Warm-up aktivity při výuce češtiny pro cizince na lékařských fakultách

Roč.9,č.2(2019)

Abstrakt
Vzhledem k specifické povaze motivace cizojazyčných studentů medicíny při výuce češtiny je nezbytné účelně pracovat s warm-up aktivitami a dalšími postupy, které mohou kompenzovat absenci některých motivačních rysů. Příspěvek představuje konkrétní návrhy, jak s těmito aktivitami pracovat, a upozorňuje na nebezpečí, na která může učitel narazit. Tato rizika vyplývají z odlišného kulturního, vzdělávacího, sociálního a náboženského kontextu, ve kterém podstatná část studentů vyrostla. Příspěvek vycházející z autorčiny letité zkušenosti s výukou ukazuje, jak se zmíněným rizikům vyhnout a jak využít warm-up aktivity smysluplným a účelným způsobem.

Klíčová slova:
warm-up aktivity; motivace; výuka češtiny pro cizince; multikulturní skupiny
Reference

Betáková, Lucie, Homolová, Eva & Štulrajterová, Milena (2017). Moderní didaktika anglického jazyka v otázkách a odpovědích. Praha: Wolters Kluwer.

Buttner, Amy (2013). 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků. Praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě. Brno: Edika.

Cullen, Brian (1998). Brainstorming Before Speaking Tasks. The lnternet TESL Journal. '1998, IV, 7 [online, cit. 21. 10. 2019]. Dostupné z: http://iteslj.org/Techniques/Cullen-Brainstorming/ .

Čapek, Robert (2015). Moderní didaktika. Lexikon hodnotících a výukových metod. Praha: Grada Publishing.

Čermáková, Iveta (2018). Talking Medicine. Czech for Medical Students. Praha: Nakladatelství Karolinum.

Červenková, Iva (2013). Výukové metody a organizace vyučování [online, cit. 21. 10. 2019]. Dostupné z http://projekty.osu.cz/svp/opory/pdf-cervenkova-vyukove-metody-a-organizace-vyucovani.pdf .

Fontana, David (2014). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál.

Hádková, Marie, Línek, Josef & Vlasáková, Kateřina (2005). Čeština jako cizí jazyk. Úroveň A1. Olomouc: Univerzita Palackého.

Jankovcová, Marie, Průcha, Jiří & Koudela, Jiří (1988) Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol, Praha: SNP.

Kotrba, Tomáš & Lacina, Lubor (2011) Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrieser & Principal.

Lokšová, Irena & Lokša, Jozef (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál.

Maňák, J. (1990). Nárys didaktiky. 1. vyd. Brno: PdF MU.

Maňák, Josef & Švec, Vlastimil (2003). Výukové metody, Brno: Paido.

Marneni, Sagar, Kumar Bondeni, Sravan & Bhukya, Nagu (2017). The Role of Ice Breakers in English Language Classroom. IJELLH International Journal of English Language & Literature, V, XI, 2017, 457-463.

Petty, Geoffrey (2013). Moderní vyučování. 6. vyd. Praha: Portál.

Rohlíková, Lucie & Vejvodová, Jana (2012). Vyučovací metody na vysoké škole, Praha: Grada Publishing

Metriky

0

Crossref logo

0


238

Views

287

PDF views