Blended learning – a new reality Moodle platform options for blended learning in German tuition

Vol.13,No.2(2023)

Abstract

In the last two decades, blended learning has evolved from being an option for liberalization and individualization in education to a necessity determining the achievement of educational goals. In consequence to this, it is necessary to assess individual platforms that can be used for creating online study supports realistically. Moodle platform has proved to be a usable tool for creating such support accompanying optional subjects in German at the Faculty of International Relations at University of Economics, as shown on specific examples. However, it is necessary to also consider some disadvantages of this platform that can be replaced by means of different tools and increased workload of teachers who build online support for their courses.


Keywords:
blended learning; jazyková příprava na vysoké škole; Moodle; německý jazyk; výzkumné šetření
References

Aikina, T. Y., & Bolsunovskaya, L. M. (2020). Moodle-based learning: Motivating and demotivating factors. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(2), 239. http://doi.org/10.3991/ijet.v15i02.11297

Ayan, E. (2015). Moodle as Builder of Motivation and Autonomy in English Courses. Open Journal of Modern Linguistics, 5(1), 6–20. doi: 10.4236/ojml.2015.51002.

Heinrich, E., Thomas, H., & Kahu, E. R. (2022). An exploration of course and cohort communication spaces in Discord, Teams, and Moodle. Australasian Journal of Educational Technology, 107–120.

Helbig, M. (2021). Als hätte es Corona nicht gegeben: Bildungspolitische Reaktionen auf Schulschließung und Distanzunterricht. WZBrief Bildung, 43. Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB). Dostupné z https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:101:1-2021042313403202068854

Charvát, P., Lang, P., & Staveník, A. (2020). Spolupráce škol se žáky, kteří žijí ve složitých životních podmínkách, v čase opatření přijatých v souvislosti s šířením Covid-19. e-Pedagogium, 20(3), 9–31. doi: 10.5507/epd.2020.018

Kich, M. (2016). Blended Learning. In Danver, S. L. (Ed.). (2016). The sage encyclopedia of online education. SAGE Publications, Incorporated.

Netík, R. (2017). Moodle ve výuce angličtiny. Diplomová práce. Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta.

Norberg, A., Dziuban, C. D., & Moskal, P. D. (2011). A time-based learning model. On the Horizon, 19(3), 207–216. https://doi.org/10.1108/10748121111163913

Pavlas, T., Pražáková, D., Zatloukal, T., Andrys, O., Novosák, J., Folwarczný, R., Borkovcová, I., Modráček, Z., Chovancová, K. (2020). Vzdělávání na dálku v základních a středních školách. Česká školní inspekce. Dostupné z https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf

Rokos, L., & Vančura, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická Orientace, 30(2), 122–155. https://doi.org/10.5817/PedOr2020-2-122

Sanchez, R.A., & Hueros, A. D. (2010) Motivational Factors that Influence the Acceptance of Moodle Using TAM. Computers in Human Behaviour, 26, 1632–1640.
http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2010.06.011

Sleeman, J., Lang, C., & Dakich, E. (2020). Social media, learning and connections for international students: The disconnect between what students use and the tools learning management systems offer. Australasian Journal of Educational Technology, 36(4), 44–56. https://doi.org/10.14742/ajet.4384

Strasser, T. (2011). Moodle im Fremdsprachenunterricht. Blended Learning als innovativer didaktischer Ansatz oder pädagogische Eintagsfliege?. Verlag Werner Hülsbusch.

Vlčková, I. (2013). Innovative Unterrichtsformen im DaF-Unterricht an der Technischen Universität Liberec: Teilergebnisse einer Umfrage unter Studierenden. ACC Journal.

Metrics

0

Crossref logo

0


121

Views

24

PDF (Čeština) views