The Role of Populism in the Electoral Marketing of the Movement ANO Before the 2013 Czech Parliamentary Election
Vol.18,No.4(2016)
Elections; Electoral Marketing; Campaigns; Party’s Populism; ANO Movement; Czech Republic
Martin Kubánek
Abedi, Amir (2004): Anti-political Establishment Parties. London: Routledge.
Abts, Koen a Stefan Rummens (2007):Populism versus Democracy. PoliticalStudies55(2): 405–424. https://doi.org/10.1111/j.1467-9248.2007.00657.x
Albertazzi, Daniele a DuncanMcDonnell (2008): „Introduction: TheSceptre and the Spectre.“ In: Daniele Albertazzi a DuncanMcDonnell (eds.), Twenty-FirstCenturyPopulism. The Spectre of Western EuropeanDemocracy. New York: Palgrave, 1–11.
ANO (2013): Předvolební mítink hnutí ANO 2. 10. 2013 v Liberci „Pojďme si to všechno říct – Liberec 2. 10.“ Youtube.com, on-line(https://www.youtube.com/watch?v=JVt6cSe9nTA), [ověřeno k 18. 11. 2016].
Aktualne.cz (2013): „ANO 2011 – politické hnutí.“Aktuálně.cz, on-line (https://www.aktualne.cz/wiki/politika/politicke-strany/ano-2011-politicke-hnuti/r~i:wiki:4007/), [ověřeno k 10. 1. 2017].
ANO (2012a): „Výzva ANO 2011.“ ANO, bude líp, on-line (http://www.anobudelip.cz/file/edee/ke-stazeni/ostatni/ano-vyzva-ano.pdf), [ověřeno k 10. 10. 2015].
ANO (2012b): „Stanovy.“ ANO, bude líp, on-line (http://www.anobudelip.cz/file/edee/ke-stazeni/vnitrni-predpisy/ano-stanovy-2013.pdf), [ověřeno k 10. 10. 2015].
ANO (2013a): „Představujeme krajské kandidáty.“ ANO, bude líp, on-line(http://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/aktuality/tiskove-zpravy/predstavujeme-lidry-kandidatek-ve-vsech-krajich-12670.shtml),[ověřeno k 25. 10. 2015].
ANO (2013b): „Resortní program.“ ANO, bude líp, on-line (http://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/program/volby-2013/resortni-program/), [ověřeno k 25. 10. 2015].
ANO (2013c): „Pár slov o ANO.“ ANO, bude líp, on-line (http://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/par-slov-o-ano/), [ověřeno k 28. 12. 2016].
ANO (2013d): „Dopis Andreje Babiše občanům.“ ANO, bude líp, on-line (https://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/blogy/12556/dopis-andreje-babise-obcanum), [ověřeno k 10. 10. 2015].
ANO (2013e): „Východiska.“ ANO, bude líp, on-line (https://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/program/volby-2013/vychodiska/), [ověřeno k 10. 10. 2015].
ANO (2013f): „Priority.“ ANO, bude líp, on-line (http://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/program/volby-2013/priority/), [ověřeno k 28. 12. 2016].
Bannon, Declan P. (2004): „Marketing Segmentation and Political Marketing.“Paperpresented to the UK PoliticalStudiesAssociation, University of Lincoln, 4-8 April 2004.
Bláha, Petr a Pavel Maškarinec (2014): „Forwhomthe Bell Tolls: GrievanceTheory and theRiseof New PoliticalParties in the 2010 and 2013 Czech ParliamentaryElections.“ Sociológia – SlovakSociologicalReview 46(6): 706–731.
Bradová, Eva (2005): Od lokálních mítinků k politickému marketingu: Teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. Brno: Masarykova univerzita a Mezinárodní politologický ústav.
Canovan, Margaret (1999): „Trust thePeople! Populism and theTwoFacesofDemocracy.“PoliticalStudies 47(1): 2–16. https://doi.org/10.1111/1467-9248.00184
Canovan, Margaret (2002): „TakingPolitics to thePeople: Populism as the Ideology ofDemocracy.“ In: Yves Mény a Yves Surel (eds.), Democracies and thePopulistChallenge. Houndmills: Palgrave, 25–44.
Canovan, Margaret (2004): „Populismforpoliticaltheorists?“JournalofPoliticalIdeologies9(3): 241–252.
Collins, Neil a Patrick Butler (2002): „Considerations on Market AnalysisforPoliticalParties.“ In: Stephan C. M. Henneberg a Nicholas J. O’Shaughnessy (eds.), The Idea ofPolitical Marketing. Westport: Praeger, 1–17.
Cwalina, Wojciech, Andrzej Falkowski a Bruce I. Newman (2011): Political Marketing: Theoretical and StrategicFoundations. New York: M. E. Sharpe.
Červenka, Jan (2013b): „Česká veřejnost o předčasných volbách – září 2013.“ CVVM, on-line(http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c1/a7067/f3/pv131002.pdf), [ověřeno k 28. 6. 2015].
Červenka, Jan (2013c): „Image politických stran – září 2013.“ CVVM, on-line (http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c1/a7098/f3/pv131011.pdf), [ověřeno k 28. 6. 2015].
Česká televize (2013a): „Úsvit šiřitelů dobra. Antistrany mají šanci na úspěch.“ Česká televize, on-line (http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/1100857-usvit-siritelu-dobra-antistrany-maji-sanci-na-uspech), [ověřeno k 2. 2. 2017].
Česká televize (2013b): „Předvolební superdebata“ Česká televize, on-line (http://www.ceskatelevize.cz/ct24/archiv/1069166-predvolebni-superdebata), [ověřeno k 10. 10. 2015].
ČTK (2013): „České volby vyhrál bezideový populismus a peníze, píše cizina.“ Týden.cz, on-line (http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/volby-2013/ceske-volby-vyhral-bezideovy-populismus-a-penize-pise-cizina_287033.html), [ověřeno k 10. 10. 2016].
Deegan-Krause, Kevin a TimHaughton (2009): „Towards a More UsefulConceptualizationofPopulism: Types and DegreesofPopulistAppeals in the Case of Slovakia.“Politics&Policy 37(4): 821–841.https://doi.org/10.1111/j.1747-1346.2009.00200.x
Dvořáková, Vladimíra, Radek Buben a Jan Němec (2012): ¡Que el pueblo mande!: Levicové vlády, populismus a změny režimu v Latinské Americe. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
George, Alexander L. a Andrew Bennett (2005): Case Studies and TheoryDevelopment in theSocialSciences. Cambridge: MIT Press.
Gerring, John (2007): Case Study Research: Principles and Practises. New York: Cambridge University Press.
Gregor, Kamil (2013): „Jak se přesouvají voliči mezi volbami (ekologická inference).“ Kohovolit.eu, on-line (http://kohovolit.eu/cs/jak-se-presouvaji-volici-mezi-volbami-ekologicka-inference/), [ověřeno k 10. 4. 2015].
Gregor, Kamil (2014): „Přesuny hlasů.“ In Havlík, Vlastimil a kol. Volby do Poslanecké sněmovny 2013. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Mezinárodní politologický ústav., 189–214.
Harris, Phil (2001): „To spin or not to spin, thatisthequestion: the emergence ofmodernpolitical marketing.“ The Marketing Review 2(1): 35–53. https://doi.org/10.1362/1469347012569436
Havlík, Vlastimil (2012): „Populisté, protestní strany, outsideři? Několik poznámek ke konceptualizaci populistických stran.“ Rexter10(2): 121–153, on-line (http://www.rexter.cz/populiste-protestni-strany-outsideri-nekolik-poznamek-ke-konceptualizaci-populistickych-politickych-stran/2012/11/11/), [ověřeno k 28. 6. 2015].
Havlík, Vlastimil (2016): Interview s odborníkem na populismus na téma „Populismus v České republice.“ Youtube.com, on-line(https://www.youtube.com/watch?v=GoNozFruE6A), [ověřeno k 18. 11. 2016].
Havlík, Vlastimil a kol. (2014): Volby do Poslanecké sněmovny 2013. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Mezinárodní politologický ústav.
Henneberg, Stephan C. M. (2002): „UnderstandingPolitical Marketing.“ In: Stephan C. M. Henneberg a Nicholas J. O’Shaughnessy (eds.), The Idea ofPolitical Marketing. Westport: GreenwoodPublishing Group, 93–170.
Henneberg, Stephan C. M. (2003): „GenericFunctionsofPolitical Marketing Management.“ University ofBathSchoolof Management, on-line (http://www.bath.ac.uk/management/research/pdf/2003-19.pdf), [ověřeno k 15. 1. 2017].
Henneberg, Stephan C. M. (2006a): „Strategicposturesofpolitical marketing: anexploratoryoperationalization.“ Journalof Public Affairs 6(1): 15–30. https://doi.org/10.1002/pa.39
Henneberg, Stephan C. M. (2006b): „LeadingorFollowing? A TheoreticalAnalysisofPolitical Marketing Postures.“ JournalofPolitical Marketing, 5(3): 29–46. https://doi.org/10.1300/J199v05n03_02
Henneberg, Stephan C. M. a Stephan Eghbalian (2002): „Kirchheimer’sCatch-all Party: A Reinterpretation in Marketing Terms.“ In: Stephan C. M. Henneberg a Nicholas J. O’Shaughnessy (eds.), The Idea ofPolitical Marketing.Westport: GreenwoodPublishing Group, 67–91.
Hudáčková, Silvia (2012): „Politické strany a implementace marketingového modelu.“ In: Roman Chytilek, Otto Eibl a Anna Matušková a kol. Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK, 91–107.
iHned (2013): „Senátoři dali šanci zákazu předvolebních billboardů. Návrh zelených překvapivě poslali dál.“ iHned.cz, on-line (http://domaci.ihned.cz/c1-64851110-senatori-dali-sanci-zakazu-predvolebnich-billboardu-navrh-zelenych-prekvapive-poslali-dal), [ověřeno k 2. 2. 2017].
Jabłonski, Adrzej W. (2006): „Politický marketing v USA: koncepce a uplatnění v prezidentských kampaních.“ In: Andrzej W. Jabłonski a kol., Politický marketing: úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister&Principal, 27–48.
Johnson-Cartee, Karen S. a Gary A. Copeland (1991): Negative politicaladvertising: Comingof Age. New Jersey: Erlbaum.
Kirchheimer, Otto (1966). „TheTransformationofthe Western European Party Systems.“In: Joseph LaPalombara a Myron Weiner (eds.), PoliticalParties and PoliticalDevelopment. Princeton: Princeton University Press, 177–200.
Klapal, Ondřej (2016): „Co strany sdílejí na Facebooku? Analýza příspěvků českých politických stran před volbami 2010 a 2013.“ Politologická revue 22(1): 69–96.
Kopeček, Lubomír a Petra Svačinová (2015): „Kdo rozhoduje v českých politických stranách? Vzestup nových politických podnikatelů ve srovnávací perspektivě.“ Středoevropské politické studie 17(2): 121–153, on-line (https://journals.muni.cz/cepsr/article/view/4415/3463), [ověřeno k 5. 2. 2017]. https://doi.org/10.5817/CEPSR.2015.2.178
Králiková, Marcela (2012): „Vybrané nástroje politického marketingu.“ In: Roman Chytilek, Otto Eibl a Anna Matušková a kol. Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK, 108–128.
Kunštát, Daniel (2013a): „Důvěra ústavním institucím v září 2013.“ CVVM, on-line(http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c1/a7065/f3/pi130927.pdf), [ověřeno k 28. 6. 2015].
Laclau, Ernesto (2005): „What’s in a name?“ In: Francisco Panizza (ed.), Populism and theMirrorofDemocracy. London – New York: Verso, 32–50.
Lederer, Andreas, Fritz Plasser a Christian Scheucher (2005): „Therise and fallofpopulism in Austria: a political marketing perspective.“ In: Jennifer Lees-Marshment a Darren G. Lilleker (eds.),Political Marketing: A Comparativeperspective. Manchester: Manchester University Press, 132–147.
Lees-Marshment, Jennifer (2001): Political Marketing and theBritishPoliticalParties. Manchester: Manchester University Press.
Lees-Marshment, Jennifer (2009): Political Marketing: Principles and Applications. Oxon: Routledge.
Lees-Marshment, Jennifer, JesperStrömbäck a ChrisRudd (eds.) (2009): Globalpolitical marketing. New York: Routledge.
Lilleker, Darren G. (2006): KeyConcepts in PoliticalCommunication. London, ThousandOaks: Sage.
Lilleker, Darren G. a JenniferLees-Marshment (eds.) (2005): Marketing Politics: A ComparativePerspective. Manchester: Manchester University Press.
Mansfeldová, Zdenka (2003): „Obsahová analýza volebních programů českých politických stran.“ In: Vladimíra Dvořáková a Andrea Heroutová (eds.), II. kongres českých politologů. Praha: Česká společnost pro politické vědy, 470–478.
Matušková, Anna (2010): Politický marketing a české politické strany. Volební kampaně v roce 2006. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav.
Matušková, Anna (2012): „Politický marketing: kořeny disciplíny.“ In: Roman Chytilek, Otto Eibl, Anna Matušková a kol. Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK,9–27.
Mudde, Cas (2004): PopulistZeitgeist. Oxford: BlackwellPublishing.
Müller, Jan-Werner (2016): WhatIsPopulism? Philadelphia: University ofPennsylvaniaPress.
Newman, Bruce I. (1993): „The Role of Marketing in the 1992 US PresidentialElection: How Bill Clinton wastransformedfrom ‘SlickWillie’ to ‘Mr. President’“Werbeforschung&Praxis 38 (6): 195–201.
Newman, Bruce I. (1994): The Marketing ofthe President. ThousandOaks: Sage.
Newman, Bruce I. (2001): „Anassessmentofthe 2000 US presidentialelection: a set ofpolitical marketing guidelines.“ Journalof Public Affairs 1(3): 210–216.https://doi.org/10.1002/pa.67
Nová, Eliška, Jana Niedermeierová a Václav Kozák (2013): „Populismus, zadlužování, korupce. Co před volbami vzkázali stranám čtenáři IHNED.cz.“ iHned.cz, on-line (http://domaci.ihned.cz/c1-61059990-populismus-zadluzovani-korupce-co-pred-volbami-vzkazali-stranam-ctenari-ihned-cz), [ověřeno k 10. 10. 2015].
Ormrod, Robert P. (2006): „A CritiqueoftheLees-MarshmentMarket–Oriented Party Model.“ Politics 26(2): 110–118. https://doi.org/10.1111/j.1467-9256.2006.00257.x
Ormrod, Robert. P., Stephan C. Henneberg a Nicholas J. O’Shaughnessy (2013): Political Marketing: Theory and Concepts. London: Sage.
Perottino, Michel (2015): „Expertíza v českých politických stranách: poznámky k teoretickému a praktickému rámci.“ Acta Politologica7(2): 119–132, on-line (http://acpo.vedeckecasopisy.cz/publicFiles/00899.pdf), [ověřeno k 5. 2. 2017].
Petrová, Barbora (2012): „Politická komunikace.“ In: Roman Chytilek, OttoEibl a Anna Matušková a kol., Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK, 254–268.
Pinkleton, Bruce (1997): „TheEffectsof Negative ComparativePoliticalAdvertising on CandidateEvaluations and AdvertisingEvaluations.“JournalofAdvertising, 26(1): 19–29. https://doi.org/10.1080/00913367.1997.10673515
Pokorný, Jakub (2013): „ANO mění program za pochodu. Vylepšujeme, hájí změny Babiš.“ iDnes.cz, on-line (http://zpravy.idnes.cz/babisovo-ano-stale-meni-program-d35-/domaci.aspx?c=A131022_201923_domaci_zt), [ověřeno k 10. 10. 2015].
Rooduijn, Matthijs (2010): MeasuringPopulism in ComparativeResearch. Lovaň: Politiciologenetmaal.
Rooduijn, Matthijs (2013): „TheNucleusofPopulism: In SearchoftheLowestCommonDenominator.“ Government and Opposition 49(4): 573–599, on-line (http://journals.cambridge.org/abstract_S0017257X13000304), [ověřeno k 15. 10. 2015]. https://doi.org/10.1017/gov.2013.30
Rosůlek, Přemysl (2012): „Populizmus – prehliadanáideológia?“ Politické vedy15(1): 162-178, on-line (http://www.fpvmv.umb.sk/userfiles/file/1_2012/rosulek.pdf), [ověřeno k 5. 2. 2017].
Shama, Avraham (1976): „The Marketing ofPoliticalCandidates.“ JournaloftheAcademyof Marketing Science 4(4): 764–777. https://doi.org/10.1177/009207037600400309
Scherer, Helmut (2004): „Úvod do metody obsahové analýzy.“In: Winfried Schulz et al., Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 29–43.
Stanley, Ben (2008): „Thethin ideology ofpopulism.“ JournalofPoliticalIdeologies 13(1): 95–110. https://doi.org/10.1080/13569310701822289
Stauber, Jakub (2015a): „Organizační vývoj nových politických stran v české republice pohledem teorie institucionalizace.“ Acta Politologica7(2): 133–155, on-line (http://acpo.vedeckecasopisy.cz/publicFiles/00902.pdf), [ověřeno k 5. 2. 2017].
Stauber, Jakub (2015b): „Party Institutionalisation in the Czech Republic: Towards a New MeasurementoftheTheoreticalConcept.“ Středoevropské politické studie 17(3-4): 249–275, on-line (https://journals.muni.cz/cepsr/article/view/5340/4426), [ověřeno k 5. 2. 2017]. https://doi.org/10.5817/CEPSR.2015.34.249
Šaradín, Pavel (2007): Politické kampaně, volby a politický marketing. Olomouc: Periplum.
Školkay, Andrej (2000): „Populism in CentralEasternEurope.“ Thinking Fundamentals,IWM Junior VisitingFellowsConferences 9, on-line (http://www.iwm.at/publ-jvc/jc-09-11.pdf), [ověřeno k 6. 2. 2017].
TNS Aisa (2013a): „Projekt volby 2013 – 6. vlna..“TNS Aisa, on-line (http://img.ct24.cz/multimedia/documents/52/5172/517145.pdf), [ověřeno k 25. 5. 2016].
TNS Aisa (2013b): „Projekt volby 2013 – 4. vlna..“TNS Aisa, on-line (http://img.ct24.cz/multimedia/documents/52/5122/512176.pdf), [ověřeno k 25. 5. 2016].
Úsvit (2013): „Program (2013).“ Hnutí Úsvit přímé demokracie, online (http://www.hnutiusvit.cz/download/documenty/program-hnuti-usvit-prime-demokracie.pdf), [ověřeno k 10. 6. 2014].
Visegrád Post (2016): „The Czech populist party winsregionalelections.“ Visegrád Post, on-line (http://visegradpost.com/en/2016/10/09/the-czech-populist-party-wins-regional-elections/), [ověřeno k 2. 2. 2017].
Wayne, Stephen J. (1996): TheRoad to theWhite House 1996. ThePoliticsofPresidentialElections 1996.New York: St MartinsPr.
Werner, Annika, OnawaLacewell a Andrea Volkens (2014): „ManifestoCodingInstructions (5th revisededition), March 2014.“ TheManifesto Project, on-line (https://manifesto-project.wzb.eu/down/papers/handbook_2014_version_5.pdf), [ověřeno k 15. 10. 2015].
Wring, Dominic (2002): „ConceptualisingPolitical Marketing: A Framework for
Election-CampaignAnalysis.“ In: Stephan C. M. Henneberg a Nicholas J. O’Shaughnessy (eds.), The Idea ofPolitical Marketing. Westport: GreenwoodPublishing Group, 171–185.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright © 2016 Martin Kubánek