Volební strategie Strany zelených ve volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2006
Roč.11,č.2–3(2009)
Czech Green Party; Elections to the Chamber of Deputies 2006; Electoral campaign; Electoral programmes; Electoral strategy; Political marketing; Political party position;
Eva Kneblová
Odborná literatura
Bradová, E. – Lebeda, T. (2006): Nerozhodnutí voliči a volební kampaň, in: T. Lebeda – L. Linek – P. Lyons – K. Vlachová et al.: Voliči a volby 2006, Praha, Sociologický ústav AV ČR.
Bradová, E. – Šaradín, P. (2006): Volební kampaně v ČR a volby 2006: Amerikanizace kampaní?, in: B. Dančák – V. Hloušek (eds): Parlamentní volby 2006 a česká politika, Brno, Mezinárodní politologický ústav.
Bradová, E. (2005): Od lokálních mítinků k politickému marketingu: teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní, Brno, Mezinárodní politologický ústav.
Butler, P. – Collins, N. (1996): Strategic Analysis in Political Marketing, European Journal of Marketing, Vol. XXX, No. 10-11, pp. 25-36.
Collins, N. – Butler, P. (2002): Considerations on Market Analysis for Political Parties, in: S. C. Henneberg – N. O’Shaughnessy (eds): The Idea of Political Marketing, Westport, Praeger.
Eibl, O. (2006): Předvolební průzkumy a jejich možný dopad na chování aktérů politické soutěže, in: D. Čaloud – T. Foltýn – V. Havlík – A. Matušková (eds): Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006, Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury.
Henneberg, S. C. (2002): Understanding Political Marketing, in: S. C. Henneberg – N. O’Shaughnessy (eds): The Idea of Political Marketing, Westport, Praeger.
Kotler, P. (1997): Marketing, management: analýza, plánování, realizace a kontrola, Praha, Victoria Publishing.
Kotler, P. (2005): Competitive Strategy, in: P. Kotler – V. Wong – J. Saunders – G. Armstrong: Principles of Marketing: European Edition, 4th edition, London, Prentice-Hall.
Lebeda, T. – Linek, L. – Lyons, P. – Vlachová, K. (2007): Úvod, in: T. Lebeda – L. Linek – P. Lyons – K. Vlachová et al.: Voliči a volby 2006, Praha, Sociologický ústav AV ČR.
Lužný, D. (2002): Environmentální hnutí, politické strany a politika životního prostředí, rozhovor s Petrem Fialou, Sedmá generace, roč. XII, č. 4, s. 6-8.
Matušková, A. (2006a): Politický marketing a české politické strany, in: B. Dančák – V. Hloušek (eds): Parlamentní volby 2006 a česká politika, Brno, Mezinárodní politologický ústav.
Matušková, A. (2006b): Volební kampaň 2006: nástup politického marketingu do České republiky, in: D. Čaloud – T. Foltýn – V. Havlík – A. Matušková (eds): Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006, Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury.
Meguid, B. M. (2005): Competition Between Unequals: The Role of Mainstream Party Strategy in Niche Party Success, American Political Science Review, Vol. IC, No. 3, pp. 347-359.
Paszkiewicz, K. A. (2002): Public relations v politice, in: A. W. Jabloński (ed.): Politický marketing. Úvod do teorie a praxe, Brno, Barrister&Principal.
Petrová, B. (2006): Volební kampaň v médiích, in: D. Čaloud – T. Foltýn – V. Havlík – A. Matušková (eds): Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006, Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury.
Scammel, M. (1999): Political Marketing: Lessons for Political Science, Political Studies, Vol. XLVII, No. 4, pp: 718-739.
Sherman, E. (1999): Direct Marketing: How Does it Work for Political Campaigns?, in: B. I. Newman (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks, Calif, Sage Publications.
Skrzypiński, D. (2002): Strategie politických stran, in: A. W. Jabloński (ed.): Politický marketing. Úvod do teorie a praxe, Brno, Barrister&Principal.
Wiszniowski, M. J. (2002): Politická propagace a politická reklama, in: A. W. Jabloński (ed.): Politický marketing. Úvod do teorie a praxe, Brno, Barrister&Principal.
Wiszniowski, R. (2002): Úvod do teorie politického marketingu, in: A. W. Jabloński (ed.): Politický marketing. Úvod do teorie a praxe, Brno, Barrister&Principal.
Publicistické zdroje
Česko ovládla nejistota, iHNed.cz, 11. 5. 2006, on-line text (http://ihned.cz/c3-18416980-000000_d-cesko-ovladla-nejistota).
ČSSD se barví do zelena, iDNES.cz, 18. 4. 2006, on-line text (http://zpravy.idnes.cz/cssd-se-barvi-dozelena-06e-/domaci.asp?c=A060418_230919_domaci_dp).
Deníky před volbami: Kdo je čte?, Marketing & Media, č. 16/2006, roč. VIII, s. 16.
Drahé hádky o vážné věci, Marketing & Media, č. 18/2006, roč. VIII, s. 19.
Hledání vlastních zájmů, iHNed.cz, 18. 5. 2006, on-line text (http://ihned.cz/c3-18470290-000000_d-hledani-vlastnich-zajmu).
Jsou všude. Proti všem, Ekonom, 13. 4. 2006, on-line text (http://ekonom.ihned.cz/3-18233460-strana+zelen%FDch-400000_d-15).
Najdou místo nahoře?, Ekonom, 27. 4. 2006, on-line text (http://ekonom.ihned.cz/3-18329570-strana+zelen%FDch-400000_d-0b).
Nejdražší guláš vařila US-DEU, Ekonom, 8. 6. 2006, on-line text (http://ekonom.ihned.cz/3-18627190-strana+ zelen%FDch-400000_d-64).
Strany chystají směs zábavy a politiky, MF Dnes, 4. 5. 2006, Kraj Karlovarský, s. 2.
Tři dny do voleb. Kampaně finišují, MF Dnes, 30. 5. 2006.
V ekologii neslevíme, Ekonom, 27. 4. 2006, on-line text (http://ekonom.ihned.cz/3-18329810-strana+zelen%FDch-400000_d-32).
Vstup aktivistů vyvolal pnutí ve Straně zelených, Ekolist, 31. 1. 2003, on-line text (http://www.ekolist.cz/zprava.shtml?x= 118270).
Zelení pojedou v kampani na řepkový olej, MF Dnes, 19. 4. 2006.
Zelení už vědí, jak uspět: nemluvit o přírodě, iDNES.cz, 18. 2. 2006, on-line text (http://zpravy.idnes.cz/domaci.asp?r= domaci&c=A060218_093347_domaci_miz).
Zelení zveřejnili svůj program. Výtah Martina Bursíka z volebního programu SZ, on-line text (http://volby.finexpert.cz/?q= node/1064).
Dokumenty, tiskové zprávy a studie
Brandýská deklarace, on-line text (http://aa.ecn.cz/img_upload/4f90b90b86448aea2ef45f4dd28bb9fb/deklarace.rtf).
Bulletin 21, on-line text (http://web.archive.org/web/20060207134456/www.zeleni.cz/page-type1b.php?x=2747).
CVVM (2005): Pravo-levá orientace, představy o nejpřijatelnějším politickém programu a názory na roli státu, tisková zpráva, on-line text (http://www.cvvm.cas.cz/upl/zpravy/100539s_po51212.pdf).
ČSSD (2006a): Ekologický manifest ČSSD.
ČSSD (2006b): Jistoty a prosperita, volební program ČSSD pro volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006, on-line text (http://www.cvvm.cas.cz/upl/zpravy/100539s_po51212.pdf).
Dobrý web (2006): Studie webů politických stran, Praha, Poradenské centrum Dobrý web.
Factum Invenio (2006a): Příklon potenciálních voličů KSČM, KDU-ČSL a Strany zelených k vybraným politickým stranám, tisková zpráva společnosti Factum Invenio, on-line text (http://www.factum.cz/tz191.html).
Factum Invenio (2006b): Příklon veřejnosti k vybraným politickým stranám, tisková zpráva společnosti Factum Invenio, on-line text (http://www.factum.cz/tz186.html).
KDU-ČSL (2005): Stanovy KDU-ČSL, on-line text (http://www.kdu.cz/default.asp?page=510&idr=10586&IDCl= 22011).
KDU-ČSL (2006): Klidná síla, volební program KDU-ČSL pro volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006.
Koalice (2006): Dáme věci do pořádku. Rovné šance pro každého, programové prohlášení Koalice, on-line text (http://www.kdu.cz/default.asp?page=510&idr=10149&IDCl=10946).
KSČM (2006): Volební program KSČM na období 2006–2010.
NEWTON MEDIA (2006a): Dvouhodinové Otázky prezentovaly lídry tzv. menších stran, analýza TV vysílání – NEWTON I. T., on-line text (http://www.mediainfo.cz/analyza-tv-vysilani/841.html).
NEWTON MEDIA (2006b): SZ se počtem vystoupení svých členů dotáhla na KDU-ČSL a KSČM, analýza TV vysílání – NEWTON I. T., on-line text (http://www.mediainfo.cz/analyza-tv-vysilani/840.html).
ODS (2006a): Společně pro lepší život, volební program ODS pro volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006.
ODS (2006b): Modrý program ODS pro oblast životního prostředí pro období 2006–2010.
SZ (2006): Zápis z jednání RR dne 25. 2. 2006 v Praze, on-line text (http://www.zeleni.cz/3540/clanek/zapis-z-jednani-rr-dne-25-2-2006-v-praze/).
Škodová, M. (2006): Hodnocení předvolební kampaně, Praha, Sociologický ústav AV ČR – CVVM.
Tmavozelená výzva, on-line text (http://web.archive.org/web/20030212073721/zeleni.net/article/articleview/13/1/ 2/).
US-DEU (2006): Volební program US-DEU pro parlamentní volby 2006, on-line text (http://www.volby-2006.cz/ programy/clanek.php?cl=55).
Zelený kruh (2006): Pověz mi, kdo je nejkrásnější VII, Přehled hlasování Poslanecké sněmovny v letech 2002 až 2006 o životním prostředí, on-line text (http://www.zelenykruh.cz/dokumenty/kdojenejkrasnejsi2006-web.pdf).
Elektronické zdroje
Centrum pro výzkum veřejného mínění, on-line zdroj (http://www.cvvm.cas.cz).
Fórum 50%, on-line zdroj (http://www.padesatprocent.cz).
Ministerstvo financí České republiky, on-line zdroj (http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/hs.xsl/politicke_strany_ 14060.html).
Registrované partnerství, on-line zdroj (http://www.partnerstvi.cz/rp-volby_2006/kandidujici_strany.phtml).
Strana zelených, on-line zdroj, současná verze: (www.zeleni.cz).
Strana zelených, on-line zdroj, stará verze: (www.stranazelenych.cz) (dostupné jen přes (www.archive.org)).
Volby.cz, Volební server Českého statistického úřadu, on-line zdroj (http://www.volby.cz/).
Volte zelené, on-line zdroj (www.voltezelene.cz) (dostupné jen přes (www.archive.org)).
Ostatní zdroje
Rozhovor s Jakubem Patočkou, uskutečněný dne 14. 3. 2007 v Brně.
Rozhovor s Ondřejem Liškou, uskutečněný dne 2. 4. 2007 v Brně.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Copyright © 2009 Eva Kneblová