Romská identita

Roč.12,č.1(2021)

Abstrakt

Cílem tohoto článku je představit čtenáři problematiku romské identity a sebeidentifikace v romské etnické komunitě, a dále představit nesoulad mezi sebeidentifikací (romské pojetí “já”, také nazývané jako “romipen”) a zřejmou obecně předpokládanou identitou romských osob. Mnoho výzkumníků je toho názoru a statistiky dokládají, že dochází k pomalému vytrácení sebeidentifikace s romskou etnickou komunitou. Dále bude stručně představena důležitost jazyka jako jednoho z hlavních faktorů přispívajících k utváření identity společně se sníženou ochotou romských rodičů učit své děti romský jazyk. Tato skutečnost je dokládána výroky romských rodičů a pracovníků, kteří pracují s Romy. Nakonec budou vzneseny pro metodologii plynoucí důsledky nesouladu mezi sebeidentifikací a zjevně předpokládanou identitou.


Klíčová slova:
Romové; sebeidentifikace; romipen; identita; romský jazyk; multikulturní společnost
Biografie autora

Olga Shivairová

Jihočeská univerzita

Odborný asistent a výzkumný pracovník na Jihočeské univerzitě, 

lektor pro zahraniční studenty na FBMI ČVUT

Alena Kajanová

ZSF JU

docent a vědecký pracovník

Tomáš Mrhálek

PF JU

odborný asistent
Reference

Bucholtz, Mary – Hall, Kira (2004): Language and Identity. (online) http://www.researchgate.net/publication/227992133.

Csepel, György – Simon, David (2003): Construction of Roma Identity in Eastern and Central Europe: Perception and Self-dientification. Journal of Ethnic and Migration Studies, (1), 131–150. https://doi.org/10.1080/1369183032000170204

Čechovská, Lucie (2014): Etnická identita Romů v akademických konfrontacích. Pole etnicity jako nejasný prostor pro vstup do debaty o etnické identitě Romů. Slovenský národopis, 62 (1), 106–118.

Český statistický úřad (2011): Veřejná databáze, Sčítání lidu, domů a bytů 2011. (online). https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/index.jsf?page=vystupobjekt&pvo=OBCR604A&pvokc=&katalog=30629&z=T#w=

Edwards, John (2012): Language and Identity: An Introduction. Key Topics in Sociolinguistics. Journal of Language, Identity & Education. 11 (5), 348–351. https://doi.org/10.1080/15348458.2012.722896

Elšík, Viktor (2005): Romové, etnicita a radikální konstruktivisté. (online) http://www.demografie.info/?cz_etail_clanku&articleID=115

Erikson, Erik Homburger (1994): Identity and the Life Cycle. New York: W. W. Norton& Company.

Evans, David (2015): Language and Identity: Discourse in the World. New York: Bloomsbury Publishing.

Frýbert, Jiří – Pařízková, Alena (2014): Pracujeme s Romy? Průzkum etnicity a národnosti klientů a klientek terénního programu. Sociální práce/Sociálna práca, 14(2), 87–104.

Gazdíková, Martina (2008): Dvojí identita současné romské inteligence. Magisterská diplomová práce, Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Brno.

Giles, Howard – Johnson, Patricia (1987): Ethnolinguistic Identity Theory: A socio-psychological approach to language maintenance. International Journal of the Sociology of Language, 63, 69–99. https://doi.org/10.1515/ijsl.1987.68.69

Hasalíková, Zuzana (2018): Vliv sociálního vyloučení na psychiku člověka. Bakalářská práce, Jihočeská univerzita, Teologická fakulta. České Budějovice.

Hübschmannová, Milena (1998): Šaj pes dovakeras. Můžeme se domluvit. Olomouc: Vydavatelství UP.

Hübschmannová, Milena – Kalinin, Valdemar – Kenrick, Donald (2000): What is the Romani Language? Univ. Of Hertfordshire Press.

Hůlová, K (2019): ústní sdělení.

Jakoubek, Marek – Budilová, Lenka (2008): Mandel poznámek k současnému stavu výzkumu Cikánů/Romů v ČR. Biograf (45)25.

Jakoubek, Marek (2004): Romové – konec (ne)jednoho mýtu. Praha: Socioklub.

Jakoubek, Marek (2005): Multikulturizmus vs. kultura (na příkladu tzv. Romů a „jejich“ kultury). In: Jakoubek, M. – Hirt, T. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit (Antropologiská perspektiva). Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o.

Janíková, Věra (2016): Učení a vyučování cizích jazyků a identita. Pedagogická orientace, 26 (1), 24–50. https://doi.org/10.5817/PedOr2016-1-24

Kubaník, Pavel – Červenka, Jan – Sadílková, Helena (2010): Romština v České republice – předávání jazyka a jazyková směna. Romano džaniben 16 (1), 11–40.

Makoe, Pinky (2014): Constructing Identities in a Linguistically Diverse Learning Context. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 17 (6), 654–667. https://doi.org/10.1080/13670050.2014.953773

Quirk, Randolph (2007): Language and Identity. English Academy Review, 17 (1), 2–11. https://doi.org/10.1080/10131750085310031

Rassokha, Marina (2014): Language Identity: Issues of Theory and Practice. Asian Englishes, 13 (1), 20–33. https://doi.org/10.1080/13488678.2010.10801270

Říčan, Pavel (1998): S Romy žít budeme – jde o to jak. Praha: Portál.

Spolsky, Bernard (2004): Language Policy. Key Topics in Sociolinguistics. Cambridge University Press, Cambridge.

Szaló, Csaba – Hamar, Eleonora (2005): Vytváření etnokulturních minoritních identit a jejich sociální inkluze. Sociální studia, 1/2005, 67–83. https://doi.org/10.5817/SOC2005-1-67

Úřad Vlády České republiky (2016): Zpráva o stavu romské menšiny v České republice za rok 2016. (online) https://www.vlada.cz/assets/ppov/zalezitosti-romske-komunity/dokumenty/Zprava-o-stavu-romske-mensiny-za-rok-2016_1.pdf

Úřad Vlády České republiky (2018): Zpráva o stavu romské menšiny v České republice za rok 2017. (online) https://www.vlada.cz/assets/ppov/zalezitosti-romske-komunity/dokumenty/Zprava-o-stavu-romske-mensiny-2017.pdf

Vágnerová, Marie (1999): Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha.

Výrost, Josef – Slaměník, Ivan (2011): Sociální psychologie. Grada Publishing, Praha.

Metriky

0

Crossref logo

0


531

Views

436

PDF views