Symbolism, Vice and Decadence in the Work of Félicien Rops: A Contribution to the Anthropology of Sexuality

Vol.1,No.2(2010)

Abstract
This study is aimed at artistic, anthropological and historical analysis of the work of Belgian illustrator and graphic artist Félicien Rops (1833–1898). His unique production has integrated decadent erotic, nihilistic symbolism and sexual topics which were taboo at that time. Very special interest is dedicated to his allegoric prints La Tentation de Saint-Antoine (1878) and La Dame au cochonPornocratès (1878), both considered as a turning-point of the Rops´ work. The purpose of this study is to present graphic cycle Les Sataniques (1882) which is controversial artistic celebration of Satan, passions, violence, sensuality and extatic individualism. The set of Rops´ prints Les Sataniques is used in this study as a mediator to interpret relations between female and Satan as a specific cultural construct, which is connected with particular social and historic contexts. Hypothesis is as follows: to show that female status was changing in time and was dependent on masculine power and reign, which participate on schematic image of her body, mind and soul.

Keywords:
art; decadence; symbolism; sexuality; Satan; woman
References

Aubenas, Jacqueline – Van Rokeghem, Susane – Vercheval-Vervoort, Jeanne (2006): Des Femmes dans l'histoire en Belgique, depuis 1830. Bruxelles: Luc Pire.

Babut du Marès, Jean-Pierre (1971): Félicien Rops. Ostende: Erel.

Balzac, Honoré de (1976): Succubus aneb běs sviňavý ženský. Praha: Odeon.

Bocková, Gisela (2007): Ženy v evropských dějinách od středověku do současnosti. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.

Bois, Henri Antoine Jules (2009): Satanova církev. Mšeno u Mělníka: OLDM.

Bonnier, Bernadette – Carpiaux, Véronique (2006): Félicien Rops! Bei diesem Namen geht einem im Geiste eine ganze Bilderwelt auf. In: Assmann, Peter, ed., Obsessions. Weitra: Bibliothek der Provinz, 66–88

Bonnier, Bernadette – Leblanc, Véronique (1997): Félicien Rops: Vie et Œuvre. Brugge: Stichting Kunstboek.

Borossa, Julia (2002): Hysterie. In: Borossa, Julia, et al., Témata psychoanalýzy I.: nevědomí, afekty a emoce, úzkost, fantazie, hysterie. Praha: Portál.

Bricaud, Joanny (1925). Černá mše. Plzeň: Vladimír Žikeš.

Connell, R. W. (1987): Gender and Power: Society, the Person and Sexual Politics. Cambridge: Pollity Press.

Crowley, Aleister (1991): Kniha zákona. Brno: Horus.

De Geest, Joost (2005): Armand Rassenfosse. Bruxelles: Racine.

Delumeau, Jean (1999). Strach na Západě ve 14. – 18. století II: obležená obec. Vládnoucí kultura a strach. Praha: Odeon.

Di Nola, Alfonso Maria (1998): Ďábel a podoby zla v historii lidstva. Praha: Volvox Globator.

Didi-Huberman, Georges (2004). Invention of Hysteria: Charcot and the Photographic Iconography of the Salpêtrière. Cambridge: The MIT Press.

Dinzelbacher, Peter (2003): Světice, nebo čarodějky? Osudy „jiných“ žen ve středověku a novověku. Praha: Vyšehrad.

Fornari, Bruno (2006): Das Theater der Grausamkeit von Rops bis Kubin. In: Assmann, Peter, ed., Obsessions. Weitra: Bibliothek der Provinz, s. 40–64

Frazer, James George (1994): Zlatá ratolest. Praha: Mladá Fronta.

Ginzburg, Carlo (2003): Noční příběh: sabat čarodějnic. Praha: Argo.

Gurevič, Aron (1996): Nebe, peklo, svět: cesty k lidové kultuře středověku. H & H: Jinočany.

Haeffner, Mark (2004): Dictionary of Alchemy: From Maria Prophetissa to Isaac Newton. Kirjastus: Aeon Books Ltd.

Holub, František – Vondráček, Vladimír (2003): Fantastické a magické z hlediska psychiatrie. Praha: Columbus.

Huysmans, Joris-Karl (1908): Féliecien Rops. In: Huysmans, Joris-Karl, Certains. Paris: Plon-Nourrit, s. 75–118.

Huysmans, Joris-Karl (1997): Tam dole. Brno:Jota.

Huysmans, Joris-Karl – Priskil, Peter (2008): Jenseits des Bösen. Das erotische Werk von Félicien Rops. Freiburg: Ahriman-Verlag.

Institoris, Henricus – Sprenger, Iacobus (2005): Malleus Maleficarum Kladivo na čarodějnice. Praha: Michal Zítko – Otakar II.

Kahn, Gustave (1907): Das Weib in der Karikatur Frankreichs. Stuttgart: Hermann Schmidts Verlag.

Klapisch-Zuber, Christiane (2008): Mužství a ženství. In: Le Goff, Jacques – Schmidt, Jean-Claude, eds., Encyklopedie středověku. Praha: Vyšehrad, s. 413–423.

Lachman, Gary (2006): Temná múza: vliv okultismu na literaturu 18. až 20. století. Praha: Volvox Globator.

LaVey, Anton Szandor (2007): Satanská bible. Praha: Baronet.

Legrand, Francine-Claire (1994): Félicien Rops a symbolismus. In: Dalem, Amand – Zlatohlávek, Martin, eds., Félicien Rops: [Katalog výstavy] Praha 18. 11. 1994 – 29. 1. 1995. Praha: Národní galerie, s. 11–15.

Lurker, Manfred (2005): Slovník symbolů. Praha: Knižní klub.

Míčko, Miroslav (1958): Caprichos: Grafické listy. Praha: SNKLHU.

Mirbeau, Octave (1993) : Félicien Rops. In: Michel, Pierre – Nivet, Jean-François, eds., Combats esthétiques I. Paris: Séguier, 240–243.

Muchembled, Robert (2008): Dějiny Ďábla. Praha: Argo.

Musil, Roman (1994): Ohlasy díla Féliciena Ropse v českém prostředí na přelomu 19. a20. století.“ In: Dalem, Amand – Zlatohlávek, Martin, eds., Félicien Rops: [Katalog výstavy] Praha 18. 11. 1994 – 29. 1. 1995. Praha: Národní galerie, s. 17–21.

Neškudla, Bořek (2003): Encyklopedie řeckých bohů a mýtů. Praha: Libri.

Oberchristl, Monika (2006): Dämonische Frauendarstellungen in den Zeichnungen Alfred Kubins mit ikonographischen Vergleichsbeispielen aus der Bildwelt des Félicien Rops. In: Assmann, Peter, ed., Obsessions. Weitra: Bibliothek der Provinz, s. 102–122.

Pierrot, Jean (1977): L'Imaginaire decadent (1880–1900). Paris: Presses Universitaires de France.

Platón (2008): Timaios, Kritias. Praha: OIKOYMENH.

Przybyszewśki, Stanislav (1993): Satanova synagoga. Brno: Luboš Koláček.

Půtová, Barbora (2009): Rops, Félicien-Joseph-Victor. In: Malina, Jaroslav ed. Antropologický slovník aneb co by mohl o člověku vědět každý člověk. Brno: Akademické nakladatelstvíCERM, s. 3452–3455.

Rouir, Eugène (1992): Félicien Rops: Catalogue Raisonné de l'Œuvre Gravé et Lithographié II. Bruxelles: Claude Van Loock.

Schade, Sigfrid (1983): Schadenzauber und die Magie des Korpers: Hexenbilder der frühen Neuzeit. Worms: Wernersische Verlagsgesellschaft.

Schöne, Albrecht (1993): Götterzeichen, Liebeszauber, Satanskult. Neue Einblicke in alte Goethe-Texte. München: C. H. Beck.

Stead, Evanghélia (2004): Le Monstre, le Singe et le Fœtus: Tératogonie et Décadence dans l'Europe Fin-de-siècle. Genève: Droz.

Temperani, Alessandra Pecchioli (1990): Barbey d'Aurevilly en Italie. In: Berthier, Philippe, ed., Barbey d'Aurévilly: cent ans après (1889–1989). Geneve: Droz, s. 23–31.

Thomas, Benjamin – Toro, Gianluca (2008): Drogy snění. Praha: Volvox Globator.

Urban, Otto M. (2006): V barvách chorobných: Idea dekadence a umění v českých zemích 1880–1914. Praha: Arbor vitae.

Van Dülmen, Richard (1990): Kultura a každodenní život v raném novověku [16. – 18. století] III.: náboženství, magie, osvícenství. Praha: Argo.

Védrine, Hélène (1997): Felicien Rops Josephin Péladan: Correspondance. Paris: Séguier.

Védrine, Hélène (1998): Félicien Rops. Mémoire pour nuire à l'histoire artistique de mon temps et autres feuilles volantes. Bruxelles: Labor.

Zeno, Thierry (1985): Les Muses Sataniques: Œuvre Graphique et Lettres Choisies. Bruxelles: Jacques Antoine.

Metrics

0

Crossref logo

0


580

Views

341

PDF (Čeština) views