Rozvoj interkulturní kompetence jako součást výuky cizího jazyka pro neoborové studenty na VŠ (se zaměřením na výuku ruštiny)
Roč.7,č.2(2017)
Abstrakt
Klíčová slova:
interkulturní kompetence; interkulturní komunikace; jazykový obraz světa; kulturní/konceptuální obraz světa; neverbální komunikace; ruština; stereotypy
Předkládaný příspěvek se zabývá problematikou rozvoje interkulturní kompetence ve výuce cizích jazyků, zejména ruštiny. Vysvětluje, jak je okolní realita reflektována různými jazyky v závislosti na znalostech, zkušenostech a hodnotách odlišných národnostních kultur, definuje pojmy kulturní/konceptuální obraz světa a snaží se na praktických příkladech vysvětlit jejich podstatu. Ukazuje, že při formování jazykového obrazu světa hrají významnou roli jak stereotypy, tak osobní zkušenost a současné dění ve společnosti. Zdůrazňuje, že při výuce cizích jazyků není důležité pouhé osvojení si určitého penza lexikálních a gramatických prostředků cizího jazyka, ale též pochopení hodnotového systému kultury studovaného jazyka a schopnost nahlédnout na danou kulturu zvenčí. V neposlední řadě upozorňuje, že součástí komunikace je kromě složky verbální i často opomíjená složka neverbální (prozodické prostředky a řeč těla), a předkládá několik tipů, jak s touto složkou ve výuce pracovat a jak ji rozvíjet.
interkulturní kompetence; interkulturní komunikace; jazykový obraz světa; kulturní/konceptuální obraz světa; neverbální komunikace; ruština; stereotypy

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2018 CASALC Review