Blended learning jakožto nová realita – Možnosti platformy Moodle pro blended learning ve výuce německého jazyka

Roč.13,č.2(2023)

Abstrakt

Blended learning se ve dvou posledních desetiletích stal z možnosti na liberalizaci a individualizaci vzdělávání nutností podmiňující dosažení vzdělávacích cílů. V důsledku toho je nutné realistické posouzení možností jednotlivých platforem, které mohou být použity pro tvorbu on-line studijních opor. Platforma Moodle se z pohledu odborného i z pohledu studujících ukázala jako dobře využitelný nástroj pro tvorbu takové opory provázející volitelné předměty německého jazyka na FMV VŠE, jak ukazujeme na konkrétních příkladech v rámci výzkumného šetření. Je však nutné vzít v potaz i některé nevýhody této platformy, které je možné suplovat za pomoci jiných nástrojů, a zvýšenou pracovní zátěž vyučujících, kteří on-line opory pro své kurzy vytvářejí.


Klíčová slova:
blended learning; jazyková příprava na vysoké škole; Moodle; německý jazyk; výzkumné šetření
Reference

Aikina, T. Y., & Bolsunovskaya, L. M. (2020). Moodle-based learning: Motivating and demotivating factors. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(2), 239. http://doi.org/10.3991/ijet.v15i02.11297

Ayan, E. (2015). Moodle as Builder of Motivation and Autonomy in English Courses. Open Journal of Modern Linguistics, 5(1), 6–20. doi: 10.4236/ojml.2015.51002.

Heinrich, E., Thomas, H., & Kahu, E. R. (2022). An exploration of course and cohort communication spaces in Discord, Teams, and Moodle. Australasian Journal of Educational Technology, 107–120.

Helbig, M. (2021). Als hätte es Corona nicht gegeben: Bildungspolitische Reaktionen auf Schulschließung und Distanzunterricht. WZBrief Bildung, 43. Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB). Dostupné z https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:101:1-2021042313403202068854

Charvát, P., Lang, P., & Staveník, A. (2020). Spolupráce škol se žáky, kteří žijí ve složitých životních podmínkách, v čase opatření přijatých v souvislosti s šířením Covid-19. e-Pedagogium, 20(3), 9–31. doi: 10.5507/epd.2020.018

Kich, M. (2016). Blended Learning. In Danver, S. L. (Ed.). (2016). The sage encyclopedia of online education. SAGE Publications, Incorporated.

Netík, R. (2017). Moodle ve výuce angličtiny. Diplomová práce. Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta.

Norberg, A., Dziuban, C. D., & Moskal, P. D. (2011). A time-based learning model. On the Horizon, 19(3), 207–216. https://doi.org/10.1108/10748121111163913

Pavlas, T., Pražáková, D., Zatloukal, T., Andrys, O., Novosák, J., Folwarczný, R., Borkovcová, I., Modráček, Z., Chovancová, K. (2020). Vzdělávání na dálku v základních a středních školách. Česká školní inspekce. Dostupné z https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf

Rokos, L., & Vančura, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická Orientace, 30(2), 122–155. https://doi.org/10.5817/PedOr2020-2-122

Sanchez, R.A., & Hueros, A. D. (2010) Motivational Factors that Influence the Acceptance of Moodle Using TAM. Computers in Human Behaviour, 26, 1632–1640.
http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2010.06.011

Sleeman, J., Lang, C., & Dakich, E. (2020). Social media, learning and connections for international students: The disconnect between what students use and the tools learning management systems offer. Australasian Journal of Educational Technology, 36(4), 44–56. https://doi.org/10.14742/ajet.4384

Strasser, T. (2011). Moodle im Fremdsprachenunterricht. Blended Learning als innovativer didaktischer Ansatz oder pädagogische Eintagsfliege?. Verlag Werner Hülsbusch.

Vlčková, I. (2013). Innovative Unterrichtsformen im DaF-Unterricht an der Technischen Universität Liberec: Teilergebnisse einer Umfrage unter Studierenden. ACC Journal.

Metriky

0

Crossref logo

0


121

Views

24

PDF views