Jak učit strategie řešení testových úloh?
Roč.5,č.2(2016)
Pojmy test, testování či testová položka se čím dál více prolínají do všech oblastí života. Ve výuce jazyků je test nezbytný nástroj k ověření znalostí, srovnatelnému zjištění pokroku či kvality stávající úrovně komunikační kompetence.
Ve výuce češtiny pro cizince (jako i v jiném jazyce) by testy měly být součástí výuky, protože jazykové testování je dnes nedílnou součástí studia a má pozitivní vliv na výuku.
Jestliže chceme, aby byli naši studenti v testu úspěšní, máme do výuky zařadit strategie řešení testových úloh? Mají se strategie řešení testových úloh učit? Chceme, aby studenti tyto strategie ovládali? A pokud ano, které strategie můžeme studentům doporučit, i když se testováním ani strategiím řešení testových úloh nezabýváme?
Na příkladu materiálů a modelových testů Certifikované zkoušky z češtiny pro cizince se pokusíme shrnout základní doporučení a strategie řešení jednotlivých subtestů.
strategie; úloha; test; výuka; doporučení
Cambridge English [online]. 2015 [cit. 2015-
04-19]. Dostupné z: http://www.cambridgeenglish.org
Manual for Language Test Development and Examining [online]. 2011 [cit. 2015-04-19]. Dostupné z: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/ManualLanguageTest-Alte2011_EN.pdf
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, xviii, 267 s. ISBN 80-244-0404-4.
Copyright © 2022 Ivana Šálená