Roma identity

Vol.12,No.1(2021)

Abstract

The aim of this article is to introduce the reader to challenges surrounding the Roma identity and self-identification among the Roma ethnic community as well as the discrepancy between self- identification (the Roma “I”, the so-called ‘romipen’) and the apparent generally assumed identity of Roma people. Many researchers agree, and statistics concur, that self- identification among the Roma ethnic community is disappearing from the society. The importance of language as one of the main factors contributing to forming of identity will be briefly introduced parallel to the reduced willingness of Roma parents to teach their children Roma language. This fact is exemplified through quotes from Roma parents and a professional working with Roma people. Methodological consequences of the discrepancy between self-identification and apparent generally assumed identity will be raised.


Keywords:
Roma people; Self- identification; Romipen; Identity; Roma language; Multicultural society
Author biographies

Olga Shivairová

Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity, Boreckého 1167/27, České Budějovice

Odborný asistent a výzkumný pracovník na Jihočeské univerzitě, 

lektor pro zahraniční studenty na FBMI ČVUT

Alena Kajanová

Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity, Boreckého 1167/27, České Budějovice

docent a vědecký pracovník

Tomáš Mrhálek

Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, Jeronýmova 10, České Budějovice

odborný asistent
References

Bucholtz, Mary – Hall, Kira (2004): Language and Identity. (online) http://www.researchgate.net/publication/227992133.

Csepel, György – Simon, David (2003): Construction of Roma Identity in Eastern and Central Europe: Perception and Self-dientification. Journal of Ethnic and Migration Studies, (1), 131–150. https://doi.org/10.1080/1369183032000170204

Čechovská, Lucie (2014): Etnická identita Romů v akademických konfrontacích. Pole etnicity jako nejasný prostor pro vstup do debaty o etnické identitě Romů. Slovenský národopis, 62 (1), 106–118.

Český statistický úřad (2011): Veřejná databáze, Sčítání lidu, domů a bytů 2011. (online). https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/index.jsf?page=vystupobjekt&pvo=OBCR604A&pvokc=&katalog=30629&z=T#w=

Edwards, John (2012): Language and Identity: An Introduction. Key Topics in Sociolinguistics. Journal of Language, Identity & Education. 11 (5), 348–351. https://doi.org/10.1080/15348458.2012.722896

Elšík, Viktor (2005): Romové, etnicita a radikální konstruktivisté. (online) http://www.demografie.info/?cz_etail_clanku&articleID=115

Erikson, Erik Homburger (1994): Identity and the Life Cycle. New York: W. W. Norton& Company.

Evans, David (2015): Language and Identity: Discourse in the World. New York: Bloomsbury Publishing.

Frýbert, Jiří – Pařízková, Alena (2014): Pracujeme s Romy? Průzkum etnicity a národnosti klientů a klientek terénního programu. Sociální práce/Sociálna práca, 14(2), 87–104.

Gazdíková, Martina (2008): Dvojí identita současné romské inteligence. Magisterská diplomová práce, Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Brno.

Giles, Howard – Johnson, Patricia (1987): Ethnolinguistic Identity Theory: A socio-psychological approach to language maintenance. International Journal of the Sociology of Language, 63, 69–99. https://doi.org/10.1515/ijsl.1987.68.69

Hasalíková, Zuzana (2018): Vliv sociálního vyloučení na psychiku člověka. Bakalářská práce, Jihočeská univerzita, Teologická fakulta. České Budějovice.

Hübschmannová, Milena (1998): Šaj pes dovakeras. Můžeme se domluvit. Olomouc: Vydavatelství UP.

Hübschmannová, Milena – Kalinin, Valdemar – Kenrick, Donald (2000): What is the Romani Language? Univ. Of Hertfordshire Press.

Hůlová, K (2019): ústní sdělení.

Jakoubek, Marek – Budilová, Lenka (2008): Mandel poznámek k současnému stavu výzkumu Cikánů/Romů v ČR. Biograf (45)25.

Jakoubek, Marek (2004): Romové – konec (ne)jednoho mýtu. Praha: Socioklub.

Jakoubek, Marek (2005): Multikulturizmus vs. kultura (na příkladu tzv. Romů a „jejich“ kultury). In: Jakoubek, M. – Hirt, T. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit (Antropologiská perspektiva). Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o.

Janíková, Věra (2016): Učení a vyučování cizích jazyků a identita. Pedagogická orientace, 26 (1), 24–50. https://doi.org/10.5817/PedOr2016-1-24

Kubaník, Pavel – Červenka, Jan – Sadílková, Helena (2010): Romština v České republice – předávání jazyka a jazyková směna. Romano džaniben 16 (1), 11–40.

Makoe, Pinky (2014): Constructing Identities in a Linguistically Diverse Learning Context. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 17 (6), 654–667. https://doi.org/10.1080/13670050.2014.953773

Quirk, Randolph (2007): Language and Identity. English Academy Review, 17 (1), 2–11. https://doi.org/10.1080/10131750085310031

Rassokha, Marina (2014): Language Identity: Issues of Theory and Practice. Asian Englishes, 13 (1), 20–33. https://doi.org/10.1080/13488678.2010.10801270

Říčan, Pavel (1998): S Romy žít budeme – jde o to jak. Praha: Portál.

Spolsky, Bernard (2004): Language Policy. Key Topics in Sociolinguistics. Cambridge University Press, Cambridge.

Szaló, Csaba – Hamar, Eleonora (2005): Vytváření etnokulturních minoritních identit a jejich sociální inkluze. Sociální studia, 1/2005, 67–83. https://doi.org/10.5817/SOC2005-1-67

Úřad Vlády České republiky (2016): Zpráva o stavu romské menšiny v České republice za rok 2016. (online) https://www.vlada.cz/assets/ppov/zalezitosti-romske-komunity/dokumenty/Zprava-o-stavu-romske-mensiny-za-rok-2016_1.pdf

Úřad Vlády České republiky (2018): Zpráva o stavu romské menšiny v České republice za rok 2017. (online) https://www.vlada.cz/assets/ppov/zalezitosti-romske-komunity/dokumenty/Zprava-o-stavu-romske-mensiny-2017.pdf

Vágnerová, Marie (1999): Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha.

Výrost, Josef – Slaměník, Ivan (2011): Sociální psychologie. Grada Publishing, Praha.

Metrics

0

Crossref logo

0


540

Views

451

PDF (Czech) views