Warm-up activities in Teaching Czech for foreigners at Medical faculties

Vol.9,No.2(2019)

Abstract
With regards to specific motivation of foreign students studying at Czech medical faculties, it is useful to work with various activities that make lessons more attractive. Warm-up activities can be incorporated into Czech classes to compensate for the lack of students´ motivation to learn the Czech language. The paper presents particular suggestions on how to incorporate these activities into language courses and draws attention to the risks the teacher may face. These risks are associated with different cultural, educational, religious, and social background of students. Based on the author´s experience, the paper shows how to avoid these risks and to benefit from warm-up activities in a meaningful and effective way.

Keywords:
warm-up activities; motivation; Czech for medical students; multicultural groups
References

Betáková, Lucie, Homolová, Eva & Štulrajterová, Milena (2017). Moderní didaktika anglického jazyka v otázkách a odpovědích. Praha: Wolters Kluwer.

Buttner, Amy (2013). 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků. Praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě. Brno: Edika.

Cullen, Brian (1998). Brainstorming Before Speaking Tasks. The lnternet TESL Journal. '1998, IV, 7 [online, cit. 21. 10. 2019]. Dostupné z: http://iteslj.org/Techniques/Cullen-Brainstorming/ .

Čapek, Robert (2015). Moderní didaktika. Lexikon hodnotících a výukových metod. Praha: Grada Publishing.

Čermáková, Iveta (2018). Talking Medicine. Czech for Medical Students. Praha: Nakladatelství Karolinum.

Červenková, Iva (2013). Výukové metody a organizace vyučování [online, cit. 21. 10. 2019]. Dostupné z http://projekty.osu.cz/svp/opory/pdf-cervenkova-vyukove-metody-a-organizace-vyucovani.pdf .

Fontana, David (2014). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál.

Hádková, Marie, Línek, Josef & Vlasáková, Kateřina (2005). Čeština jako cizí jazyk. Úroveň A1. Olomouc: Univerzita Palackého.

Jankovcová, Marie, Průcha, Jiří & Koudela, Jiří (1988) Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol, Praha: SNP.

Kotrba, Tomáš & Lacina, Lubor (2011) Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrieser & Principal.

Lokšová, Irena & Lokša, Jozef (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál.

Maňák, J. (1990). Nárys didaktiky. 1. vyd. Brno: PdF MU.

Maňák, Josef & Švec, Vlastimil (2003). Výukové metody, Brno: Paido.

Marneni, Sagar, Kumar Bondeni, Sravan & Bhukya, Nagu (2017). The Role of Ice Breakers in English Language Classroom. IJELLH International Journal of English Language & Literature, V, XI, 2017, 457-463.

Petty, Geoffrey (2013). Moderní vyučování. 6. vyd. Praha: Portál.

Rohlíková, Lucie & Vejvodová, Jana (2012). Vyučovací metody na vysoké škole, Praha: Grada Publishing

Metrics

0

Crossref logo

0


238

Views

287

PDF (Čeština) views