Realizace českých souhlásek r a l u čínských mluvčích

Roč.12,č.1(2022)

Abstrakt

Potíže čínských mluvčích při produkci a percepci souhlásek r a l při osvojování si zvukové stránky cizích jazyků jsou všeobecně známy. V této studii je analyzována produkce alveolární vibranty /r/ a laterální aproximanty /l/ u čínských mluvčích v češtině, a to s ohledem na jejich pozici ve slově a hláskovou kombinatoriku. Analyzováno bylo celkem 500 realizací (229 pro r a 271 pro l) s odlišením pozice iniciální před vokálem, intervokalické a finální po vokálu a v souhláskové skupině včetně pozice slabikotvorné. Na základě poslechové analýzy s kontrolou akustických vlastností byla sledována frekvence kanonické výslovnosti a typy odchylek, jako např. aproximanta r, vokalizace l, vypuštění, záměna, přítomnost třepené fonace atd. Kanonická realizace činila 42,8 % pro /r/ a 71,2 % pro /l/. Nejčastější odchylkou ve výslovnosti r byla záměna za l (30 % všech realizací), u l to byla vokalizace (19 %). Zhruba lze říci, že souhlásce r se daří v souhláskových skupinách, na rozdíl od l, pro které je úspěšná pozice iniciální před vokálem a pozice intervokalická.


Klíčová slova:
čeština jako L2; čínština jako L1; foném r; foném l; alveolární vibranta; laterální aproximanta; vokalizace l
Reference

Aoyama, K., Flege, J. E., Guionc, S. G., Akahane-Yamadad, R. & Yamadae, T. (2004). Perceived phonetic dissimilarity and L2 speech learning: the case of Japanese /r/ and English /l/ and /r/. Journal of Phonetics, 32, 233–250.

Best, C. T. (1995) A direct realist perspective on cross-language speech perception. In Strange, W. (Ed.), Speech perception and linguistic experience: Issues in cross-language research (pp. 171-204). Timonium, MD: York Press.

Boersma, P., Weenink, D. (2019). Praat: doing phonetics by computer [Computer program], version 6.0.25. http://www.praat.org

Bradlow, Ann R. (2008). Training non-native language sound patterns: Lessons from training Japanese adults on the English /ɹ/–/l/ contrast. In Edwards, J. G. H. & Zampini, Mary L. (Eds.), Phonology and second language Acquisition, (pp. 287–308). Amsterodam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Chan, A. Y. W. & Li, D. C. S. (2000). English and Cantonese Phonology in Contrast: Explaining Cantonese ESL Learners' English Pronunciation Problems. Language Culture and Curriculum, 13(1), 67–85. DOI: 10.1080/07908310008666590

Jakubše, K. (2012). Problémy Číňanů při nácviku české výslovnosti. In Hajíčková, Z. & Vacula, R. (Eds.), Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012 (pp. 155–163). Praha: Filip Tomáš – Akropolis.

Kučera, H. & Monroe, G. K. (1968). A comparative quantitative phonology of Russian, Czech and German. New York: Elsevier.

Ladefoged, P. & Maddieson, I. (1996). The sounds of the world’s languages. Oxford: Blackwell Publishers.

Lin, Y.-H. (2017). The Sound of Chinese. Cambridge: Cambridge University Press. 8th ed.

Machač, P. (2017). Kolik kmitů má české r? Naše řeč 100(1)1, 1–17.

Mazlová, V. (1946). Jak se projevuje zvuková stránka češtiny v hláskových statistikách. Naše řeč 30(8), 146–151.

Skarnitzl, R. (2004). Acoustic categories of nonmodal phonation in the context of the Czech conjunction “a”. In: Palková, Z. & Veroňková, J. (Eds.), AUC Philologica 1/2004, Phonetica Pragensia X (57–68). Praha: Karolinum.

Šimáčková, Š. (2004). Kvalita české laterály u mladých mluvčích. In Hladká, Z. & Karlík, P. (Eds.), Čeština - univerzália a specifika 5. Brno: Lidové noviny.

Volín, J. (2002). Čtyři scénáře vývoje české laterály. Čeština doma a ve světě. 2002(1), 7–13

Vyštejn. J. (1991). Vady výslovnosti. Praha: SPN.

Zee, E. (2007). Chinese (Hong Kong Cantonese). In Handbook of the International phonetic association. A guide to the use of the International phonetic alphabet (pp. 57–60). Cambridge: Cambridge University Press. 8th ed.

Zíková, M. (2012). Nejčastější výslovnostní chyby v češtině mluvčích slovanských a asijských jazyků. In Hajíčková, Z. & Vacula, R. (Eds.), Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012 (pp. 113–128). Praha: Filip Tomáš – Akropolis.

Metriky

0

Crossref logo

0


135

Views

66

PDF views