Formování inkluzivního prostředí na české škole jako priorita pedagogické antropologie
Roč.8,č.1(2017)
multikulturní výchova; pedagogická antropologie; inkluze; bikulturalismus; vzdělávací proces
Martina Cichá
Univerzita Palackého v Olomouci
Andrea Preissová Krejčí
Univerzita Palackého v Olomouci
Jana Máčalová
Univerzita Palackého v Olomouci
Banks, J. A. – Banks, Ch. C. M. (2009): Multicultural Education: Issues and Perspectives. 7. vyd. New York: John Wiley & Sons.
Barša, P. (1999): Národní stát a etnický konflikt. Politologická perspektiva. Brno: CDK.
Barša, P. (2003): Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: CDK.
Buber, M. (orig. 1948, česky 1997): Problém člověka Praha: Kalich.
DomNwachukwu, Ch. S. (2010): An Introduction to Multicultural Education: From Theory to Practice. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.
Eriksen, T. H. (2007): Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton.
Eriksen, T. H. (orig. 1993, česky 2012): Etnicita a nacionalismus. Antropologické perspektivy. Praha: SLON.
Gulová, L., a kol. (2012): Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. Brno: Masarykova univerzita.
Hirt, T. (2005): Svět podle multikulturalismu. In: Hirt, T. – Jakoubek, M., a kol. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk.
Jakoubek, M. (2006): Přemýšlení (rethinking) Romů. In: Hirt, T. – Jakoubek, M., eds., „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk.
Kolektiv autorů (2007): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia RVP G. Praha: VÚP.
Lévi-Strauss, C. (orig. 1952, česky 1999): Rasa a dějiny. Brno: Atlantis.
Lévi-Strauss, C. (orig. 2011, česky 2012): Antropologie a problémy moderního světa. Praha: Karolinum.
Malina, J. a kol. (2009): Antropologický slovník. Heslo: pedagogika. (online). http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/ps09/antropol/web/slovnik.html.
Manning, M. L. – Baruth, L. G. (2009): Multicultural Education of Children and Adolescents. 5. vyd. Boston: Pearson.
Molnar, S. (2006): Human Variation: Races, Types, and Ethnic Groups. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Moravec, Š. (2006): Nástin problematiky sociálního vyloučení romských populací. In: Hirt, T. – Jakoubek, M., eds., „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk.
Morvayová, P. – Moree, D. (2009): Dvakrát měř, jednou řež: od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni.
Pelcová, N. (2000): Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.
Philips, A. (2009): Multiculturalism without Culture. Princeton: Princeton University Press.
Preissová Krejčí, A. – Cichá, M. – Gulová, L. (2012): Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.
Preissová Krejčí, A. – Cichá, M. (2014): Pedagogická antropologie. In: Cichá, M. a kol., Integrální antropologie. Praha: Triton.
Preissová Krejčí, A. – Juárez Toledo, R., a kol. (2013): Sociální exkluze v multikulturních společnostech: Komparace současné situace v České republice a v Mexiku. Olomouc: Univerzita Palackého.
Preissová Krejčí, A. (2014): Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého.
Průcha, J. (2011): Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2. vyd. Praha: Triton.
Radostný, L. – Růžička, M. (2006): Masokombinát Kladno: výzkumná zpráva. In: Hirt, T. – Jakoubek, M., eds., „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk.
Ramadan, I. (2008): Multikulturní politika České republiky ve vztahu k „romské komunitě“. In: Jakoubek, M. – Budilová, L., eds., Romové a cikáni – neznámí i známí. Vonice: Leda.
Richards, L. – Morse, J. M. (2007): Readme first for a user's guide to qualitative methods. 2. vyd. Thousand Oaks Calif.: Sage Publications.
Sleeter, Ch. E. – Grant, C. A. (2009): Making Choices for Multicultural Education. Five Approaches to Rase, Class, and Gender. 6. vyd. New York: John Wiley & Sons.
Tesař, F. (2007): Etnické konflikty. Praha: Portál.
Zelina, M. (1995): Výchova tvorivej osobnosti. Bratislava: Univerzita Komenského.
Copyright © 2017 Martina Cichá, Andrea Preissová Krejčí, Jana Máčalová