To The Issue Of Education Level Football Players
Vol.12,No.2(2018)
The education level of the population is generally of growing importance. It is an essential element
of social and economic growth of society and individuals. The specific problem is the education
of active, primarily elite (professional) sportsmen that influences their current personal development.
This is accompanied simultaneously by the often, contradictory requirements of the educational process
and cultivation of the sports performance. The objective of this study was to discover and
analyse the educational structure of contemporary football professionals and representatives of the
Czech Republic. To analyse football players at the performance level compared with the male population of the Czech Republic in attempt to explain the main cause of differences in this structure. The survey included 42 representatives of the Czech Republic and 111 football players at the performance level. In the research methods of semistructured directed interview and a questionnaire – survey was applied. Data processing was based on descriptive statistics, a method of data categorisation was used, including the percent expression of frequencies. The comparison of the obtained data indicates that there are more
mutual causes which could influence differences in the educational structures of the examined subjects.
They are changeable and determined by variables rising from conditions of social, family or football
environment. As estimated, the major differences were found in the group of contemporary football
representative players where the influence of social, family and football environment were presented
by the absence of the category ‘university education’.
educational structure; football players; performance level; representatives of the Czech Republic; comparison
191–200
Alferman, D., & Stambulova, N. (2007) Career transitions and career termination. In Tenenbaum, G.; Eklund; R. C. (Eds.). Handbook of sport Psychology (pp. 712–736). Hobojem, NJ: Wiley.
Bílá kniha, (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Praha, Česko: Tauris
Benešová, D. (2012). Aktivační úroveň v průběhu testu bimanuální koordinace. Studia Kinantropologica, 13, (1), 12-19.
Bukač, L. (2005) Intelekt, učení, dovednosti & koučování v ledním hokeji: komprehenzivní pohled na utkání, trénink a rozvoj individuálního herního výkonu. Praha, Česko: Olympia.
Haník, Z. & Lehnert, M., (2004). Volejbal. Praha: Český volejbalový svaz.
Hartl, P (1993). Psychologický slovník. Praha: J. Budka.
Christensen, M. K. & Sorensen, J. K. (2009). Sport or school? Dreams and dilemmas for talented young Danish football players. European Physical Education Review, 15, 115 – 133. https://doi.org/10.1177/1356336X09105214
Kadlčík, J. (2008). Sportovní kariéra, její ukončení a proces adaptace do postsportovního života bývalých vrcholových sportovců vybraných sportů v ČR. (Disertační práce). UK, Praha, Česko.
Kučera, P. (2011) Vzdělanostní úroveň hráčů masového a výkonnostního fotbalu. (Bakalářská závěrečná práce). ZČU, Plzeň, Česko.
Lavallee, D., & Wylleman, P. (2000) Transitions in Youth sport: A Developmentalperspective on Parental Involvement. In Career transitions in: International Perspectives (pp. 305). Morgantown, WV: Fitness Information Technology
Lavička, J., Votík, J. Ke struktuře vzdělanostní úrovně hráčů výkonnostního fotbalu.Dosud nepublikovaný příspěvek z 13. mezinárodní vědecké konference. Hry 2018 konané ve dnech 24. – 25. 4. 2018 v Úborsku. Plzeň, Česko: Západočeská univerzita.
Lavička, J. (2018). Srovnání vzdělanostní struktury hráčů fotbalu na výkonnostní úrovni s populací mužů ČR. (Bakalářská závěrečná práce). ZČU, Plzeň, Česko.
Reilly, T., Williams, A. M., & Richadson, D. (2005). Identifying talented players. In T. Reilly & A. M. Williams (Eds.), Science and soccer (2en. ed. pp. 307-326). New York, NY: Routledge.
Peřinová, R. (2016). Motorická docilita v osvojování herních dovedností. Studia sportiva, 10, (2), 149-154. https://doi.org/10.5817/StS2016-2-16
Říčan, P. (1971). Test intelektového potenciálu (T.I.P.). Bratislava, Slovensko: Psychodiagnostické a didaktické testy.
Sak, P. & Mareš J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál.
Slepička, P., Hošek, V., & Hátlová, B. (2006) Psychologie sportu. Praha, Česko: Karolinum.
Stambulova, N., Alfermann, D., Cote, J., & Statler, T. (2007). Career development and transitions of athletes. In 12th European congress of sport psychology - FEPSAC. (pp. 103-107). Halkidiky, Greece: Aristotle University of Thessaloniki.
Svobodová, Z., Válková, H., Večeřa, K., & Votík, J. (2018). Involuční etapa fotbalistů a duální kariéra. Dosud nepublikovaný příspěvek z 13. mezinárodní vědecké konference. Hry 2018 konané ve dnech 24. – 25. 4. 2018 v Úborsku. Plzeň, Česko: Západočeská univerzita.
Vaněk, J. (1972). K biologickým a psychologickým zřetelům výchovy. Praha, Česko: SPN.
Vaněk, M., Hošek, V., & Svoboda, B. (1974) Studie osobnosti ve sportu. Praha, Česko: Univerzita Karlova.
Votík, J. (2011). Fenomény vývoje sportovní kariéry v generačním kontextu československých fotbalových reprezentantů. Praha, Česko: Grada.
Wylleman, P., & Lavallee, D. (2004) A developmental perspective on transitions faced by athletes In M. R. Weiss (Ed.) Developmental sport and exercise psychology: A Lifespan Perspective. (pp. 507-527). Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
Zapletalová, L. (1999) Študijné výsledky a študijné podmienky dievčat volejbalových.športových tried vo vzťahu k veku a pohybovej výkonnosti. Športové hry, 4 (2), 2–8.
Internetové zdroje:
ČSÚ (2014). Úroveň vzdělání obyvatelstva podle výsledků sčítání lidu – 2011. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/uroven-vzdelani-obyvatelstva-podle-vysledku-scitani-lidu-2011-xllg5xjb8q#
MŠMT (2002). Evropská charta sportu. Dostupné z: http://www.msmt.cz/sport/evropska-charta-sportu
Bílá kniha o sportu (2007). Dostupné z: http://www.msmt.cz/sport/bila-kniha-o-sportu
Usnesení Evropského parlamentu ze dne 8. května 2008 o Bílé knize o sportu (2007/2261 (INI)). Dostupné z: https://eur-lex.europa.eu/legal- content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A52008I P0198
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright © 2019 Studia sportiva