Blended learning – a new reality Moodle platform options for blended learning in German tuition
Vol.13,No.2(2023)
In the last two decades, blended learning has evolved from being an option for liberalization and individualization in education to a necessity determining the achievement of educational goals. In consequence to this, it is necessary to assess individual platforms that can be used for creating online study supports realistically. Moodle platform has proved to be a usable tool for creating such support accompanying optional subjects in German at the Faculty of International Relations at University of Economics, as shown on specific examples. However, it is necessary to also consider some disadvantages of this platform that can be replaced by means of different tools and increased workload of teachers who build online support for their courses.
blended learning; jazyková příprava na vysoké škole; Moodle; německý jazyk; výzkumné šetření
Aikina, T. Y., & Bolsunovskaya, L. M. (2020). Moodle-based learning: Motivating and demotivating factors. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(2), 239. http://doi.org/10.3991/ijet.v15i02.11297
Ayan, E. (2015). Moodle as Builder of Motivation and Autonomy in English Courses. Open Journal of Modern Linguistics, 5(1), 6–20. doi: 10.4236/ojml.2015.51002.
Heinrich, E., Thomas, H., & Kahu, E. R. (2022). An exploration of course and cohort communication spaces in Discord, Teams, and Moodle. Australasian Journal of Educational Technology, 107–120.
Helbig, M. (2021). Als hätte es Corona nicht gegeben: Bildungspolitische Reaktionen auf Schulschließung und Distanzunterricht. WZBrief Bildung, 43. Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB). Dostupné z https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:101:1-2021042313403202068854
Charvát, P., Lang, P., & Staveník, A. (2020). Spolupráce škol se žáky, kteří žijí ve složitých životních podmínkách, v čase opatření přijatých v souvislosti s šířením Covid-19. e-Pedagogium, 20(3), 9–31. doi: 10.5507/epd.2020.018
Kich, M. (2016). Blended Learning. In Danver, S. L. (Ed.). (2016). The sage encyclopedia of online education. SAGE Publications, Incorporated.
Netík, R. (2017). Moodle ve výuce angličtiny. Diplomová práce. Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta.
Norberg, A., Dziuban, C. D., & Moskal, P. D. (2011). A time-based learning model. On the Horizon, 19(3), 207–216. https://doi.org/10.1108/10748121111163913
Pavlas, T., Pražáková, D., Zatloukal, T., Andrys, O., Novosák, J., Folwarczný, R., Borkovcová, I., Modráček, Z., Chovancová, K. (2020). Vzdělávání na dálku v základních a středních školách. Česká školní inspekce. Dostupné z https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf
Rokos, L., & Vančura, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická Orientace, 30(2), 122–155. https://doi.org/10.5817/PedOr2020-2-122
Sanchez, R.A., & Hueros, A. D. (2010) Motivational Factors that Influence the Acceptance of Moodle Using TAM. Computers in Human Behaviour, 26, 1632–1640.
http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2010.06.011
Sleeman, J., Lang, C., & Dakich, E. (2020). Social media, learning and connections for international students: The disconnect between what students use and the tools learning management systems offer. Australasian Journal of Educational Technology, 36(4), 44–56. https://doi.org/10.14742/ajet.4384
Strasser, T. (2011). Moodle im Fremdsprachenunterricht. Blended Learning als innovativer didaktischer Ansatz oder pädagogische Eintagsfliege?. Verlag Werner Hülsbusch.
Vlčková, I. (2013). Innovative Unterrichtsformen im DaF-Unterricht an der Technischen Universität Liberec: Teilergebnisse einer Umfrage unter Studierenden. ACC Journal.
Copyright © 2024 Petra Jeřábková