Účesy jako „umění“? Nástin vlasových úprav a jejich symboliky v Africe

Roč.4,č.1(2013)

Abstrakt
Vlasy – ať již rostlé nebo chybějící, dlouhé či krátké, svázané či nespoutané, barvené nebo přirozené – definují jedince a jeho roli ve společnosti. Odkazují k jeho pohlaví, sexuální dostupnosti, věku nebo sociálnímu statusu. Zvláště v africké kultuře a umění je důležitost účesů enormní, jak je ukázáno na etnografických i historických dokladech v tomto stručném nástinu. Velký význam vlasů v subsaharské Africe je zjevný napříč staletími.

Klíčová slova:
účesy; Afrika; vlasy; česání; symbolika; kadeřnictví; umění; kultura
Reference

Anger, S. – Dieck, A. (1978): Skalpieren in Europa seit dem Neolithikum bis um 1767 Nach Chr. Materialsammlung. Bonner Hefte zur Vorgeschichte, 17, 153–240.

Axtell, J. – Sturtevant, W. C. (1980): The Unkindest Cut, or Who Invented Scalping. The William and Mary Quarterly, 37 (3), 451–472.

Banek, K. (2010): Opowieść o włosach. Zwyczaje – rytualy – symbolika. Warszawa: Trio.

Battúta, ibn, Muhammad ibn Abdalláh (1961): Cesty po Africe, Asii a Evropě. Praha: SNKLU.

Berg, C. (1951): The Unconscious Significance of Hair. London: Allen & Unwin.

Boone, S. A. (1986): Radiance from the Waters. New Haven: Yale University Press.

Cooper, W. (1971): Hair. Sex, Society, Symbolism. New York: Stein and Day.

Corson, R. (2005): Fashions in Hair. The First Five Thousand Years. London: Peter Owen.

Davidson, B. (1964): Černá paní. Praha: Mladá fronta.

Denny, F. M. (1998): Islám a muslimská obec. Praha: Prostor.

Derrett, J. – Duncan M. (1973): Religious Hair. Man, 8 (1), 100–103. DOI: https://doi.org/10.2307/2800614

Dolenský, A. et al. (1935): Dějiny účesu a ozdob k jeho hotovení užívaných I. a II. Praha.

Erman, A. (1971): Life in Ancient Egypt. New York: Dover.

Featherstone, M. (1999): Body Modification: An Introduction. Body & Society, 5 (2/3), 1–13. DOI: https://doi.org/10.1177/1357034X99005002001

Firth, R. (1973): Symbols: Public and Private. London: Allen and Unwin.

Fisher, A. (1984): Africa Adorned. New York: Harry N. Abrams.

Fletcher, J. (2002): Ancient Egyptian Wigs & Hairstyles. The Ostracon: Journal of the Egyptian Study Society, 13(2), 2–8.

Franbourg, A. – Hallegot, P. – Baltenneck, F. et al. (2003): Ethnic Hair & Skin: What is the State of Science?, Supplement to Journal of the American Academy of Dermatology, 48 (6), 115–133.

Frazer, J. G. (1994): Zlatá ratolest. Praha: Mladá fronta.

Frazer, J. G. (2000): Zlatá ratolest – Druhá žeň. Praha: Garamond.

Gennep van, A. (1997): Přechodové rituály – systematické studium rituálů. Praha: NLN.

Hallpike, C. R. (1969): Social Hair. Man, 9, 256–264.

Hérodotos (2004): Dějiny. Praha: Academia.

Heroldová-Štovíčková, V. – Herold, E. (1994): Africké lásky, africká manželství. Praha: AZ Servis.

Hershman, P. (1974): Hair, Sex and Dirt. Man, 9, 274–298. DOI: https://doi.org/10.2307/2800078

Hiltebeitel, A. – Miller, B. D. (Eds.) (1998): Hair. Its Power and Meaning in Asian Cultures. New York: State University of New York Press.

Holub, E. (1952): Velké dobrodružství. Praha: Osvěta.

Holub, E. (1973): Cesta do země Mašukulumbů. Praha: Mladá fronta.

Jiroušková, J. – Pecha, L. (2009): Africká sbírka. František Vladimír Foit. Praha: Národní muzeum.

Jiroušková, J. – Dirnová, R. (2007): Dějiny odívání – Severní Afrika. Praha: NLN.

Jiroušková, J. – Todorovová, J. (2003): Dějiny odívání – Černá Afrika, Praha: NLN.

Kandert, J. (1984): Afrika. Praha: Svoboda a Mladá fronta.

Klíma, V. – Kubica, V. (1983): Safari za africkou kulturou. Praha: Práce.

Kropáček, L. (1998): Duchovní cesty islámu. Praha: Vyšehrad.

Kybalová, L. (1998): Dějiny odívání – Starověk. Praha: NLN.

Laude, J. (1973): Umění černého světadílu. Praha: Odeon.

Lawson, E. T. (1998): Náboženství Afriky. Tradice v proměnách. Praha: Prostor.

Leach, E. R. (1958): Magical Hair. The Journal of the Royal Anthropological Institute, 88, 147–164.

Lévi-Strauss, C. (1996): Myšlení přírodních národů. Liberec: Dauphin.

Lévy-Bruhl, L. (1999): Myšlení člověka primitivního. Praha: Argo.

Lhote, H. (1962): Objevy v Tasíli. Praha: Mladá fronta.

Lhote, H. (1982): Jsou ještě jiná Tasíli. Praha: Mladá fronta.

Livingstone, D. (2006): A Popular Account of Dr. Livingstone's Expedition to the Zambesi and Its Tributaries. Middlesex: The Echo Library.

Malina, J. et al. (2007): Kruh prstenu 1. Světové dějiny sexuality. Brno: CERM/Nauma.

Mattet, L. (Ed.) (2007): Arts of Africa and Oceania. Genève: Musée Barbier-Mueller.

McLeod, M. D. (1981): The Asante. London: British Museum Publications.

Meyerowitz, E. L. R. (1952): Shaving Off Hair as a Sign of Mourning. Man, 52 (3), 47.

Morris, D. (1971): Nahá opice. Praha: Mladá fronta.

Murdock, G. P. (1945): The Common Denominator of Culture. In Linton, R. (Ed.): The Science of Man in the World Crisis, 124–142. New York.

Neumann, S. K. (1999): Dějiny ženy. Praha: Otakar II. a Knižní klub.

Pauliny, J. (1990): Objevení Arábie. Praha: Panorama.

Pelikán, P. (1997): Sunna – pramen islámského práva. Praha: Právnická fakulta Univerzity Karlovy.

Polhemus, T. (Ed.) (1978): The Body Reader. Social Aspects of the Human Body. New York: Pantheon.

Pospíšil, L. (1993): Systémy víry: náboženství a magie. Český lid, 80, 388–412.

Post van der, L. (1967): Ztracený svět Kalahari. Praha: Mladá fronta.

Rantala, M. J. (2007): Evolution of nakedness in Homo sapiens. Journal of Zoology, 273, 1–7. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7998.2007.00295.x

Rattray, R. S. (1927): Religion and Art in Ashanti. Oxford: Clarendon Press.

Rejchrtová, A. (2008): Vlasy jako text. K sémiotice kultury. Nepublikovaná diplomová práce. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

Rubin, A. (Ed.) (1988): Marks of Civilization. Artistic Transformations of the Human Body. Los Angeles: UCLA Museum of Cultural History.

Rychlík, M. (2005): Tetování, skarifikace a jiné zdobení těla. Praha: NLN.

Rychlík, M. (2012): O jiném „umění“ jiných: Vstup do antropologie umění. Culturologia, 1(1), 44–50.

Rychlík, M. (2013a): Účesy, vlasy, vousy a péče o ně. Praha (v tisku).

Rychlík, M. (2013b): Načesané lidstvo. S vlasy a vousy po celém světě. Vesmír, 92 (3), 150–155.

Sherrow, V. (2006): Encyclopedia of Hair: A Cultural History. Westport: Greenwood Press.

Sieber, R. – Herreman, F. (Eds.) (2000): Hair in African Art and Culture. New York: Prestel.

Stanley, H. M. (1972): Jak jsem našel Livingstona. Praha: Orbis.

Stein, P. L. – Rowe, B. (1993): Physical Anthropology. New York: McGraw-Hill.

Strouhal, E. (1989): Život starých Egypťanů. Praha: Panorama.

Synnott, A. (1987): Shame and Glory. A Sociology of Hair. The British Journal of Sociology, 38 (3), 381–413. DOI: https://doi.org/10.2307/590695

Šebesta, P. – Lebzelter, V. (1933): Anthropologie středoafrických Pygmejů v Belgickém Kongu. Praha: ČAV.

Šebesta, P. – Lvová, S. (1956): Mezi nejmenšími lidmi světa. Praha: Mladá fronta.

Šedivý, E. (1921): Dějiny kosmetiky. Kulturní, medicinsko-historická studie. Praha: Březina.

Tiedemann, N. (2007): Haar-Kunst. Zur Geschichte und Bedeutung eines menschlichen Schmuckstücks. Köln: Böhlau Verlag.

Tomíček, J. S. (1846): Doba prwního člowěčenstwa aneb auplnější wylíčení stawu prwního pokolení lidského. Praha: W komissí u Kronbergra a Řiwnáče.

Tylor, E. B. (1897): Úvod do studia člověka a civilizace (Anthropologie). Praha: Laichter.

Verner, M., Bareš, L. – Vachala, B. (2007): Encyklopedie starověkého Egypta. Praha: Libri.

Vlach, J. (1911): Národopis všech světadílů. Praha: I. L. Kober.

Vlach, J. (1913): Žena ve zvycích a mravech národů. Praha: I. L. Kober.

Willcox, A. R. (1963): The Rock Art of South Africa. Johannesburg: Nelson.

Woodforde, J. (1971): The Strange Story of False Hair. London: Routledge.

Metriky

0


790

Views

572

PDF views