Renesanční ideál krásy: Tizianova Toaleta mladé ženy
Roč.11,č.2(2020)
Tizian; renesance; toaleta; zrcadlo; portrét; žena; ideál krásy
Angeloglou, Maggie (1973): A History of Make-Up. New York: Macmillan.
Berger, Adolf (1883): Inventar der Kunstsammlungen des Erzherzogs Leopold Wilhelm von Österreich aus dem Jahre 1659. Jahrbuch der kunsthistorischen Sammlungen des Allerhöchsten Kaiserhauses in Wien 1−2, LXXIX–CLXXVII.
Bertamini, Marco – Latto, Richard – Spooner, Alice (2003): The Venus Effect: People's Understanding of Mirror Reflections in Paintings. Perception 32, 593−599. https://doi.org/10.1068/p3418
Brown, David Alan – Ferino-Pagden, Sylvia (Eds.), (2006): Bellini, Giorgione, Titian and the Renaissance of Venetian Painting. New Haven: Yale University Press.
Brožková, Helena a kol. (1983): Sběratelství. Praha: Svoboda.
Castiglione, Baldessare (1978): Dvořan. Praha: Odeon.
Cropper, Elizabeth (1976): On Beautiful Women, Parmigianino, Petrarchismo, and the Vernacular Style. Art Bulletin 58, 374–394. https://doi.org/10.1080/00043079.1976.10787307
Cropper, Elizabeth (1986): The Beauty of Women: Problems in the Rhetoric of Renaissance Portraiture. In Ferguson, Margaret W. (Ed.), Rewriting the Renaissance: The Discourse of Sexual Difference in Early Modern Europe. Chicago: Chicago University Press, 175−190.
Fučíková, Eliška (Ed.), (1997): Rudolf II. a Praha: Císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum střední Evropy. Praha: Správa Pražského hradu.
Genders, Roy (1972): Perfume Through the Ages. New York: Putnam.
Goffen, Rona (1997): Introduction. In Goffen, Rona (Ed.), Titian’s Venus of Urbino. Cambridge: Cambridge University Press, 1–22.
Goffen, Rona (1999): Crossing the Alps: Portraiture in Renaissance Venice. In Aikema, Bernard (Ed.), Renaissance Venice and the North: Crosscurrents in the Time of Bellini, Dürer and Titian. Milan: Bompiani, 114−131.
Gunn, Fenja (1973): The Artificial Face: A History of Cosmetics. London: David & Charles.
Hagen, Rainer – Hagen, Rose-Marie (2002): What Great Paintings Say II. Köln: Taschen.
Hausenblasová, Jaroslava – Šroněk, Michal (1997): Urbs Aurea: Praha císaře Rudolfa II. [Praha]: Gallery.
Chojnacki, Stanley (1990): Marriage Legislation and Patrician Society in Fifteenth Century. In Nicholas, David – Bachrach, Bernard S. (Eds.), Law, Custom, and the Social Fabric in Medieval Europe: Essays in Honor of Bryce Lyon. Michigan: Western Michigan University, 163−184.
Christel, Dominik (2011): Žena a zrcadlo: Proměny zobrazení ženy ve vztahu k motivu zrcadla a fenoménu optické reflexe. Diplomová práce. Masarykova Univerzita, Filozofická fakulta, Brno.
Kaminski, Marion (1998): Tiziano Vecellio, Know as Titian: 1488/1490−1576. Köln: Könemann.
Kneidl, Pravoslav (1989): Počátky sběratelství a strahovský kabinet kuriozit. Praha: Památník národního písemnictví.
Köpl, Karl (1889): Urkunden, Acten, Regesten, und Inventare aus dem k. k. Statthalterei-Archiv in Prag. Jahrbuch der kunsthistorischen Sammlungen des Allerhöchsten Kaiserhauses 10, LXIII-CC.
Köpl, Karl (1891): Urkunden, Acten, Regesten, und Inventare aus dem k. k. Statthalterei-Archiv in Prag. Jahrbuch der kunsthistorischen Sammlungen des Allerhöchsten Kaiserhauses 12, I-XC.
Maser, Edward A. (Ed.), (1991): Cesare Ripa: Baroque and Rococo Pictorial Imagery. The 1750−60 Hertel Edition of Ripa´s Iconologia with 200 Engraved Illustrations. Toronto: Dover Publications.
Melchior-Bonnet, Sabine (2001): The Mirror: A History. New York: Routledge.
Meyers, Diana T. (2002): Gender in the Mirror: Cultural Imagery and Women's Agency. Oxford: Oxford University Press.
Morávek, Jan (1937): Sbírky Rudolfa II.: pokus o jich identifikaci. XII. výstava Musea hlav. města Prahy, spolu s Archivem pražského hradu, březen−květen 1937. Praha: Nákladem Kuratoria Musea hlav. města Prahy.
Neumann, Jaromír (1966): Obrazárna Pražského hradu: soubor vybraných děl. Praha: Academia.
Neumann, Jaromír (1976): Pocta Tizianovi: k 400. výročí úmrtí, výstava, Národní galerie v Praze, Okresní národní výbor v Kroměříži, Československá komise pro spolupráci s UNESCO Praha, Královský letohrádek, prosinec 1976–únor 1977. Praha: Národní galerie.
Pardo, Mary (1993): Artifice as Seduction in Titian. In Turner, James (Ed.), Sexuality and Gender in Early Modern Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 55–89.
Petrarca, Francesco (1965): Sto sonetů Lauře. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění.
Putová, Barbora (2016): Tiziano e la collezione di Rodolfo II. Titian and the Collection of Rudolf II. In Puppi, Lionello – Baccaglina, Serena (Eds.), Tiziano, Vanitas. Il Poeta dell'Immagine e l'Ombra della Bellezza. Titian. The Poet of the Image and the Shade of Beauty. Milan: Silvana Editoriale, 85−98.
Simons, Patricia (1995): Portraiture, Portrayal and Idealization: Ambigous Individualism in Representations of Renaissance Women. In Brown, Alison (Ed.), Language and Image of Renaissance Italy. Oxford: Clarendon, 263−311.
Sterling, Charles (Ed.), (1998): Fifteenth- to Eighteenth-Century European Paintings: France, Central Europe, The Netherlands, Spain, and Great Britain. New York: The Metropolitan Museum of Art.
Špét, Jiří (2003): Přehled vývoje českého muzejnictví I. (do roku 1945). Brno: Masarykova univerzita v Brně.
Tinagli, Paola (1997): Women in Italian Renaissance Art. Manchester: Manchester University Press.
Tour d´Albenas, Bérenger de la (1953): Le Miroir. In Poèmes du XVIe siècle. Paris: Gallimard, 353.
Turner, Joseph Mallord William (1802): Titian and his Mistress. In: Studies in the Louvre Sketchbook, D04300, D04301; Turner Bequest LXXII. London: Tate Gallery.
West, Shearer (Ed.), (2004): Portraiture. Oxford: Oxford University Press.
Wethey, Harold E. (1975): The Paintings of Titian III.: The Mythological and Historical Paintings. London: Phaidon.
Copyright © 2020 Barbora Půtová