791072.2005.10399801
Bauman, Z. (1999): Globalizace: Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta
Bernard, H. (2006): Research methods in anthropology: qualitative and quantitative approaches. Lanham, Md.: Altamira Press.
Burroughs, W. S. – Ginsberg, A. (2013): Dopisy o yage. Praha: Maťa.
Disman, M. (2011): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
Dobkin De Rios, M. – Grob, Ch. S. – Lopez, E. – Da Silviera, D. X. – Alonso, L. K. – Doering-Silveira, E. (2005): Ayahuasca in adolescence: Qualitative results. Journal of Psychoactive Drugs, 37 (2), 135-139. (online). DOI: https://doi.org/10.1080/02791072.2005.10399793
Dobkin de Rios, M. (1994): Drug tourism in the Amazon: Why Westerners are desperate to find the vanishing primitive. Omni, March, 16–19.
Dobkin de Rios, M. – Rumrrill, R. (2008): A hallucinogenic tea, laced with controversy. London: Praeger Publishers.
Fotiou, E. (2010): From medicine men to day trippers: Shamanic tourism in Iquitos, Peru. Madison: University of Wisconsin. Dizertační práce. (online). http://goo.gl/5AeplC
Giddens, A. (2000): Unikající svět. Jak globalizace mění náš život. Praha: SLON.
Giove, R. (2002): La liana de los muertos al rescate de la vida. Tarapoto: Takiwasi.
Grob, C. (2006): The psychology of ayahuasca. In: Metzner, R. Sacred vine of spirits: Ayahuasca. Rochester: Park Street Press.
Grof, S. – Hofmann, A. – Weil, A. (2008): LSD psychotherapy (The healing potential of psychedelic medicine). Santa Cruz, CA: MAPS.
Haenfler, R. (2014): Subcultures: The basics. New York, NY: Routledge.
Hobsbawm, E. – Ranger, T., eds. (1983): The invention of tradition. New York, NY: Cambridge University Press.
Horák, M. (2010): Případ Takiwasi - Koncept tradiční domorodé medicíny peruánské Amazonie. AntropoWebzin, 6(2), 101-107. (online). http://goo.gl/FKTydY
Horák, M. (2013): Dům, kde se zpívá. Rehabilitace drogově závislých tradiční domorodou medicínou peruánské Amazonie. Brno: Mendelova univerzita v Brně. (online). http://1drv.ms/1w8iTnA
Horák, M. – Verter, N. – Somerlíková, K. (2014): Efficacy of Drug Rehab Centers in Nicaragua, Peru, and the Czech Republic. Adiktologie, 14(4), 428-439.
Horák, M. (2015): GlokalIzace ayahuasky v ČR a možnosti jejího terapuetického využití v místních podmínkách. (online). http://goo.gl/forms/u9iXs0w34x
Kavenská, V. (2008): Možnosti využití halucinogenu ayahuasky při léčbě závislostí. Adiktologie, 8(1), 32-40.
Kavenská, V. (2012): Léčba v centru Takiwasi a její vliv na proces formování vztahu k sobě. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. Dizertační práce. (online). http://goo.gl/lZQ39w
Kavenská, V. (2013): Tradiční medicína Jižní Ameriky a její využití v psychoterapii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Kavenská, V. – Vosáhlová, Š. (2013): Zkušenosti s ayahuaskou v Evropě – motivace, možné přínosy a rizika. E-psychologie, 7(4), 28-39. (online). http://goo.gl/lnKaM6
Kavenská, V. (2014). Traditional Indigenous Medicine of the Peruvian Amazon and its Potential for Psychological Treatment and Personal Growth. In: Horák, M. (Ed.) A reader in ethnobotany and phytotherapy. Brno: Mendel University in Brno.
Kavenská, V. – Simonová, H. (2014): Zkušenost s halucinogenní rostlinou ayahuasca v kontextu šamanského rituálu. Anthropologia integra, 5(1), 51-63.
Kilham, C. (2014): The Ayahuasca Test Pilots Handbook: The Essential Guide to Ayahuasca Journeying. B.m.: North Atlantic Books.
Kočárová, R. (2015): Extáze. Může léčit? Psychologie dnes, 7-8, 48-50.
Kubíčková, P. (2014): Subjektivní prožitky participantů ayahuaskových sezení na území České republiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Filozofická fakulta. Bakalářská práce. (online). https://theses.cz/id/ujsxuh
Labate, B. (2011): Consumption of ayahuasca by children and pregnant women: medical controversies and religious perspectives. Journal of Psychoactive Drugs, 43(1), 27-35. https://doi.org/10.1080/02791072.2011.566498
Labate, B. – Sena Araújo, W. (2002): O uso ritual da ayahuasca. Campinas: Mercado das Letras.
Labate, B. – Meyer, T. (2008): Ayahuasca religions: A comprehensive bibliography and critical essays. Santa Cruz, CA: MAPS.
Labate, B. C. – Jungaberle, H., eds. (2011): The internationalization of ayahuasca. Münster: LIT Verlag.
Labate, B. C. – Cavnar, C., eds. (2013): The therapeutic use of ayahuasca. Berlin, Heidelberg: Springer.
Loizaga-Velder, A. – Verres, R. (2014): Therapeutic effects of ritual ayahuasca use in the treatment of substance dependence--qualitative results. Journal of Psychoactive Drugs, 46(1), 63-72. https://doi.org/10.1080/02791072.2013.873157
Lukášová, R. (2011). Ayahuasca v kulturních kontextech Peru a České republiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Filozofická fakulta. Bakalářská práce.
Luna, L. E. (2002): Vegetalismo. Šamanismus mezi mestickým obyvatelstvem peruánské Amazonie. Praha: DharmaGaia.
Luna, L. (2011). Indigenous and mestizo use of ayahuasca. An overview. In: Guimarães dos Santos, R. The ethnopharmacology of ayahuasca, 1-21. Kerala, India: Transworld Research Network.
Mabit, J. (2007): Ayahuasca in the treatment of addictions. In: Winkelman, M. J. – Roberts, T. B., eds., Psychedelic medicine. New evidence for hallucinogenic substances as treatments. Volume 2. Westport: Praeger Publishers.
McKenna, T. (1999): Pravdivé halucinace. Praha: DharmaGaia, Maťa.
Mercante, M. (2010): Images of healing: spontaneous mental imaginery and healing process of the Barquinha, a Brazilian ayahuasca religious system. Saarbrücken, Germany: Lambert Academic Publishing.
Metzner, R., ed. (2014): The ayahuasca experience: A sourcebook on the sacred vine of spirits. Rochester, Vermont: Park Street Press.
Miovský, M. (2006): Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Naranjo, P. (1983): Ayahuasca: Etnomedicina y mitología. Quito, Ecuador: Ediciones Libri Mundi.
Narby, J. (2006): Kosmický had. Praha: Rybka Publishers.
Petružálková, K. (2013): Ayahuascová subkultura v Praze. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta. Diplomová práce.
Reichel-Dolmatoff, G. (1972): Amazonian cosmos: the sexual and religious symbolism of the Tukano indians. Chicago: University of Chicago Press.
Robertson, R. (1995): Glocalization: Time – space and homogeneity – heterogeneity. In: Featherstone, M. – Lash, S. – Robertson, R., eds., Global modernities. London: SAGE, 25-44.
Robertson, R. (2007): Encyclopedia of globalization. New York: Routledge.
Shanon, B. (2002): The antipodes of the mind: Charting the phenomenology of the ayahuasca experience. Oxford: Oxford University Press.
Schmid, J. T. – Jungaberle, H. – Verres, R. (2010): Subjective theories about (self-)treatment with ayahuasca. Anthropology of Consciousness, 21(2), 188-204. https://doi.org/10.1111/j.1556-3537.2010.01028.x
Simonová, H. (2014): Výpravy za ayahuaskou a její užívání v kontextu tradičního šamanského rituálu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. Diplomová práce. (online). http://theses.cz/id/nchnbk
Thomas, G. – Lucas, P. – Capler, N. R. – Tupper, K. W. – Martin, G. (2013): Ayahuasca-assisted therapy for addiction: Results from a preliminary observational study in Canada. Current Drug Abuse Review, 6(1), 30-42.
Tichá, K. (2015): Comparative research on drug addiction treatment in the Czech Republic, Peru, and Nicaragua. Brno: Mendelova univerzita v Brně, Fakulta regionálního rozvoje a mezinárodních studií. Diplomová práce.
Tomková, A. (2011): Psychoterapeutické využití změněných stavů vědomí v léčbě závislostí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta. Bakalářská práce.
Vosáhlová, Š. (2015): Ayahuaskové obřady – motivace a efekty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. Diplomová práce.
Vozáryová, W. (2015): Comparative study of the drug abuse in Peru and the Czech Republic regarding women’s roles. Brno: Mendelova univerzita v Brně, Fakulta regionálního rozvoje a mezinárodních studií. Bakalářská práce.
Copyright © 2015 Miroslav Horák