Specifika a perspektivy výuky odborného jazyka v digitální současnosti

Roč.10,č.1(2020)

Abstrakt

Příspěvek se zabývá specifiky výuky cizích jazyků v terciární sféře a přibližuje změny a posuny, k nimž dochází v souvislosti s implementací digitálních technologií, které vnášejí zcela nové dimenze do výuky odborného ekonomického jazyka. Změny se týkají nejen obsahu a forem výuky, ale i role vyučujícího  a postavení nové generace posluchačů, tvorby výukových materiálů, způsobů hodnocení dosažené cizojazyčné kompetence a dalších aspektů výuky cizích jazyků.

Autorka představuje tzv. hybridní koncept výuky odborného cizího jazyka, který umožňuje skloubit tradičnější formy výuky s využitím komponent e-learningu a m-learningu jak při prezenční výuce, tak i při řízeném samostudiu.  Na příkladu odborné němčiny pro obor cestovní ruch popisuje možné využití digitálních médií a technologií ve vztahu k autentičnosti a interaktivnosti výuky, možnostem její vnitřní diferenciace a mnoha dalším aspektům osvojování odborného jazyka. 


Klíčová slova:
digitální technologie; ekonomie; odborný cizí jazyk; terciární vzdělávání
Reference

Mitschian, H. (2010). Mobiles Lernen für Deutsch als Fremdsprache. M-Learning – die neue Welle? Kassel: Kassel University Press. https://doi.org/10.26530/OAPEN_355293

Pfeil, A. (2015).Digitale und analoge Lernwelten im Deutsch als Fremdsprache-Unterrricht. Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts. (53), 3-7. https://doi.org/10.37307/j.2194-1823.2015.53.03

Spitzer, M. (2015). Cyberkrank! Wie das digitalisierte Leben unsere Gesundheit ruiniert. München: Droemer Verlag.

Stránský, M.J. (2014). Číst z papíru je lepší než z obrazovky. Dostupné z: https://narodni.cz/publikovane-texty/o-mozku/cist-z-papiru-je-lepsi-nez-z-obrazovky/

Stránský, M. J. (2014). Vliv technologií a sociálních sítí negativně ovlivňuje mozek. Dostupné z: https://narodni.cz/publikovane-texty/o-mozku/vliv-technologii-a-socialnich-siti-negativne-ovlivnuje-mozek/

Zounek, J. & Juhaňák, L. & Staudková, H. & Poláček, J. (2016). E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer ČR.

Metriky

0

Crossref logo

0


159

Views

75

PDF views