ANTARCTICA: Going places with ESP for Science
Roč.14,č.2(2024)
CASALC Review
Autorky v tomto článku představují nový mezioborový projekt s názvem „Antarktida“, který proběhl na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. V rámci tohoto projektu spolupracoval tým učitelů cizích jazyků na zařazení série lekcí do kurzů angličtiny pro specifické účely (ESP). Tyto lekce se soustředily na výzkum o Antarktidě a jejich cílem bylo podpořit autonomii a jazykové dovednosti studentů ze třech různých oborů: biologie, geologie a geografie. Autorky v článku popisují postup, který začal seznámením studentů s tématem, a poté pokračoval přípravou studentských prezentací. Vrcholem projektu byla mezioborové minikonference, kde studenti předvedli své výzkumné projekty o Antarktidě. Studenti ve své zpětné vazbě ocenili formát minikonference, zejména skutečnost, že byli přizváni externí odborníci, aby poskytli své postřehy a komentáře ke studentské práci. V článku autorky zdůrazňují užitečné momenty z projektu a sdílejí své zkušenosti.
task-based výuka; angličtina pro specifické účely; výuka jazyků na vyskové škole; příprava materiálů
Markéta Dudová
Masaryk University Language Centre
Markéta Dudová, PhD, works at the Masaryk University Language Centre where she teaches English for Specific Purposes (ESP) at the Faculty of Science. In her research, she is interested in the use of literature in ESP courses, metaphors in science, creativity and visual thinking. She also collaborates with her colleagues to develop new teaching materials that integrate scientific topics into language lessons. Marketa studied at the Faculty of Arts, Masaryk University, and she holds a PhD in English Literature.
Jana Kubrická
Masaryk University Language Centre
Jana Kubrická, Ph.D., is a teacher and researcher at the Language Centre of Masaryk University in Brno. She specializes in teaching ESP (English for Specific Purposes) courses, focusing on syllabus design and innovative ways to engage learners' professional identities. She is also a CLIL (Content and Language Integrated Learning) teacher trainer and teaches language courses for older adults. Currently, her research interests revolve around reading strategies and the underlying factors in language teaching and learning, such as learner beliefs and identities. Her work also includes designing materials that are closely aligned with the needs of learners, ensuring practical relevance in language acquisition.
Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press.
Ellis, R. & Shintani, N. (2014). Exploring language pedagogy through SLA research. Mahwah, New Jersey: Routledge.
Helán, R.; Němcová, H. & Kovaříková, M. (2016). Collaborative, Content & Language Integrated, and Problem-Based Learning of English: Development and Evaluation of an Interdisciplinary Language Course for Science Students. Humanising Language Teaching, 18(2), 1-13. ISSN 1755-9715.
Long, M. (2015). Second language acquisition and task-based language teaching. Malden, MA: Wiley Blackwell.
Woodrow, L. (2018). Course Design in English for Specific Purposes. New York: Routledge.
Copyright © 2025 Markéta Dudová, Jana Kubrická