Formování inkluzivního prostředí na české škole jako priorita pedagogické antropologie

Roč.8,č.1(2017)

Abstrakt
Každý žák by měl bez ohledu na svůj sociální původ, etnicitu, barvu pleti, náboženské vyznání, gender či zdravotní handicap zažívat ve škole pocit rovnosti. To je jeden z předpokladů rozvoje inkluzivního vzdělávání, na jehož formování se v současném českém školství podílí mj. multikulturní výchova. V naší studii reflektujeme roli pedagogů a jejich vliv na formování hodnot a postojů jejich žáků, ve vztahu k jinakosti, přičemž se opíráme jednak o poznatky pedagogické antropologie, která jako aplikační věda podporuje proinkluzivní přístup ve výchově a vzdělávání, a jednak o zjištění plynoucí z našeho výzkumného šetření mezi pedagogy základních a středních škol v České republice. Výsledky ukazují, že pedagogové odmítají odpovědnost za utváření názorů žáků, přitom je zřejmé, že se svými žáky stereotypy o těch tzv. jiných často sdílejí.

Klíčová slova:
multikulturní výchova; pedagogická antropologie; inkluze; bikulturalismus; vzdělávací proces
Biografie autora

Martina Cichá

Univerzita Palackého v Olomouci

Katedra antropologie a zdravovědy, Pedagogická fakulta UP v Olomouci

Andrea Preissová Krejčí

Univerzita Palackého v Olomouci

Pedagogická fakulta, Katedra antropologie a zdravovědy

Jana Máčalová

Univerzita Palackého v Olomouci

Ústav pedagogiky a sociálních studií 
Reference

Banks, J. A. – Banks, Ch. C. M. (2009): Multicultural Education: Issues and Perspectives. 7. vyd. New York: John Wiley & Sons.

Barša, P. (1999): Národní stát a etnický konflikt. Politologická perspektiva. Brno: CDK.

Barša, P. (2003): Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: CDK.

Buber, M. (orig. 1948, česky 1997): Problém člověka Praha: Kalich.

DomNwachukwu, Ch. S. (2010): An Introduction to Multicultural Education: From Theory to Practice. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.

Eriksen, T. H. (2007): Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton.

Eriksen, T. H. (orig. 1993, česky 2012): Etnicita a nacionalismus. Antropologické perspektivy. Praha: SLON.

Gulová, L., a kol. (2012): Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. Brno: Masarykova univerzita.

Hirt, T. (2005): Svět podle multikulturalismu. In: Hirt, T. – Jakoubek, M., a kol. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk.

Jakoubek, M. (2006): Přemýšlení (rethinking) Romů. In: Hirt, T. – Jakoubek, M., eds., „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk.

Kolektiv autorů (2007): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia RVP G. Praha: VÚP.

Lévi-Strauss, C. (orig. 1952, česky 1999): Rasa a dějiny. Brno: Atlantis.

Lévi-Strauss, C. (orig. 2011, česky 2012): Antropologie a problémy moderního světa. Praha: Karolinum.

Malina, J. a kol. (2009): Antropologický slovník. Heslo: pedagogika. (online). http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/ps09/antropol/web/slovnik.html.

Manning, M. L. – Baruth, L. G. (2009): Multicultural Education of Children and Adolescents. 5. vyd. Boston: Pearson.

Molnar, S. (2006): Human Variation: Races, Types, and Ethnic Groups. New Jersey: Pearson Prentice Hall.

Moravec, Š. (2006): Nástin problematiky sociálního vyloučení romských populací. In: Hirt, T. – Jakoubek, M., eds., „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk.

Morvayová, P. – Moree, D. (2009): Dvakrát měř, jednou řež: od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni.

Pelcová, N. (2000): Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.

Philips, A. (2009): Multiculturalism without Culture. Princeton: Princeton University Press.

Preissová Krejčí, A. – Cichá, M. – Gulová, L. (2012): Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.

Preissová Krejčí, A. – Cichá, M. (2014): Pedagogická antropologie. In: Cichá, M. a kol., Integrální antropologie. Praha: Triton.

Preissová Krejčí, A. – Juárez Toledo, R., a kol. (2013): Sociální exkluze v multikulturních společnostech: Komparace současné situace v České republice a v Mexiku. Olomouc: Univerzita Palackého.

Preissová Krejčí, A. (2014): Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého.

Průcha, J. (2011): Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2. vyd. Praha: Triton.

Radostný, L. – Růžička, M. (2006): Masokombinát Kladno: výzkumná zpráva. In: Hirt, T. – Jakoubek, M., eds., „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk.

Ramadan, I. (2008): Multikulturní politika České republiky ve vztahu k „romské komunitě“. In: Jakoubek, M. – Budilová, L., eds., Romové a cikáni – neznámí i známí. Vonice: Leda.

Richards, L. – Morse, J. M. (2007): Readme first for a user's guide to qualitative methods. 2. vyd. Thousand Oaks Calif.: Sage Publications.

Sleeter, Ch. E. – Grant, C. A. (2009): Making Choices for Multicultural Education. Five Approaches to Rase, Class, and Gender. 6. vyd. New York: John Wiley & Sons.

Tesař, F. (2007): Etnické konflikty. Praha: Portál.

Zelina, M. (1995): Výchova tvorivej osobnosti. Bratislava: Univerzita Komenského.

Metriky

0


630

Views

334

PDF views