Rozvoj interkulturní kompetence jako součást výuky cizího jazyka pro neoborové studenty na VŠ (se zaměřením na výuku ruštiny)

Roč.7,č.2(2017)

Abstrakt
Předkládaný příspěvek se zabývá problematikou rozvoje interkulturní kompetence ve výuce cizích jazyků, zejména ruštiny. Vysvětluje, jak je okolní realita reflektována různými jazyky v závislosti na znalostech, zkušenostech a hodnotách odlišných národnostních kultur, definuje pojmy kulturní/konceptuální obraz světa a snaží se na praktických příkladech vysvětlit jejich podstatu. Ukazuje, že při formování jazykového obrazu světa hrají významnou roli jak stereotypy, tak osobní zkušenost a současné dění ve společnosti. Zdůrazňuje, že při výuce cizích jazyků není důležité pouhé osvojení si určitého penza lexikálních a gramatických prostředků cizího jazyka, ale též pochopení hodnotového systému kultury studovaného jazyka a schopnost nahlédnout na danou kulturu zvenčí. V neposlední řadě upozorňuje, že součástí komunikace je kromě složky verbální i často opomíjená složka neverbální (prozodické prostředky a řeč těla), a předkládá několik tipů, jak s touto složkou ve výuce pracovat a jak ji rozvíjet.

Klíčová slova:
interkulturní kompetence; interkulturní komunikace; jazykový obraz světa; kulturní/konceptuální obraz světa; neverbální komunikace; ruština; stereotypy
Metriky

0

Crossref logo

0


92

Views