Tripartita komparativní optikou
Roč.8,č.1(2000)
Abstrakt
Stránky:
78–83
Důvodová zpráva k zákonu č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, definuje pojem tripartity jako "formu komunikace mezi odborovými orgány, za městnavateli a státem, v užším smyslu pak soustavu těchto třístranných orgánů". Domnívám se, že není důvodu se s touto charakteristikou nespokojit. Subjekty tripartity jsou, jak už sám název ve spojení s naší výchozí definicí napovídá: 1. zaměstnanci za stoupení odbory; 2. zaměstnavatelé zastoupení svými sdruženími; 3. stát, který do jednání vstupuje zastoupen vládou. Rozsah funkcí tripartity je široký a lze mezi ně zařadit vytváření a udržování sociálního smíru (ne náhodou se tripartitní orgány často nazývají orgány sociálního partnerství); vytváření diskusní platformy, kde se stát, zaměstnanci a zaměstnavatelé vzájemně informují o svých rozdílných pohledech na ekonomické a sociální prostředí země; vytváření sociálních jistot formou dohody jako výstupu z výše zmíněné jednací roviny; dále funkce v oblasti zákonodárného procesu - zejm. konzultace, připomínky a stanoviska tripartitních partnerů k návrhům právních norem; v některých zemích existuje také arbitrážní funkce tripartity při řešení sociálních konfliktů. V dalších částech textu budeme tato obecně stanovená východiska zkoumat z hlediska jednotlivých evropských států) přičemž zvláštní pozornost zaměříme na rovinu česko-slovenskou, kde tripartitní orgány přes společný vývoj v prvních fázi své existence doznaly nyní několika změn a odlišností.
78–83
Copyright © 2018 Milan Vacík