The Daily Regime and Regimen of Secondary School Teachers
Vol.12,No.1(2018)
In this paper we discuss the evaluation of a daily regime and routine of secondary school teachers´ (without PE teaching qualification), and further their opinions and attitudes towards motion activities and sport. The data was gained by a method of questionnaire. The survey (school year 2016/2017) interviewed teachers that were employed in different types of secondary school (grammar school and vocational school with GCSE exam). The results we present from the viewpoint of gender. The number of respondents was 709 individuals (309 men and 400 women). We consider as a positive finding that the majority of teachers support adequate motion activities and sport along with taking meals regularly. The negative findings are that approximately one third of the research sample got stressed because of their daily work and those who are smokers regularly drink alcohol as a rule. More detailed information is presented in the text of our paper.
teachers; daily regime; regimen; secondary school; motion activities
68–80
Tištěné zdroje:
Blažková, V. & Malá, P. (2007). Odvrácená strana učitelského povolání. Rodina a škola. 54(1), 20-21.
Hošek, V. (2001). Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum.
Jansa, P., Jůva, V., Kocourek, J., Svozil, Z. & Kovář, K. (2014). Pedagogika sportu. Praha: Karolinum.
Jansa, P. & Kotlík, K. (2014). Životospráva učitelů tělesné v ýchovy v České republice. In Cepková, A., et al., Od Výzkumu k praxi v športe – 2013. Zborník vedeckých prác (s. 95–106). Bratislava: Slovenská technická univerzita.
Jansa, P., Kotlík, K. & Němec J. (2014). Komparace názorů a postojů české veřejnosti k životosprávě, pohybovým aktivitám a sportu. Praha: Karolinum.
Lískovcová, J. (2013) Psychohygienické aspekty učitelské profese (Diplomová práce). Plzeň: ZČU PF.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
Papršteinová, M.., Šmejkalová, J., Hodačová, L., Šušoliaková, O., Čermáková, E. & Fialová, D. (2011). Přístup učitelů různých stupňů škol ke zdraví. Hygiena. 56(3), 76-86.
Čermáková, E. & Fialová, D. (2011). Přístup učitelů různých stupňů škol ke zdraví. Hygiena. 56(3), 76-86.
Paulík, K., a V, Gajda. (2007). Determinanty subjektivního prožívání pracovních podmínek učitelů. In Heller, D., Mertin, V. & Sobotková, I. Psychologické dny 2006. Prožívání sebe a měnícího se světa (s. 1-6). Praha: Univerzita Karlova.
Scheuch, K., Haufe, E. & Seibt, R. (2015). Tearchers´ Health. Dtsch. Arztebl. Int. 112(20), 347–356.
Tannert, F. (2013). Stres a učitelská profese (Diplomová práce). Liberec: TUL FPHP.
Elektronické zdroje:
Greenberg, M., Brown, J. & Abenavoli, R. (2016). Teacher Stress and Health. Social and Emocional Learning. An RWJF Collection, 9(1), 1–12. Dostupné z http://www.rwjf.org./en/library/reasearch/2016/07/teacher
Kožená, L. & Kolacia, L. (2006). Zdravotní stav, životospráva a pracovní zátěž uitelů z projektu Zdravá škola. In Řehulka, E. 2. Konference Škola a zdraví 21. stol. Praha: MU PF. Dostupné z http://www.ped.muni.cz/z21/puv/sbornik_06/pdf/036.pdf.
Sparks, S. (2017). How Taechers´Stress Affects Students: A Reasearch Roundap. Social and Emocional Learning. Education Week Teacher, 6(7). Dostupné z http://www.edweek.org/articles/2017/07/how.
Sovinová, H., Sadílek, P. & L. Csémy. (2012). Vývoj prevalence kuřáctví v dospělé populaci
ČR: Názory a postoje občanů ČR k problematice kouření (období 1997–2011). Dostupné z http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/zavislosti/koureni/zprava-kuractvi-2011.pdf.
https://www.adicta.cz/cz/alkohol/alkohol/alkohol-v-cr/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright © 2018 Studia sportiva